Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Nyt puhuu AKT:n Piirainen: “Bernerin esitys on uhka kuljetusalan työpaikoille”

AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen uskoo, että liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin ajama liikennekaari-esitys uhkaa kuljetusalan työpaikkoja. Esimerkiksi tavaraliikennelupien poistaminen alle 3,5 tonnin pakettiautoilta avaa jakelumarkkinat EU- tai ETA-maista tuleville yrityksille. Nämä vievät työt suomalaisilta kuljetusyrittäjiltä ja kuljettajilta, ennakoi Piirainen.

Hänen mukaansa hallitus tavoittelee työvoimakustannusten halpuuttamista omien arvovalintojensa pohjalta.

– Jakeluliikenteen lisäksi niin linja- kuin kuorma-autoliikenteessä uhkakuva on kokoaikaisten työsuhteiden muuttuminen yhä enemmän epätyypillisiksi ja osa-aikaisiksi.

– Suomalainen taksijärjestelmä on kansainvälisestikin arvioituna huippuluokkaa niin kuljettajien ammattitaidon kuin matkustaja- ja liikenneturvallisuudenkin osalta. Taksiliikennelupien muuttuminen yrityskohtaisiksi tietää alan keskittymistä suuriin yrityksiin ja isoihin kaupunkeihin. Kuljettajien ammattitaitovaatimusten höllentäminen puolestaan laskee taksipalveluiden tasoa.

Piirainen kysyy, kuka valvoo ministerin esityksessä olevaa pienimuotoista kuljetustoimintaa, jota kuka tahansa voisi suorittaa maksimissaan 10 000 eurolla vuodessa.

– Haluammeko todella Suomeen uber-tyyppisiä kuljetuspalveluja?

Piirainen ihmettelee hallituksen sisällä keskustan ja perussuomalaisten välille puhjennutta kiistaa taksipalveluiden vapauttamisesta.

Lisää aiheesta

– Perussuomalaiset nousevat nyt puolustamaan taksiliikennettä, kun puolue on aiemmin kääntänyt selkänsä rahtiliikenteelle ja on valmis kumoamaan kabotaasia koskevat kansalliset tavaraliikennelakia koskevat määräykset. Uskon, että perussuomalaiset antavat taksiliikennettäkin koskevassa asiassa vielä periksi keskustalle.

Piirainen tyrmääBernerin suunnitelmat yhtiöittää suomalaiset liikenneväylät.

– Tälle hallitukselle on tyypillistä, että se kulkee markkinavoimien matkassa. Hallitus haluaa siirtää julkisen toiminnan demokraattisen, eduskunnan valvonnan ulottumattomiin. Kun kansallisomaisuutemme, tiet, radat ja vesiväylät on ensin yhtiöitetty, onko seuraava askel myydä yhtiö ulkomaisille sijoittajille?

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE