Berner-kritiikki kuplii keskustassa – kysymys Väyrysen kabinetista: Toivoiko äänestäjä maakuntien saavutettavuuden alasjoa?

Lehtikuva
Paavo Väyrysen (kesk.) avustajana toimivan Joonas Köntän mukaan liikenneministeri Anne Bernerin (kuva) suunnittelemat junaliikenneleikkaukset tukevat maakuntien alasajon trendiä.
Lehtikuva
Paavo Väyrysen (kesk.) avustajana toimivan Joonas Köntän mukaan liikenneministeri Anne Bernerin (kuva) suunnittelemat junaliikenneleikkaukset tukevat maakuntien alasajon trendiä.
Lehtikuva
Paavo Väyrysen (kesk.) avustajana toimivan Joonas Köntän mukaan liikenneministeri Anne Bernerin (kuva) suunnittelemat junaliikenneleikkaukset tukevat maakuntien alasajon trendiä.

Kuinka pitkään kritiikki liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) sektorin raideliikenneleikkauksia kohtaan pysyy pinnan alla hallitusta johtavassa puoluessa, Suomen keskustassa? Onhan se edeltäjineen aina painottanut aluepolitiikkaa ja koko maan kattavaa palvelutarjontaa.

Tätä ovat politiikan tarkkailijat ainakin mielessään kysyneet liikenneministeriön avatessa kilvan ovia kilpailutukselle.

Sisäiseen yksimielisyyteen onkin tulossa säröjä. Keskustassa ilmiselvästi ainakin kuplii jo.

Europarlamentaarikko Paavo Väyrysen (kesk.) avustajana työskentelevä Joonas Könttä arvostelee blogissaan hallituksen linjaa maakuntien elämän kannalta avoimesti haitalliseksi.

– Harva äänestäjä kehäkolmosen ulkopuolella toivoi maakuntien saavutettavuuden alasajoa, kun äänesti edellisen eduskunnan oppositiopuolueita keskustaa ja perussuomalaisia eduskuntavaaleissa vajaa vuosi sitten. Nyt maakuntien saavutettavuus on kuitenkin uhattuna. Tämä haittaa käytännön elämää, turismia ja elinkeinoelämää laajemminkin, kirjoittaa Könttä.

Könttä viittaa julkisuudessa olleisiin tietoihin, joiden mukaan sisäministeriön asetusluonnoksessa Suomeen jäisi vain yksi kansainvälinen lentokenttä, Helsinki-Vantaa.

– Kyseessä on vasta luonnos, mutta ilman asiaan reagointia pahin uhkakuva voi toteutua, hän toteaa.

Peräänkuuluttaisin korjausliikkeitä etenkin keskustalaisilta ministereiltä. Vielä ei ole myöhäistä tarkistaa politiikan suuntaa.

Köntän mukaan liikenneministerin suunnittelemat junaliikenneleikkaukset tukevat maakuntien alasajon trendiä.

– Bernerin siunaamat 12,3 miljoonan euron junaliikennesäästöt ovat valtion budjetissa pieni summa, mutta alueiden elinvoimaisuuden kannalta kohtalokas isku. Maakuntien saavutettavuutta ollaan heikentämässä, vaikka niiden elinvoimaisuuden ajaminen olisi koko Suomen etu.

Väyrysen avustaja peräänkuuluttaa korjausliikkeitä etenkin keskustalaisilta ministereiltä.

Vielä ei ole myöhäistä tarkistaa politiikan suuntaa, Könttä katsoo.

– Liikennepolitiikan kokonaisuudesta täytyisi nyt tehdä laaja vaikuttavuusarvio. Maakunnille vahingollisia ratkaisuja on kyettävä korjaamaan, hän päättää kirjoituksensa.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat