Wusheng Companyn onnistunut tyylilajien yhdistelmä

Kari Rosenberg
Kari Rosenberg
Kari Rosenberg
Wusheng Company, WHS Teatteri Unionin näyttämö
Musashi – miekan tie
Konsepti, ohjaus ja koreografia Antti Silvennoinen – Musiikki Markus Rantanen – Valot Jere Mönkkönen –  Näyttelijät Ville Seivo, Jakob Johansson, Valter Sui – Muusikot Markus Rantanen, Pekka Saarikorpi, Juha Pöysä

Wusheng Company on suomalainen vuonna 2011 perustettu pekingooppera- ja taistelunäytelmien esittämiseen erikoistunut ryhmä. Alusta alkaen ryhmä on taiteellisen johtajansa, Kiinassa alaa opiskelleen Antti Silvennoisen johdolla pyrkinyt sekä olemaan uskollinen ja kunnioittamaan pekingoopperan tyyli- ja esitysperinteitä että tuomaan mukaan uudenlaisia taiteellisia näkökulmia.

Ryhmän uusin teos Musashi – miekan tie astuu jälleen rohkeasti aimo harppauksen eteenpäin eri tyylilajien yhdistämisessä. Nyt yhdistyvät japanilainen samuraikulttuuri, kiinalainen näyttelijäntyön tekniikka ja suomalainen instrumentaalihevimusiikki.

Japanissa 1600 -luvulla elänyt samurai Miyamoto Musashi ja hänen miekkailutaidon oppikirjansa ”The book of five rings” (suom. ”Maa, vesi, tuli, tuuli ja tyhjyys”) ovat jokaiselle itämaisia taistelutaitoja harjoittaneelle tuttuja ja Musashi itse lähes kulttiasemassa.

Musashin kirja ei ole juonellinen tarina, vaan abstrakti, fyysisen ja henkisen taistelutaidon oppikirja. Eikä varsinaista juonta ole Silvennoisen ohjaamassa esityksessäkään. Toisiaan seuraavia taistelukohtauksia sitoo väljästi yhteen taidon kehittyminen ja tilanteiden vaikeutuminen. Kohtausten taustalla on myös pari Musashin kuuluisinta taistelua. Toisessa hän yksinään selvisi suuren joukon väijytyksestä ja toisessa hän voitti kaksintaistelun käyttäen aseenaan airosta muokkaamaansa miekkaa.

En ole yhdenkään esityksessä yhdistetyn lajin asiantuntija. Se ei silti estänyt minua nauttimasta tyhjällä mustalla näyttämöllä tapahtuneesta intensiivisestä ja kurinalaisesta esityksestä sekä sen kaikinpuolisesta harmonisuudesta. Eri osatekijät sulautuivat saumattomasti yhteen. Ja vaikka aihe, kaksintaistelu ja kuolema, on mitä väkivaltaisin, ei esitys ollut sitä ollenkaan.

Näyttelijäkolmikko, Ville Seivo, Jakob Johansson ja Valter Sui hallitsivat huippuunsa tyylitellyn tekniikan. Heidän liikkumisensa oli kuin tanssia, jossa kiihko ja muut tunteet ilmaistiin tarkoin harkituin elein, liikkein ja asennoin. Aasialaisten kulttuurien ja erityisesti esitystaitojen pidättyvyys ja ulkoinen tyyneys loivat lavalle välillä lähes meditatiivisen tunnelman.

Markus Rantasen, Pekka Saarikorven ja Juha Pöysän musiikki taustoitti ja rytmitti jyhkeän tummasointisesti lavatapahtumia. Saarikorven rummut olivat välillä kuin esityksen sydämenlyönnit. Muusikin ja tapahtumien välinen dialogi toimi ja hevimusiikki istui taistelukohtauksiin enemmän kuin hyvin.

Musashi – miekan tie on mielestäni ehdottomasti yksi parhaita Wusheng Companyn tekemistä esityksistä. Se on kokonaisuudeltaan ja tyyliltään yhtä aikaa sekä erittäin moderni että vahvasti perinteinen. Sitä voi katsoa puhtaasti esteettisenä liike- ja musiikkiteoksena tietämättä mitään aasialaisista esitys- tai taistelutaidoista, mutta sillä on paljon annettavaa myös niille, jotka lajeja tuntevat.

Annikki Alku

Jakoa

Jaa tämä artikkeli

Viikon 38 Demokraatti
ANI SUORASUU - Ann Selinille ei ryppyillä
VARAA PAREMPAAN - Eveliina Heinäluoma haluaa herättää puolueet Helsingissä
KUIN ERI PLANEELTA - SDP:n ja hallituksen sote-linjat eivät kohtaa
Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat