Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Ahdistaako puhelinmyynti? – kuluttajan oikeudet vahvistumassa – “Etenkin vanhukset ja sairaat haavoittuvassa asemassa”

iStock

Kuluttajan oikeuksia koti- ja puhelinmyyntitilanteissa vahvistetaan. Talousvaliokunta hyväksyi tänään mietinnön lakiesityksestä, joka sisältää muun muassa sen, että puhelinmyynnin kautta tehtävät ostokset pitää vahvistaa kirjallisesti.

Demokraatti

Demokraatti

Kuluttajan oikeutta vahingonkorvaukseen ja hinnanalennukseen myös parannetaan tietyissä tapauksissa.

Kotimyynnin säätelyä tiukennetaan niin, että kuluttajalla olisi perumisoikeus myös silloin, kun palvelu on kokonaan suoritettu tai kun sopimus koskee tavaraa, joka valmistetaan kuluttajan vaatimusten mukaisesti.

Kuluttajansuojalakiin lisättäisiin myös säännökset elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan oikeuksista ja velvollisuuksista kuluttajan peruessa digitaalista sisältöä tai palvelua koskevan sopimuksen.

Sd-edustajien mukaan lakiesityksen puhelinmyyntiä koskevan säätelyn tiukentaminen herätti paljon keskustelua valiokunnassa. Esityksen mukaan jatkossa puhelimessa tehtävä myynti pitää vahvistaa kirjallisesti siten, että elinkeinonharjoittajan pitäisi puhelun jälkeen toimittaa tekemänsä tarjous kuluttajalle pysyvällä tavalla. Jos kuluttaja ei puhelinkeskustelun jälkeen hyväksyisi tarjousta, sopimus ei sitoisi kuluttajaa.

“Suuri osa ihmisistä kokee puhelinmyynnin jopa painostavana.”

– Puhelin- ja kotimyyntiä rajoitetaan ja säädellään tiukemmin kuluttajan suojaksi, muistuttaa SDP:n talousvaliokuntaryhmän vastaava kansanedustaja Matias Mäkynen tiedotteessa.

Hänen mukaansa etenkin vanhukset, sairaat tai edunvalvottavat henkilöt ovat usein haavoittuvassa asemassa koti- ja puhelinmyyntitilanteissa.

– Ongelmana on, että edunvalvoja saa usein tiedon päämiehelle etämyynnillä myydystä tuotteesta vasta siinä vaiheessa, kun edunvalvojalle toimitetaan lasku tai kun laskusaatava on siirtynyt perintätoimiston perittäväksi.

Kansanedustaja Tuula Väätäinen huomauttaa, että kuluttajien näkemykset ja kokemukset puhelinmyynnistä ovat valtaosin kielteisiä.

– Puhelinmyyntiä ei koeta mieluisana tai hyödyllisenä tapana tehdä ostoksia. Suuri osa ihmisistä kokee puhelinmyynnin jopa painostavana.

“Hyvä, että tuotteen tai palvelun perumisoikeus nyt vahvistuu.”

Lain valmisteluvaiheessa yhtenä säätelyvaihtoehtona oli malli, jossa markkinointia saisi kohdentaa vain niihin kuluttajiin, jotka ovat etukäteen antaneet tähän luvan.

– Tämäntyyppisellä mallilla katsottiin kuitenkin olevan erittäin merkittäviä vaikutuksia puhelinmyynnin kannattavuuteen ja siten myös työllisyyteen, joten siitä luovuttiin, kansanedustaja Hussein al-Taee kertoo.

Kansanedustaja Raimo Piirainen muistuttaa, että erityisesti kotimyynnissä tuotteet ja palvelut voivat olla hyvinkin arvokkaita. Ongelmia ovat aiheuttaneet muun muassa remonttisopimukset, jotka usein sisältävät paitsi mittatilaustavaroita myös esimerkiksi asennuspalvelun.

– Kuluttajille tarjottavat remonttisopimukset voivat olla taloudelliselta arvoltaan hyvinkin huomattavia, ja niihin liittyvät painostavat myyntimenettelyt ovat usein kohdistuneet ikääntyneisiin ja muihin haavoittuvassa asemassa oleviin kuluttajiin. On hyvä, että tuotteen tai palvelun perumisoikeus nyt vahvistuu.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE