Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Mielipiteet

Berner tahtoo, Sipilä myöntää, Orpo kieltää

Kun kuulin ministeri Bernerin ehdotuksen 400 euron lahjasta sähköpyörän ostajille repesin nauruun ja ajattelin, että onpa loistava aprillipila. Hymy hyytyi, kun tajusin, ettei vielä ole aprilliaika. Berner on tosissaan.

Maria Tolppanen

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja (sd.), Vaasa

No jokapojalla ei todellakaan ole varaa 1500-2500 euroa maksavaan sähköpyörään. Berner perustelee apuaan sillä, että sähköpyörän käyttö kuormittaa ilmastoa vähemmän kuin autoilu, siispä annetaan ostajille 400 euroa, koska he tekevät hyvän työn.

Minä tunnen monta ihmistä, jotka vaihtaisivat autoilun pyöräilyyn, jos olisi varaa. Moni polkisi mieluummin kotimaisella 400-600 euron Tähtipyörällä tai Tunturilla kuin ajaisi viime vuosisadan päästörikkaalla autollaan. Osa huolisi vanhan kunnoin mummomankelin, jos sen jostain saisi. Mutta ei, näille ihmisille ei valtionapua tule, ei edes harkinnanvaraista tukea sosiaalipuolelta. Ajakoot siis ministerin arvomaailmassa vanhoilla autoillaan.

Sinänsä lihasvoimalla kulkeva pyörä saastuttaa huomattavasti vähemmän kuin sähköpyörä. Oletteko, arvoisa ministeri Berner ajatellut, että sähköpyörän sähkökin on jostain tuotettava. Ministeri Berner väittää tuen olleen jo hallitusohjelmassa.

Pääministeri Sipilä sanoi STT:lle, että hankintatuki on osa isompaa päätöstä ja isompaa uudistusta ja siitä on käyty keskusteluja. Valtiovarainministeri Orpo kiistää keskustelut. Orpon mukaan ehdotus tuli puskista ja hän ihmetteleekin, miten lausuntokierrokselle voidaan lähettää asia, mitä valtioneuvosto ei ole käsitellyt. Näinköhän sähköpyörästä tuli hallituskysymys. Ei tainnut Sipilä tietää, että otti käenpojan pesäänsä, kun houkutteli sinne varsin porvarillisen ajatusmaailman omaavan Bernerin.

Tämä hyvätuloisten hyysääminen on mennyt yli. Nyt riittää. Muistutuksena, että uuden etanoli-metanoli- tai sähköauton ostaja saa romutuspalkkiona vanhasta autostaan 2000 euroa ja muutoin vähäpäästöisen uuden auton ostaja saa 1000 euroa.

Runsaspäästöisillä 15-20 vuotta vanhoilla autolla ajajat eivät saa mitään, jos vaihtavat autonsa 10 vuotta uudempaan autoon. Jos näitä tuettaisiin, vaikutukset olisivat suuremmat kuin sähköpyörällä huristellessa. Mutta niin se taitaa olla, että ennemmin maa repiää kuin ahnetta ahdistaa.

Kirjoittaja on SDP:n kansanedustaja Vaasasta.

 

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE