Opettajat ovat valmiita digiloikkaan – täydennyskoulutusta kaivataan

Hemera
Digityövälineitä uupuu sekä opettajilta että oppijoilta.
Hemera
Digityövälineitä uupuu sekä opettajilta että oppijoilta.
Hemera
Digityövälineitä uupuu sekä opettajilta että oppijoilta.

Opettajat suhtautuvat digitalisaatioon myönteisesti mutta katsovat osaamisensa olevan puutteellista sen pedagogisessa hyödyntämisessä, ilmenee Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n teettämästä kyselystä.

Opettajien tieto- ja viestintäteknologian täydennyskoulutus on kyselyn mukaan riittämätöntä. Täydennyskoulutusta saaneiden opettajien oppilaissa on selvityksen mukaan kaksi kertaa enemmän tieto- ja viestintätekniikan päivittäisiä käyttäjiä kuin niissä oppilaissa, joiden opettajat eivät saaneet täydennyskoulutusta.

– Opettajien asenne on kaikkiaan positiivinen. He ovat valmiit digiloikkaan, kun myös päättäjät hoitavat osuutensa, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen sanoo.

OAJ esittää, että koulutusalan digitalisaatiosta laaditaan kansallinen strategia. Siihen pitää järjestön mielestä sisältyä laatukriteerit kaikille koulutusasteille. Nyt digitalisaatio etenee vastaajien mielestä epätasaisesti eri koulutusasteilla.

OAJ vaatii myös, että jokaisella opettajalla on oltava työnantajan tarjoama oma kannettava digityöväline. Työhön tarvittava digilaite puuttui 40 prosentilla kyselyyn vastanneista opettajista, eikä niitä ole tarpeeksi oppijoidenkaan käytössä.

OAJ:n kysely toteutettiin syksyllä. Siihen vastasi 1 094 opettajaa ja 417 päiväkodin johtajaa sekä peruskoulun ja lukion rehtoria. Kyselyn tuloksia esiteltiin Educa-messuilla Helsingissä perjantaina.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat