PINNALLA:

“18 itsehallinnollista aluetta on aivan liian paljon” – Pardia: Uudistuksessa taattava yhdenvertaiset valtion palvelut

Kuva: Pardia
Verkkko Simola matala
Niko Simola edellyttää, että aluehallintouudistuksen jatkovalmisteluun otetaan henkilöstöjärjestöt mukaan.

Palkansaajajärjestö Pardian puheenjohtaja Niko Simolan mielestä itsehallinnollisille alueille on perusteltua siirtää vain ne aluehallinnon tehtävät, joiden hoidossa on ilmiselvä alueellinen ulottuvuus tai vahva kytkös alueiden kehittämiseen.

– Aluehallintouudistuksessa on kiinnitettävä erityistä huomiota palvelujen saatavuuteen ja yhdenvertaisuuteen.

Simolan mielestä nykyisille valtion aluehallinnon tehtäville 18 itsehallinnollista aluetta on aivan liian paljon.

Erityisesti ELY-keskuksissa on viime vuodet tehtäviä keskitetty suuralueille (4) tai kokonaan valtakunnallisesti hoidettavaksi. Hallinnon tehtäviä varten on myös perustettu uudet toimijat: KEHA-keskus ja aluehallintovirastojen yhteinen hallinto- ja kehittämispalvelut -vastuualue.

On kyseenalaista, miten näiden palvelujen siirtäminen parantaisi työvoimapolitiikan toteuttamista ja työllisyyden hoitoa.

– Tavoiteltuja tuottavuus- ja tehokkuushyötyjä tai säästöjä ei saada aikaan, jos nykyisiä valtion aluehallinnon tehtäviä sirotellaan entistä useammilla alueilla hoidettavaksi. Se johtaisi myös osaamisen ja henkilöresurssien käytön heikentymiseen, Simola huomauttaa.

Te-toimistot ovat työ- ja elinkeinoministeriön selvityksen mukaan siirrettävissä uusille itsehallintoalueille.

– Tähän asti on ollut tärkeää, että työ- ja elinkeinopolitiikka, sen ohjaus ja toimeenpano on ollut valtion suorassa ohjauksessa. On kyseenalaista, miten näiden palvelujen siirtäminen parantaisi työvoimapolitiikan toteuttamista ja työllisyyden hoitoa.

Simolan mukaan uudistuksen toimeksiannossa ei mainita henkilöstöä sanallakaan, eikä henkilöstövaikutuksia ole arvioitu.

Simola edellyttää, että hankkeen jatkovalmisteluun otetaan henkilöstöjärjestöt mukaan.

– Henkilöstön ja henkilöstöjärjestöjen yhteistoiminnallinen osallistaminen pitää olla osa uudistusprosessia, eikä yhteistoimintalain vaatiman minimin toteuttamista.

 

.

Yle: Työnantajajärjestö vihjaa irtoavansa kikystä – “Tilanne on selkeästi muuttunut”

Valtiovarainministeriön mukaan korkeakouluille tuleva hyöty kilpailukykysopimuksessa sovituista työnantajamaksujen alennuksista otettaisiinkin pois leikkaamalla.

Tämä on yllättänyt erilaiset koulutuksen järjestäjät ja ne ovat vaatineet hallitukselta lupausten pitämistä.

Yle uutiset kysyi korkeakouluja ja yksityisiä oppilaitoksia edustavalta Sivistystyönantajien toimitusjohtajalta Teemu Hassiselta, voiko Sivistystyönantajat vielä irrota kiky-sopimuksesta loppumetreillä.

Hassinen ei asiaa tyrmännyt.

– Se on pohdinnan paikka. Tilanne on silloin selkeästi muuttunut. Odotettiin, että saadaan kikyn kautta helpotus yliopistojen tilanteeseen, hän vastasi Yle uuutisille.

Sivistystyönantajat on Suomen opetus- ja korkeakoulualaa edustava työnantajajärjestö. Sillä on jäseninään yli 300 itsenäistä koulutuksen järjestäjää perusopetuksesta korkeakouluihin.

Kyseessä on Elinkeinoelämän keskusliiton kuudenneksi suurin jäsen, jonka jäsenten palveluksessa on yli 50 000 työntekijää.

Antti Rinteeltä varoitus: “Emme tarvitse uutta sotaa”

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne varoittaa kolumnissaan MTV:llä, että Sipilän hallitus on tekemässä vaarallisen virheen, jos se ryhtyy entisestään leikkaamaan työttömyysturvan tasoa ja kestoa.

Julkisuudessa on liikkunut tietoja, joiden mukaan harkinnassa olisi malli, jossa työttömän toimeentuloa voitaisiin leikata kolmen kuukauden välein.

Verkkouutisten tietojen mukaan työttömällä olisi joka kolmas kuukausi haastattelu työvoimahallinnon edustajan kanssa. Keskustelussa käytäisiin läpi, onko työtön ollut aktiivinen kuluneen kolmen kuukauden aikana.

Aktiivisuudella tarkoitetaan sitä, että työtön on tehnyt töitä vähintään viiden päivän ajan kuluneen kolmen kuukauden aikana. Neuvotteluja käydään kokoomusjulkaisun mukaan vielä siitä, voisiko aktiivisuus tarkoittaa myös esimerkiksi kouluttautumista.

Antti Rinne.

Antti Rinne.

Tarkkaa tietoa hallituksen aikeista ei kuitenkaan budjettiriihen alla ole. Rinteen mukaan on joka tapauksessa selvää, etteivät kaikki lähes puoli miljoonaa työtöntä voi päästä aktivointitoimiin.

— Ongelmamme eivät siis kumpua työvoiman tarjonnan vaan työvoiman kysynnän puutteesta. Hallituksen ajattelussa tästä epäsuhdasta kuitenkin syytetään työttömiä. Pääministeri Sipilä, lopettakaa viimein tämä työttömien kyykyttäminen! Rinne julistaa.

Hän kirjoittaa, ettei SDP missään tapauksessa tule hyväksymään uusia leikkauksia työttömien ihmisten muutenkin jo niukkaan toimeentuloon.

— Sipilän ja koko hallituksen on syytä tarkkaan harkita ja ymmärtää luopua työttömyysturvan heikentämisestä selvästi kilpailukykysopimuksenkin vastaisena. Emme tarvitse uutta sotaa työmarkkinajärjestöjen ja hallituksen välille.

Hallituksen huomenna alkavan budjettiriihen työllisyyspakettia pohjustettiin tänään työmarkkinajärjestöjen ja hallituksen tapaamisessa.

SAK:n puheenjohtaja Jarkko Elorannan mukaan tapaamisessa käytiin tilannetta läpi.

– Mitään neuvotteluprosessia tai sopimisprosessia ei ole ollut käynnissäkään, Eloranta sanoo STT:llä.

Hän toivoo, että kilpailukykysopimusta kunnioitetaan.

– Mitään päätöksiä ei ole yhteisesti tehty. Varmaan jokainen katsoo omia papereitaan, mitä sieltä löytyy, Eloranta sanoi tapaamisestaan poistuessaan.

Työmarkkinajärjestöt ja hallitus tapasivat, ei päätöksiä: “Varmaan jokainen katsoo papereitaan”

Kuva: Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto
35899345
Kunta-alan työmarkkinajohtaja Markku Jalonen, SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta ja taustalla STTK:n puheenjohtaja Antti Palola saapuvat valtioneuvoston linnaan. Työmarkkinajärjestöjen johtajat tapasivat hallituksen.

Hallituksen huomenna alkavan budjettiriihen työllisyyspakettia pohjustettiin tänään työmarkkinajärjestöjen ja hallituksen tapaamisessa. Työllisyystoimia on viime aikoina rummutettu voimakkaasti, mutta laajimmat uudistukset näyttävät jäävän väistämättä myöhemmäksi.

Toistaiseksi hallitus on ollut vaitonainen työllisyyspaketin toteutuvasta keinovalikoimasta. Työllisyystoimia pohjustaneen virkamiestyöryhmän työn tuloksia odotetaan jo julki, mutta toinen asia on, mitkä ehdotuksista ovat etenemässä.

Työllisyyspakettia pohjustettiin tiistaina työmarkkinajärjestöjen ja hallituksen tapaamisessa. STTK:n puheenjohtajan Antti Palolan mukaan työllisyystoimista keskusteltiin yleisellä tasolla. Keskusteluissa olivat myös esillä olleet ansiosidonnaisen porrastus ja käyttö palkkatukena ja starttirahana.

– Oma toivomukseni on, että työmarkkinoihin, esimerkiksi työttömyysturvaan, liittyvät asiat pystyttäisiin valmistelemaan yhteistyössä, jos niihin halutaan tehdä jotakin muutoksia, Palola sanoi.

SAK:n puheenjohtaja Jarkko Elorannan mukaan tapaamisessa käytiin tilannetta läpi.

– Mitään neuvotteluprosessia tai sopimisprosessia ei ole ollut käynnissäkään, Eloranta sanoi.

Hän toivoo, että kilpailukykysopimusta kunnioitetaan.

– Mitään päätöksiä ei ole yhteisesti tehty. Varmaan jokainen katsoo omia papereitaan, mitä sieltä löytyy, Eloranta sanoi tapaamisestaan poistuessaan.

Hallituksesta tapaamiseen osallistuivat valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.), työministeri Jari Lindström (ps.) ja elinkeinoministeri Olli Rehn (kesk.).

Yksi esillä olleista työllisyystoimista on ollut ansiosidonnaisen porrastaminen. Helsingin Sanomat uutisoi tänään, että kaavailluissa olisi mukana “kevytmalli”, jossa työttömyysturvan kesto säilyisi ennallaan, mutta sitä ryhdyttäisiin porrastamaan työttömän aktiivisuuden mukaan.

Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder ei sanoa asialle ehdotonta eitä, jos sinne leivotaan positiivisia asioita, aktiivisuudesta palkitsemista. Yksittäisten mallien kohdalla pitää kuitenkin kaikki yksityiskohdat tarkistaa.

– Työttömyysturvan uudistaminen enemmän passiivitoimista aktiivitoimiin käy, Fjäder sanoi.

“Tänä kesänä monen mitta on läikkynyt yli” — Kansanedustaja tiukkana: “Lappilaisilla ei ole varaa odottaa päivääkään”

Kuva: Kari Hulkko

SDP:n lappilainen kansanedustaja Johanna Ojala-Niemelä avautuu verkkosivuillaan Postin kehnontuneesta palvelusta Suomen pohjoisimmassa vaalipiirissä.

Hänen mukaansa vanha tuttu sanonta ”Kyllä posti kulkee, kun Kusti polkee” ei vastaa enää tätä päivää. Demariedustaja sanoo Sipilän hallituksen suuntaan, ettei lappilaisilla ole varaa odottaa päivääkään.

— Tänä kesänä monen mitta on läikkynyt yli. Ihmisten arjen hoitaminen hankaloituu kohtuuttomasti, jos kirje lääkäriajasta tulee vasta sitten kun aika on jo mennyt.

Myös Ojala-Niemelä pohtii, missä menee raja, että valtiovalta voi tai aikoo puuttua tilanteeseen. Hän odottaa, että omistajaohjauksesta vastaava pääministeri Juha Sipilä ottaisi Postin johdon puhutteluun.

— Ei ole hyväksyttävää, että Posti jättää lakia noudattamatta sairaspoissaoloihin vedoten. Kyllä Postin kokoisen työnantajan täytyy osata ennakoida flunssa-aallot ja lomat lisähenkilökunnan palkkaamisella.

Johanna Ojala-Niemelä.

Parhaillaan ministeriössä pohditaan jakelun tulevaisuutta. Liikenne- ja viestintäministeriön valmistelussa on nyt postilain 2. uudistus.

— Ei ole ihme, että markkinaehtoisesti toimiva valtionyhtiö Posti haluaisi eroon 5-päiväisestä jakeluvelvoitteestaan, jota muilla ei ole. Kansalaisten peruspostipalveluista, varsinkaan haja-asutusalueilla, ei ole kiinnostunut yksikään toimija. Ainakaan ilman veronmaksajien tukea.

Ojala-Niemelä mainitsee nimeltä hallituspuolue keskustan kansanedustajan Markus Lohen, joka on jo ehdottanut siirtymistä 3-päiväiseen jakeluun kaupungeissa.

— Onko vaihtoehtona siis vain palvelutason heikentäminen? Vaikuttaakin siltä, Lappi toimii jo nyt Postin tulevan uudistuksen ennakkonäyttämönä ja lappilaisia totutetaan viivästyneisiin ja vain pari kertaa viikossa jaettuun postiin, demariedustaja kirjoittaa.

SAK pisti stopin hallitukselle: Tästä emme neuvottele

isajalapsiaihekuva2
Hallituksen tulee tarttua perhevapaisiin.

SAK odottaa hallituksen käynnistävän perhevapaiden uudistamisen välittömästi. Uudistuksen avulla Suomen työllisyysastetta voidaan parhaimmillaan nostaa merkittävästi.

Puheenjohtaja Jarkko Eloranta huomauttaa nykyisen perhevapaajärjestelmän ohjaavan äitejä pitkille perhevapaille, mikä heikentää naisten asemaa työmarkkinoilla.

  Jos nuorten naisten työllisyys olisi Suomessa Ruotsin tasolla, työllisyysasteemme olisi puolitoista prosenttiyksikköä nykyistä korkeampi.

Suomen suurimman palkansaajajärjestön huhtikuussa julkistama perhevapaamalli joustavoittaa perheen ja työelämän yhdistämistä, rohkaisee isiä perhevapaille ja lyhentää pitkien työelämän ulkopuolisten jaksojen pituutta.

  SAK:n malli ei lisää yhteiskunnan eikä työnantajan kustannuksia tai velvoitteita. Hallitukselta pitäisi nyt löytyä rohkeutta ryhtyä pikaisesti perhevapaiden uudistamiseen, Eloranta toivoo.

Puheenjohtaja Jarkko Eloranta pitää kaavailuja työttömyysturvan porrastamista tylynä nykyisessä työllisyystilanteessa. Käytännössä porrastus leikkaisi erityisesti pitkään työttöminä olleiden toimeentuloa.

  Työttömyys ei ole yksilön vika, vaan järjestelmän virhe. Sitä ei voi hoitaa piiskaamalla työtöntä niin pitkään, että tämä menee töihin. Emme ryhdy neuvottelemaan hallituksen kanssa työttömyysturvan lisäleikkauksista.

Tervetullut uudistus on SAK:n mielestä valtion maksaman työttömyysturvan määrärahojen käyttäminen palkkatukeen, aloittavan yrittäjän starttirahaan ja liikkuvuusavustukseen. Ansiosidonnaisen työttömyysturvan sisältämän ansio-osan käyttäminen vastaaviin työllistymistukiin edellyttää puolestaan tarkkaa harkintaa.

  Ansio-osan käyttö esimerkiksi starttirahana vääristäisi kilpailua, kun nykyiset yrittäjät käytännössä rahoittaisivat uusien kilpailevien yritysten perustamiskuluja. Sen sijaan voitaisiin kokeilla ansio-osan käyttämistä palkkatuen rahoitukseen määräaikaisesti, SAK:n puheenjohtaja Eloranta sanoo.

SAK on julkaissut esitykset työllisyyden parantamiseksi. Esityksiin sisältyy perhevapaiden ja työttömyysturvan uudistusten lisäksi muun muassa pitkäaikaistyöttömien aktivointipalvelujen kaksinkertaistaminen, eläketuki työkykynsä menettäneille ikääntyneille pitkäaikaistyöttömille sekä työvoiman liikkuvuuden edistäminen asuntotuotantoa lisäämällä.

Lisää: SAK:n esitykset työllisyyden edistämiseksi