VW:n jättävä Capito: ”Volkswagenin tilanne vaikeutti päätöksentekoa”

Volkswagen Motorsport
VW:n rallitiimin päällikön, Jost Capiton (vasemmalla) lähtö oli Jari-Matti Latvalalle ”kylmä yllätys”. Viime kauden päätöskisassa Walesissa ei vielä ollut tiedossa saksalaisen siirtyminen F-1 maailmaan ja yhteistyön päätös.
Volkswagen Motorsport
VW:n rallitiimin päällikön, Jost Capiton (vasemmalla) lähtö oli Jari-Matti Latvalalle ”kylmä yllätys”. Viime kauden päätöskisassa Walesissa ei vielä ollut tiedossa saksalaisen siirtyminen F-1 maailmaan ja yhteistyön päätös.
Volkswagen Motorsport
VW:n rallitiimin päällikön, Jost Capiton (vasemmalla) lähtö oli Jari-Matti Latvalalle ”kylmä yllätys”. Viime kauden päätöskisassa Walesissa ei vielä ollut tiedossa saksalaisen siirtyminen F-1 maailmaan ja yhteistyön päätös.

Volkswagen Motorsportin tallipäällikön Jost Capiton siirtyminen kesken kauden rallista F-1:een, McLarenin tiimin käskijäksi yllätti niin suuren yleisön kuin tallin kuljettajatähdet Sebastien Ogierin ja Jari-Matti Latvalan.

– Kyllä se oli kylmä yllätys, mutta ymmärrän toisaalta. Talli on rakennettu ja se on ensimmäisen kolmen vuoden aikana saavuttanut kaiken, mitä rallissa on mahdollista, muotoili Latvala.

– Aina on ollut hyvä tuki Jostilta. Päällikön tuki on tärkeä kuljettajille. Olen saanut suuren tuen häneltä – etenkin hetkillä, jolloin on ollut vaikeaa, hän jatkoi.

– Tieto Jostin lähdöstä oli yllätys. Nyt on edessä uusi haaste. En tiedä tuoko se mitään uutta. Menestystä haetaan samalla tavalla kuin Jostinkin aikana. Sitoutuneesti jatketaan samalla tavalla, muotoili maailmanmestari Ogier.

Capito asettelee sanojaan edelleen analyyttisesti aina kysymyksen tarkkaan kuunnellen.

Ympyrä sulkeutuu. Rallissa VW:lle kaiken saavuttanut Jost Capito palaa toisen kerran F-1 varikoille. Sauberin sijaan nyt on vuorossa McLaren.

Ympyrä sulkeutuu. Rallissa VW:lle kaiken saavuttanut Jost Capito palaa toisen kerran F-1 varikoille. Sauberin sijaan nyt on vuorossa McLaren.

– Jään kaipaamaan kaikkea rallista. Tämä on avoin maailma. Yhteistyötä hienojen henkilöiden kanssa, kuten kilpailijatallin, M-Sportin Malcolm Wilsonin. Tämä on hieno ympäristö ja olen kiitollinen, sanoi Capito, Volkswagenin 50-vuotista moottoriurheilutaivalta juhlivan tallin päällikkö.

– Meidän oli pakko julkaista siirto heti, kun päätös oli tehty. Tärkeintä oli tiedottaa oma väki ennen kuin huhut olivat alkaneet velloa ja haitanneet kauden avaukseen valmistautumista, vaikka en tiedäkään milloin uudessa pestissä aloitan. Formuloiden avauksessa en ole vielä mukana, sanoo Capito ja toivoo samaan hengenvetoon, ettei puhuttaisi aiheesta.

– Olen täysillä täällä. Seuraajaani etsitään, aikaikkunaa ei ole sovittu, hän jatkoi.

Kysymykseen Volkswagenin päästömanipuloinnin vaikutuksesta Capito terästyy.

– VW:n tapahtumilla ei ole mitään kytköstä lähtöni kanssa. VW:n tilanne teki päätöksen vaikeammaksi, sanoi 57-vuotias Capito.

– On selvää, että budjettileikkauksia tehdään ja on jo tehty. Mutta teemme ne kaikesta muusta kuin suoraan kilpailukykyymme liittyvistä asioista. Varmaan suurin ulospäin näkyvä säästö on toisen siirrettävän vierasyksikkömme jättäminen pois. Vuoden 2017 uuteen autoon ei kohdistu säästöjä. Siinä etenemme aikataulussa. Meillä on hyvä suunnitelma, saksalainen Capito kertoi.

Vuoden 2017 uusien FIA:n sääntöjen mukaiset WRC:t aloittavat vuoden päästä. Ensimmäistä kertaa FIA:n historiassa autojen valmistajat ovat olleet mukana kolmen vuoden sääntömuutos- ja määritysprosessissa. Jost Capito toimi autonvalmistajien puolelta uudistuksessa nokkamiehenä. Enduro moottoripyörällä mielellään Keski-Suomenkin metsissä kolunneen kädenjälki näkyy siis vielä pitkään rallissa. Vaikka kliinisillä F-1 varikoilla rahkasammal ei tuoksukaan.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat