Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Bernerin taksilaki epäilyttää – uudetkin taksit tulisi kilpailuttaa

Uber-taksit ovat hiljalleen levinneet eri maihin.

Pienimuotoisen taksitoiminnan salliminen kenelle tahansa ilman liikennelupaa herättää laajalti kritiikkiä. Huoltovarmuuskeskuksen mukaan rekisteröity taksiverkosto on tärkeä, jotta sitä voidaan tarvittaessa käyttää poikkeusoloissa.

Huoltovarmuuskeskus on yksi kymmenistä tahoista, jotka antoivat maanantaihin mennessä lausuntonsa lakiluonnoksesta liikennekaareksi. Uudistukset siirtyvät seuraavaksi hallituksen harkittavaksi.
Pienimuotoista taksitoimintaa voisi lakiehdotuksen mukaan harjoittaa myös ilman liikennelupaa, kunhan maksetut korvaukset jäävät vuodessa alle 10 000 euron.

Huoltovarmuuskeskuksen logistiikkapäällikön Raija Viljasen mukaan on tärkeää, että taksiautoilijat ja heidän käyttämänsä kalusto rekisteröidään. Kaikkein toimivin tapa olisi keskuksen mielestä se, että kaikilta toimijoilta vaadittaisiin vastakin taksilupa. Luvan antamisen yhteydessä myös toimijoiden taustat ja kelpoisuus tarkistetaan.
– Takseilla on hyvin toimiva tilausvälitysjärjestelmä. Sen toiminnan jatkuvuus on tavoitteena huoltovarmuustyössä ja maakuljetuspuolen toiminnoissa, Viljanen sanoo.

Moni muukin lausunnonantaja kritisoi suunnitelmaa jokamiestakseista. Liikenneturva epäilee, että liikenneturvallisuus voi heikentyä kontrollin vähentyessä, kun taas Suomen Yrittäjät pitää toimijoiden erottelua epäoikeudenmukaisena. Yrittäjäjärjestön mielestä liikennepalveluihin luotaisiin uudistuksessa kahdet markkinat, kun ammattimaisilla toimijoilla olisi velvoitteita, joita pienillä ei olisi.

Autoliikenteen työnantajaliitto epäilee, että mahdollisuus tienata 10 000 euroa ilman liikennelupaa vääristäisi kilpailua ja synnyttäisi harmaata taloutta.

Löytyy uudistukselle kiittäjiäkin. Postin mukaan joillakin alueilla on ollut erittäin vaikeaa löytää kuljetuspalveluiden tarjoajia. Konsernissa uskotaan, että paikallisia alihankkijoita olisi helpompi löytää, jos lupavaatimuksia ja kuljetusten yhdistelyä helpotetaan.

Liikenne- ja viestintäministeriön lakiluonnoksessa esitetään, että taksien päivystys- ja asemapaikkavelvoitteesta luovuttaisiin, jotta alalle saataisiin lisää toimijoita ja taksiyrittäjien olisi helpompi laajentaa toimintaansa. Pelkona kuitenkin on, että taksit hupenisivat maaseudulta, jos velvoite poistetaan.

Lisää aiheesta

Huoltovarmuuskeskus ei luopuisi asemapaikkavelvoitteesta. Viljanen muistuttaa, että jo normaalioloissa taksi on välttämätön haja-asutusalueilla, koska muuta julkista liikennettä ei ole.
– Niin kauan kun on tavoitteena, että koko maa pidetään asuttuna, väestön toimeentulo edellyttää kuljetuspalveluita.

Lakiluonnoksessa todetaan, että palveluita voisi järjestää syrjäseuduille myös palvelusopimuksin.

Anniina Luotonen

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE