Latvalalle kovat sakot ja ehdollista – tuomariston päätös korostaa kuljettajan vastuuta rallin onnettomuustilanteissa

Pertti Knuuttila
Jari-Matti Latvala painoi pään pensaaseen vastoinkäymisiä kohdatessaan. Talli jakoi vain tiedotteen.
Pertti Knuuttila
Jari-Matti Latvala painoi pään pensaaseen vastoinkäymisiä kohdatessaan. Talli jakoi vain tiedotteen.
Pertti Knuuttila
Jari-Matti Latvala painoi pään pensaaseen vastoinkäymisiä kohdatessaan. Talli jakoi vain tiedotteen.

Jari-Matti Latvalan ulosajon seurauksia puitiin Monacossa Monte Carlon rallin tuomariston toimesta pitkälle sunnuntain puolelle Suomen aikaa. Kello 02.00 julkaistiin päätös, joka langetti Latvalalle 5 000 euron sakon ja ehdollisen uhkan yhdestä sarjan osakilpailusta sulkemiseksi, mikäli sama sääntörikkomus toistuu.

Katsoja ei tilanteessa loukkaantunut, mikä selvästikin on helpottanut tuomariston asiaan suhtautumista.

Latvalaa, tallipäällikkö Jost Capitoa ja tiimimanageri Sven Smeetsiä tuomaristo kuuli eilen kello 23.15 alkaneessa tuomariston kokouksessa. Tuomaristo piti lausumassaan ja Latvalan auton sisäkameravideon katsottuaan mahdottomana, ettei autokunnan miehistö olisi huomannut osumista katsojaan, joka osui konepeltiin ja tuulilasiin. Näkyvyys autosta mudasta ja vesihöyrystä huolimatta ei ollut niin huono.

Lisäksi Latvala oli pyytänyt WRC-TV:n reportteri Julian Porteria tarkistamaan, oliko katsoja kunnossa erikoiskokeen maalin jälkeen pysähdyttyään korjaamaan ja vaihtamaan vasemman etupyörän tukivartta. Eli Latvala oli saanut tiedon tai oli tietoinen osumisesta katsojaan. Latvala ei kuitenkaan päätöksen mukaan kyennyt tarkasti vastaamaan tuomaristolle, mistä tieto oli peräisin.

Tuomaristo piti lausumassaan ja Latvalan auton sisäkameravideon katsottuaan mahdottomana, ettei autokunnan miehistö olisi huomannut osumista katsojaan.

Tuomariston päätös on linjassa sääntökirjan ja Kansainvälisen autourheilun kattojärjestön FIA:n liikenneturvallisuuskampanjan kanssa.

Se alleviivaa kuljettajan vastuuta onnettomuustilanteissa niin siviililiikenteessä kuin autourheilun suljetuissa nopeuskilpailuissa ja erikoiskokeilla. Onnetonta on, että näin käy MM-sarjan kokeneimmalle kuljettajalle. Periaatteen luulisi olevan kaikkien autourheilun lisenssinhaltijoiden dna:ssa.

Talli tiedotti, Latvala poistui nopeasti Monacosta

Latvala poistui asuinpaikkakunnaltaan Monacosta antamatta haastatteluja kilpailua seuraaville median edustajille. Samaan aikaan kuin kilpailun viimeistä erikoiskoetta ajettiin, Latvala istui lentokoneessa kohti Helsinkiä.

Volkswagenin talli tiedotti kisayhteenvedossa Latvalan sitaatin:

” Kakkoskuljettajani Miikka Anttila ja minä hyväksymme tuomariston päätöksen täydellisesti. Katsojien ja osanottajien turvallisuus on aina ensisijaista kaikissa ralleissa. Miikalla ja minulla ei ole epäilystäkään siitä. Me kadumme erittäin paljon tapahtunutta ja teemme kaiken mahdollisen välttääksemme tämän kaltaisen tapahtumasta uudelleen. Samaan aikaan, olemme tyytyväisiä, että katsoja selvisi tilanteesta ja mitään vakavaa ei tapahtunut.”

Kauden avaus paketissa

Sebastien Ogier nappasi odotetun voiton ja vielä kolme lisäpistettä rallin viimeiseltä erikoiskokeelta, eli täyden 28 pisteen potin.

– Tämä on fantastinen voitto. Neljäs voitto tässä aina vaikeassa rallissa. Tämä ralli oli tiimityötä enemmän kuin koskaan, sanoi ranskalainen maalissa.

Tosin Ogierin voitto oli ”vasta” kolmas MM-sarjaan kuuluneessa Montessa.

Vuonna 2009 hän voitti kisan S2000-luokan Peugeotilla osana rallin IRC-sarjaa. Kolmella peräkkäisellä voitolla Ogier ja kartturi Julien Ingrassia nousevat kunniataulukossa Sandro Munarin, Walther Rörhlin, Tommi Mäkisen ja Sebastien Loebin rinnalle.

– Oli sääli, että Kris (Meeke) joutui keskeyttämään. En haluaisi voittaa näin. Olisin halunnut ajaa kilpaa maaliin asti, muotoili Ogier.

Kisan kakkoseksi ajoi niin ikään Volkswagenia käskevä Norjan Andreas Mikkelsen 1.54,5 hävinneenä ja kolmanneksi Hyundain belgialainen Thierry Neuville 3.17,9 voittajasta. Latvalan nollakisasta johtuen merkkimestaruustilanne on tasan VW:n ja Hyundain välillä, molempien kerätessä 25 pistettä.

Lappi myhäili – paras yksityiskuljettaja

Pieksämäen Esapekka Lappi paistoi kilpaa auringon kanssa Monacon satama-altaan maali-AT:lla. Kisan paras yksityiskuljettaja oli maalissa tyytyväinen, mutta tyylilleen pidättyvä.

– En olisi kyllä sen torstain ja perjantain jälkeen uskonut, että täällä ollaan maalissa luokan kakkosena, tokaisi Lappi.

– Se tuli kuin itsestään kun sai kokemusta näistä teistä ja oloista. Eilen pääsi jo vauhtiin luokan pohja-ajalla ja tänään tiesi, miten rengas toimii, jatkoi Lappi nousten Skodallaan vielä yhden sijan eilisen kolmannesta.

Lappi kertoi kerran aiemmin lähteneensä – kolme vuotta sitten San Remossa – kisaan täysin rauhallisesti, olosuhteisiin tutustuen ja silloinkin lopputulos oli kakkonen. Yleiskilpailussa hän oli lopulta uskomattomasti kahdeksas ja 2.10,2 luokan voittaneelle Fordin Elfyn Evansille jääneenä.

Monten ensikertalainen Teemu Suninen oli lopulta yleiskilpailun 12. ja luokassaan viides. Hän taipui lopulta suomalaisten jäsenten välisissä Lapille 2.58,8.

Max Vatanen ei onnistunut uusimaan viime vuotista luokkavoittoaan, vaan joutui taipumaan neljänneksi. Parhaimmillaan hän oli toisena.

– Tämä on aina vaikea kilpailua. Lunta ja jäätä vain kaipaamaan. Ne olisivat olleet minulle eduksi, tuumi Brittein saarten mestaruussarjan tällä kaudella ajava Vatanen.

Monten WRC3-luokan voittajaksi ajoi norjalainen Ole Christian Veiby Lievestuoreelta operoivan Eero Räikkösen Printsportin Citroen C3:lla.

– Kilpailu oli hieno ja tunne täällä maalissa on uskomaton. Kisa oli ongelmaton, auto toimi koko ajan. Vain yksi rengasrikko, kuittasi Veiby.

Citroen valmistautuu kauteen 2017 verhon takana

Citroenin tallipäällikkö Yves Matton harmitteli Kris Meeken huonoa onnea ja keskeytystä. Talli ei aja tänä vuonna täyttä MM-sarjaa, eikä siis kilpaile merkkimestaruudesta.

– Meidän ensi vuoden automme on vielä salaisuus. Sen merkki on Citroen, mutta malli täysin uusi, joka julkaistaan ja tulee tuotantoon vasta kesällä. Meillä on valmistelut pitkällä, sanoi Matton.

– Kesällä testaamme myös Suomessa, hän jatkoi. Testejä on ajamassa yhteensä neljä kuljettajaa.

MM-sarjan seuraava osakilpailu ajetaan kolmen viikon päästä Ruotsissa, pääpaikkana Karlstad. Tosin reitin erikoiskokeita ajetaan Norjan puolella.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat