Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Talous

“Runsaasti uusia asiakkaita” – “Yksittäisiä asiakasmenetyksiä” – pankkijätit täysin eri mieltä Panama-vuotojen vaikutuksesta

Pääjohtaja Reijo Karhisen mukaan 99 prosenttia OP-ryhmän uusista asiakkuuksista on perustunut asiakkaiden omiin yhteydenottoihin.

OP-ryhmä kertoo saaneensa viime aikoina runsaasti uusia asiakkaita. Pääjohtaja Reijo Karhinen pitää lisäystä merkittävänä ja sanoo, että syy kasvuun on Panama-vuodot.

Kolmen viime viikon aikana OP:lle on tullut 50 prosenttia enemmän asiakkaita kuin normaalisti, Karhinen kertoo. Hänen mukaansa 99 prosenttia uusista asiakkuuksista on perustunut asiakkaiden omiin yhteydenottoihin.

Karhisen mukaan OP saa tiedon, mistä pankista uusi asiakas siirtyy, mutta asiaa ei ole tutkittu.

Panama-kohun keskiössä on Suomessa ollut Nordea.

Pankit arvioivat tänään hyvin eri tavalla kohun vaikutuksia.

Nordea nimittäin tänään kiisti, että Panama-papereista syntynyt kohu olisi aiheuttanut laajempaa asiakaskatoa. Nordean Suomen maajohtajan Ari Kaperin mukaan Suomessa puhutaan yksittäisistä asiakasmenetyksistä siellä täällä.

Toissa viikolla perussuomalaiset kertoi, että se siirtää loputkin tilinsä pois Nordeasta Panama-kohun takia. Myös SDP ja vasemmistoliitto ovat ilmoittaneet etsivänsä uutta pankkia. Niin ikään Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT on sanonut lopettavansa yhteistyönsä Nordean kanssa.

Lisää aiheesta

Nordean Suomen maajohtajan mukaan on selvää, että Nordean maine on kärsinyt jonkin kokoisen kolhun.

Kaperi sanoi STT:lle, ettei mitään isoa liikehdintää ole.

– Juurikaan näiden julkistettujen asiakasmenetysten lisäksi ei ole isompaa liikehdintää tapahtunut, Kaperi sanoi.

Hänen mukaansa tavalliset asiakkaat ovat olleet kiinnostuneita asiasta ja halunneet tietää, miten Nordea suhtautuu asiaan ja mihin toimiin se on ryhtynyt.

– Mutta yleensä, kun sitten kuulee meidän periaatteemme ja toimenpiteet joihin on ryhdytty, niin tilanne rauhoittuu siihen. Tietysti meidän pitää pystyä toimenpiteillämme osoittamaan, että olemme luottamuksen arvoisia, Kaperi sanoi.

Hänen mukaansa on selvää, että Nordean maine on kärsinyt jonkin kokoisen kolhun.

– Se kolhu meidän pitää pystyä paikkaamaan, Kaperi sanoi.

Nordean toiminnasta nousi kohu, kun Panama-tietovuodot kertoivat Nordean asiakkaiden hallintayhtiöistä Panaman kaltaisissa veroparatiiseissa.

Nordea on tekemässä Panama-papereihin liittyen mittavaa sisäistä selvitystä, jonka tuloksista se aikoo kertoa kesällä.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE