Politiikka

80-lätkä takaisin? – Nopeusrajoitetut henkilöautot saattavat korvata mopoautot

Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa
Mopoauto liikenteessä.
Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa
Mopoauto liikenteessä.
Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa
Mopoauto liikenteessä.

Liikenne- ja viestintäministeriö on alkanut selvittää mahdollisuuksia ottaa käyttöön nopeusrajoitettuja henkilöautoja. Ne saattaisivat olla turvallisempi vaihtoehto nuorten suosimalle mopoautolle.

Mopoautojen turvallisuus on herättänyt viime vuosina paljon keskustelua, sillä ne ovat turvallisuudeltaan mopoon verrattavissa, mutta liikkuvat siitä huolimatta muun muassa raskaan liikenteen seassa maanteillä.

Esimerkiksi helmikuussa kaksi mopoautolla liikkunutta nuorta kuoli Sastamalassa, kun tila-autoa ajaneen miehen epäillään törmänneen heihin tahallaan.

Liikenne- ja viestintäministeriön erityisasiantuntija Erik Asplundin mukaan nyt selvitetään, millaisia vaikutuksia nopeusrajoitetuilla henkilöautoilla olisi liikenteeseen – parantaisivatko ne liikenneturvallisuutta vai eivät.

– Tästä on puhuttu jo jonkin aikaa. Nyt aika oli kypsä siihen, että katsomme, miten tämän mahdollisesti voisi ottaa käyttöön, Asplund sanoo.

– Selvitämme myös, millaisia teknisiä ratkaisuja nopeuden rajoittamiseen tehdään ja tuleeko myös muita rajoituksia, kuten lukkiutumattomat jarrut tai ajonvakautusjärjestelmä, jotta rajoitetut autot olisivat turvallisempia kuin mopoautot.

Nopeusrajoitusta ei ole lyöty lukkoon.

Monet asiat, kuten esimerkiksi nopeusrajoitettujen henkilöautojen maksiminopeus, ovat vielä täysin avoinna. Mopoautojen maksiminopeus on 45 kilometriä tunnissa.

– Nopeusrajoitusta ei ole lyöty lukkoon, mutta 40–60 kilometrin välille se varmaan sijoittuu, Asplund kertoo.

Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtosen mukaan mahdollinen 60 kilometrin nopeusrajoitus ei ainakaan vähentäisi nuorten onnettomuusriskiä.

– Missään nimessä se ei ratkaise onnettomuustilanteiden vähentämistä, vaan niitä voi tulla lisää, jos nopeustaso nousee mopoauton 45 kilometrin tuntinopeudesta 60:een. Tietysti turvallisuushyödyn ajatellaan tulevan siitä, että henkilöautomallinen ajoneuvo on passiiviselta turvallisuudeltaan paljon parempi kuin kevytrakenteinen mopoauto, Valtonen toteaa.

Valtosen mukaan vielä on kuitenkin mahdotonta arvioida, olisivatko rajoitetut henkilöautot hyvä vai huono asia.

– Se riippuu siitä, mitä nämä kansallisesti määriteltävät asiat ovat.

Ministeriön ja liikenteen turvallisuusvirasto Trafin alustavien tulosten on määrä olla valmiina loppuvuodesta.

Juttua on päivitetty klo 14:30.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat