Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Apulaispormestari Razmyar Helsingin ja Sipilän hallituksen riidasta: “Olisiko jo aika päästä kinastelusta ratkaisuihin?”

Helsingillä on tarve antaa yhteinen, kokonaisuuteen keskittyä lausunto hallituksen ajamasta sote- ja maakuntauudistuksesta, apulaispormestari Nasima Razmyar kertoo Demokraatille.

TOPI JUGA

Demokraatti

– Lausuntoa käsitellään ja hyvin todennäköisesti se hyväksytään maanantaina kaupunginhallituksessa, Razmyar kertoo.

– Harvoin olen nähnyt Helsingissä tällaista yli puoluerajat ylittävää yhtenäisyyttä missään asiassa.

Jos on seurannut viime viikkojen sote-keskustelua, ei liene yllätys, että Helsingin odotetaan antavan lausunnossaan täystyrmäyksen hallituksen ajamalle uudistukselle.

– Helsingillä on tietysti tarve tuoda esiin erityispiirteensä. Haluaisimme jatkaa sitä jatkumoa, jolla olemme hoitaneet sote-toimia. Lausunnossa tuodaan esiin huolenaiheita, joita uudistus uhkaa aiheuttaa Helsingin ja muiden suurten kaupunkien palveluille, Razmyar luonnehtii.

– Henkilökohtaisesti näen suurena ongelmana sen, että uudistuksella viedään lähidemokratiaa pois ajassa, jolloin sitä tarvittaisiin eniten. Hallituksella tuntuu olevan toisenlainen suunta.

Kinastelusta eroon.

Lisää aiheesta

Helsingin kaupungintalolla ajatellaan, että Sipilän hallitus on sivuuttanut kaupungin esittämän todellisen huolen ajaessaan uudistuksia. Kaupungin ja hallituksen välille onkin syntynyt voimakas vastakkainasettelu, jota ei ainakaan ole vähentänyt se, että maakuntauudistuksen kovaäänisimpänä kriitikkona on toiminut hallituspuolue kokoomusta edustava Vapaavuori.

Razmyar toivoisi, että kinastelusta päästäisiin jo eroon.

– Olisiko jo aika päästä kinastelusta ratkaisuihin? Pidemmän päälle ei auta Helsinkiä eikä ketään, että tilanne on näin tulehtunut.

Razmyar katsoo, että kummankin osapuolen pitäisi ottaa asiassa vastuuta ja pyrkiä löytämään ratkaisua. Osapuolilla hän korostaa tarkoittavansa Helsinkiä ja hallitusta.

Hän arvelee kuitenkin, että tilanteesta ei päästä eroon, ellei kaupunkien viestiä kuunnella lainkaan. Tämän johdosta Helsingissä käsitelläänkin huomenna yhteistä lausuntoa. Kahden viikon päästä on tulossa myös ylimääräinen kaupunginvaltuuston kokous, jossa asia on esillä.

– Vaikka Vapaavuori on ollut voimakkaimmin esillä, taustalla on oikeasti yli puoluerajat ylittävä huoli kaupungin palveluista ja siitä, miten niille käy uudistuksen jälkeen.

– Joskus olisi hallituksenkin kunniallista myöntää, että asiat tulisi tehdä kestävästi. Ei pitäisi toteuttaa uudistusta, jonka lopputuloksena minnekään päin Suomea ei tule kunnollista mallia. Etenkään pääkaupunkiseudulle.

Uudistuksen vaikutukset kaupunkien talouteen merkittäviä.

Razmyar korostaa niin hänen kuin muidenkin pormestarien kyllä ymmärtävän, että laajoissa osissa Suomea tarvitaan uutta hallintorakennetta eli ”leveämpiä hartioita” sote-palveluiden järjestämiseen.

– Mutta toimiiko sama malli ja muotti kaikkialla Suomessa, tästä olen vahvasti eri mieltä. Esimerkiksi pääkaupunkiseutu on erikoislaatuinen, hän huomauttaa.

Hän kertaakin Helsingin pormestarien yhteisen kannan: Massiivista hallintouudistusta ei voida tehdä ottamatta huomioon, mitä mieltä pääkaupunkiseutu on asiasta. Helsingin pormestari Jan Vapaavuori onkin kuvaillut sote-uudistuksen ”varjolla” tehtävää hallintoreformia salakavalana vallankaappauksena.

Kulttuurin ja vapaa-ajan apulaispormestarina toimiva Razmyar kertoo sosialidemokraattisen valtuustoryhmän vastustavan sote-uudistuksessa ennen kaikkea markkinamallista valinnanvapautta.

Maakuntauudistuksen vaikutukset Helsingin kaupungin, kuten myös muiden suurten kaupunkien, talouteen tulevat olemaan merkittäviä. Helsingin laatimassa lausunnossa todetaan, että kaupungin kunnallisverokertymästä on poistumassa maakunnalle noin kaksi kolmannesta. Toki myös menot vähenevät vastaavan verran.

Kun sote-palveluiden järjestäminen siirtyy uudistuksen myötä maakuntien harteille, kaupungin verotulot tippuvat vastaavasti. Razmyar arvioikin, että uudistuksen myötä kaupungin kyky ottaa lainaa ja rahoittaa tarvittavia infrastuktuuri-investointeja heikkenee. Tästä uhkaakin muodostua taloudelle iso kriisi.

Hän toteaa, että Helsingin viime vuosien hyvän taloustilanteen vuoksi velka-astetta on voitu vähentää ja erilaisiin palveluihin satsata. Nyt tämä tulee väistämättä vähenemään.

Mitä voin jatkossa sanoa?

Tilanne on Helsingissä huolestuttava, mutta esimerkiksi Espoossa ja Vantaalla vielä huolestuttavampi Razmyar pohtii.

– Meillä on ollut sote-asioita koskeva päätösvalta itsellämme. Mitä palveluita korostetaan ja mitä tehostetaan. Kansalaispalautteesta valtaosa on käsitellyt juuri sote-palveluita.

– Tämä on isoin ja suurin ongelma, Razmyar huokaa.

Hän kuvaileekin, kuinka tavalliset ihmiset tulevat turuilla ja toreilla juttelemaan tavallisimmin juuri terveyspalveluista. Millaisia palveluita tai vaikkapa kotihoitoa tarvittaisiin. Uudistusten myötä palveluiden kohdentaminen vaikeutuu.

– Mitä voin jatkossa sanoa? Pahimmillaan tämä tarkoittaisi, että soita valtiovarainministeriöön. He kun myöntävät jatkossa maakuntien sote-budjetit, Razmyar puhahtaa.

– Tätähän uudistus tulee käytännössä tarkoittamaan. Lähipäätöksenteko sote-asioissa viedään maakuntaan.

 

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE