Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kolumnit

Hallituksen sote-esitykset punnittava eduskuntavaaleissa

Mitä pitemmälle pääministeri Sipilän hallituksen maakunta/sote-uudistus etenee, sitä suuremmaksi kasvaa huoli, että uudistus muuttaa suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan perusteita niin perusteellisesti, ettemme enää tiedä millainen hyvinvointivaltio meillä on tulevaisuudessa. Miten kaikille tärkeät yhteiset palvelut, sote niistä tärkeimpänä, tullaan järjestämään? Millainen verotusmalli meillä tulevaisuudessa on ja miten käy koko kansalaisyhteiskunnan?

Luovutaanko nykyisestä tavasta tuottaa sote-palvelut kuntapohjaisesti vai annetaanko palvelujen tuottaminen erilaisten yritysten, kansallisten tai veroparatiisiyhtiöiden tehtäväksi? Siirretäänkö koko demokraattinen ja julkishallintoon perustuva läpinäkyvä päätöksenteko ja vaikuttaminen yrityslainsäädännön suomiin kabinetteihin, verhojen taakse?

Näin historiallisen suurta rakenneuudistusta ei voida viedä läpi ilman, ettei siitä käytäisi kunnollista kansallista keskustelua. Nykyinen hyvinvointivaltio on rakentunut pala palalta, huolellisen valmistelun ja keskustelujen kautta. Sitä ei voida repiä alas kolmen hallituspuolueen toimesta. Maakunta/sote-uudistus on vietävä seuraavien eduskuntavaalien arvioitavaksi.

Vaalikeskustelujen aikana puolueet joutuvat linjaamaan omat tavoitteensa. Näkemykset maakuntamalliin ja sote- uudistukseen selkiytyvät. Sipilän hallitus joutuu myös perustelemaan nykyistä syvällisemmin uudistustarpeet ja uudistuksen vaikutukset. Nyt maan hallitus on vain ilmoittanut kansalle, että näin tehdään, näin on sovittu kolmen koplan kesken. Aluksi se tuntui aivan uskomattomalta, että näin voisi tapahtua – kepu sai maakuntamallin, kokoomus valinnanvapauden ja perussuomalaiset saivat jäädä hallitukseen!

Vuoden 2015 eduskuntavaalikeskusteluissa nykyiset hallituspuolueet eivät lainkaan kertoneet, että Suomeen oltaisiin luomassa kokonaan uusi hallintotaso, 18 puolivaltiollista maakuntaa, joille siirrettäisiin valtava määrä asioita, päätöksentekoa ja sote-palvelut. Ei keskusteltu, että sote-valinnanvapauteen tulisi kunnallisten palvelujen yhtiöittämispakko EU-direktiiviin vedoten. Ei keskusteltu, että koko kunnallinen omaisuus siirtyisi valtion hallinnoitavaksi ja että satojen tuhansien kokoinen sote-henkilöstö siirtyisi joko erilaisten yhtiöiden tai maakuntien/valtion palkkalistoille. Ei keskusteltu Kelan roolista eikä monikanavaisen rahoituksen purkamisesta. Ei keskusteltu, miten uudistus vaikuttaisi ihmisten verotaakkaan eikä kuvattu, miten tällä uudistuksella tosiasiallisesti voitaisiin kaventaa ihmisten välisiä sosiaali- ja terveyseroja. Paljon lupauksia ja onttoja puheita, mutta tosiasiat puuttuvat.

Sote-palvelut eivät ole ollenkaan niin huonossa jamassa, kuin puheissa annetaan ymmärtää. Palvelujen uudistaminen kestää kyllä huolellisen valmistelun aikataulun. On paljon vahingollisempaa, jos tehdään pintapuolisella ja tarkoitushakuisella valmistelulla suuret uudistukset, joiden toimivuudesta ei olla ollenkaan varmoja.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE