Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Musiikki

Kukaan ei laulanut seksistä kuten Prince

Prince Roger Nelson syntyi Minneapolisissa 7. kesäkuuta 1958. Kuvassa Prince esiintymässä Ranskassa vuonna 2011.

Popmusiikki menetti erään omintakeisimmista suurhahmoistaan, kun Prince kuoli yllättäen vain 57-vuotiaana. Minneapolisin nero ei suostunut muotteihin vaan seurasi tinkimättä näkemystään silloinkin, kun se johti uran alamäkiin ja talousvaikeuksiin.

Presidentti Barack Obama luonnehti eilen Princeä luovaksi ikoniksi. Obaman osuva arvio kuului, että harva artisti on vaikuttanut yhtä paljon populaarimusiikin soundiin ja kehityskaareen.

Yli sata miljoonaa levyä myynyt lauluntekijä myös ylitti genrerajoja halutessaan leikiten.

Jazzmuusikkoperheeseen syntynyt Prince teki oman hybridinsä mustasta funkista, mutta hän pystyi tekemään esimerkiksi tarttuvaa poppia (Banglesille läpimurtohitti Manic Monday) tai dramaattisia balladeita (Sinead O’Connorin jättihitti Nothing Compares 2 U).

Vaikka Prince oli etenkin soolokitaristina planeetan huippuja, hän malttoi tehdä musiikkiaan biisien, sävellysten, ehdoilla. Jos kappale sitä tuntui edellyttävän, Princen kitara pysyi hiljaa, tai ainakin hän soitti spartalaisen vähän. Viime aikoina popin suunnannäyttäjä haki uusia tuulia esiintymällä pelkistetysti mies, piano ja ääni -yhdistelmällä.

“Palvoo naisen nautintoa”

Prince oli vain 157 senttiä pitkä, mutta hänestä yhtä kaikki kehkeytyi seksisymboli. Artistin laulujen teemoista keskeinen olikin juuri seksi.

Hän karttoi sanoituksissaan seksuaalisuuteen liittyviä kliseitä – vaikka kappaleiden nimistä löytyy monelle liikaa ollut Sexy M.F. (Sexy Motherfucker).

Journalisti ja stand up -esityksiä tekevä Francesca Fiorentini muistutti eilen tviitissään, että kukaan muu ei laulanut ole seksistä samalla tavoin kuin Prince. Fiorentini on tavoittanut jotain oleellista: hänen mukaansa Princen sanoitukset “palvovat naisen nautintoa”.

Tuo jos mikä osoittaa, että Prince ei ollut macho.

Absurdi nimikiista

Princen oman tien kulkeminen, omapäisyys, johti myös yhteen musiikkihistorian kummallisimmista bisneskiistoista. Kun levyjätti Warner ja artisti ajautuivat kiistaan, Prince päätyi peräti hylkäämään taitelijanimensä.

Seurauksena tähti käytti välillä nimenään erikoista symbolia, jonka hän käänsi sanoiksi muotoon The Artist Formerly Known as Prince (aiemmin Princenä tunnettu artisti).

Katkerat kiistat eivät ole harvinaisia musiikkibisneksessä, mutta harvan artistin ura on ajautunut yhtä vaikeasti karikolle. Myöhemmin suurmenestykseen noussut Tom Petty maksoi ennen läpimurtoaan silloiselle levy-yhtiölleen käytännössä kaikki rahansa, jotta sopimus purettiin.

Pettyn mukaan hänelle ei jäänyt mitään muuta kuin laulunsa. Se kuitenkin riitti, ja samalla tavoin jaloilleen nousi myös jääräpäinen Prince.

Pertti Mattila/STT

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE