Kunnianosoitus rocklegendalle – Lemmy Kilmister maitorentun manttelinperijänä

Lemmy Kilmister innostui maitomainoksesta esiintymisestä.
Lemmy Kilmister innostui maitomainoksesta esiintymisestä.
Lemmy Kilmister innostui maitomainoksesta esiintymisestä.

Polkupyöräilijän siluetti lipuu karaokebaarin editse. Sisältä muovituoliryppään viereen köpöttelee tummiin pukeutunut vanha mies keppiin tukeutuen. Hän katsoo kameraan ja sanoo puuroisella englannillaan: ”En ole koskaan juonut maitoa”. Lausetta hän täydentää solvauksella, kääntää katseensa kamerasta ja hymyilee.

Paikka on vanha karaokebaari Helsingin Maunulassa ja mies Motörhead-yhtyeen keulakuva Lemmy Kilmister. Videomateriaalista oli määrä syntyä Valion maitomainos, mutta koska Lemmy kuoli vain kolmisen viikkoa kuvausten jälkeen, syntyikin kunnianosoitus. Mainosta kuvattiin itsenäisyyspäivänä, Lemmy kuoli 28. joulukuuta.

– Lemmy nautti kuvauksista todella paljon ja se näkyy ja välittyy myös tuosta filmistä, sanoi Valion markkinointipäällikkö Hanna Savolainen, joka oli seuraamassa kuvauksia.

– Hän oli erittäin sydämellinen ja ystävällinen ihminen.

Aikaa kuvauksille oli vain tunti, mutta se riitti hyvin.

Lemmy Kilmister tunnettiin paitsi rockmusiikista, myös rockhenkisestä hurjasta päihteiden käytöstään. Riittivätkö tähdelle Maunulassa tarjoiluiksi maito ja jukurtti?

– Meillä oli ihan monipuolinen tarjonta. Sitä en tiedä, mitä hän siitä otti, Savolainen muotoili.

90-luvun mainos mielessä

Ajatus Motörhead-miehen käyttämisestä maidon mainostamiseen syntyi, kun Valio pohti, miten se voisi päivittää 90-luvun maitomainosta, jossa baarin edustalla seisoskeleva renttu kehuskelee, ettei ole koskaan juonut maitoa, eikä juo. Yhtiö havaitsi mainoksen rentun ja Lemmyn yhdennäköisyyden ja päätti kysyä tätä uuteen mainokseen.

– Lemmy ei ollut koskaan ajatellut mainostavansa maitoa ja innostui tästä ideasta, Savolainen sanoi.

Rocktähden kuoleman jälkeen yhtiö joutui pohtimaan, mihin kuvamateriaalia voi käyttää. Mainoksesta muovautui kunnianosoitus, jonka myös Lemmyn taustatiimi on hyväksynyt. Perjantaina Youtubessa julkaistusta videosta on toistaiseksi tullut hyvin positiivista palautetta, Savolainen kertoi.

– Olemme iloisia, että uskalsimme julkaista tämän.

Kuvamateriaalia ei Savolaisen mukaan aiota käyttää televisiossa, vaan käyttö rajoittuu sosiaaliseen mediaan.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat