Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kotimaa

78 menetti henkensä liikenneonnettomuuksissa alkuvuonna – kuolemat lisääntyivät enemmän kevyessä liikenteessä

Valkoiseksi maalattu polkupyörä eli haamu- tai aavepyörä saatetaan sijoittaa kuolleen pyöräilijän muistoksi onnettomuuspaikan läheisyyteen.

Onnettomuustietoinstituutti OTI kertoo yhteensä 78 ihmisen kuolleen liikenneonnettomuuksissa tammi–helmikuun aikana. Moottoriliikenteessä kuolemat vähenivät edellisvuodesta, kun taas kävelijöitä ja pyöräilijöitä kuoli kuusi enemmän.

Demokraatti

Demokraatti

OTI kertoo tiedotteessa, että liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien ilmoittamien ennakkotietojen mukaan tämän vuoden alussa tapahtui 72 kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Viime vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna kuolemaan johtaneita onnettomuuksia oli neljä enemmän.

Jalankulkijoita onnettomuuksissa menehtyi kymmenen ja pyöräilijöitä kahdeksan. OTI:n mukaan kevyen liikenteen onnettomuuksien määrän kasvu painottui yli 64-vuotiaiden ikäryhmään, kun muissa ikäryhmissä onnettomuuksien määrä pysyi ennallaan.

Moottoriajoneuvo-onnettomuuksia eli moottoriajoneuvon kyydissä olleen osallisen kuolemaan johtaneita onnettomuuksia tapahtui alkuvuonna 54, mikä on kahdeksan vähemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Näistä suurin osa oli henkilöauton kuljettajan aiheuttamia onnettomuuksia. Eniten tapahtui tieltä suistumisia. Kohtaamisonnettomuuksien eli nokkakolarien määrä väheni ja oli alhaisin viiteen vuoteen.

Liikenneympäristö tulisi suunnitella siten, ettei kenenkään tarvitse kuolla.

Pyöräilyn lisääntyessä liikenneympäristön kehittäminen turvallisemmaksi nousee OTI:n liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkarin mukaan yhä keskeisemmäksi.

– Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat nostavat turvallisuuden parannusehdotuksissaan esille muun muassa liikenneinfrastruktuurin kehittämisen. Jalankulun ja pyöräilyn kohdalla se tarkoittaa esimerkiksi liikenteen ohjauksen suunnittelua ja jalkakäytävien ja pyöräteiden kehittämistä. Liikenneympäristö tulisi suunnitella siten, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai vakavasti vammautua tieliikenteessä, Parkkari sanoo tiedotteessa.

OTI:n liikenneturvallisuusjohtaja Salla Saleniuksen mukaan jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa havainnointi- ja ennakointivirheet ovat vuodesta toiseen yleisiä kaikilla onnettomuuden osapuolilla.

– Liikenneympäristön kehittämisen lisäksi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat ovat korostaneet varovaisuuden ja ennakoinnin tärkeyttä. Juuri voimaan tullut uusi tieliikennelakikin velvoittaa tienkäyttäjiä ennakoimaan ja sovittamaan oman toimintansa turvalliseksi tilanteeseen nähden, hän sanoo.

Onnettomuustietoinstituutti on tuottanut OTI-ennakkoraportin liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien välittömästi onnettomuuspaikkatutkinnan jälkeen ilmoittamista ennakkotiedoista. OTI:n mukaan tammi-huhtikuun ennakkoluvut ovat tilastollisesti pieniä ja satunnaisvaihtelulla on suuri osuus.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE