Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Ulkomaat

Boeing heräsi: turmekonetyypin ohjelmistoa päivitetään ja lentäjiä koulutetaan

Yhdysvaltalainen lentokonevalmistaja Boeing kertoo viimeistelevänsä parhaillaan turmakonetyypin ohjelmistopäivitystä ja lentäjien koulutusta järjestelmän käyttöön.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Boeingin 737 Max 8 -konemallissa on epäilty järjestelmävikaa sen jälkeen, kun kaksi mallin konetta on syöksynyt maahan tuhoisin seurauksin.

Etiopian liikenneministeri sanoi sunnuntaina, että Etiopian turmakoneen mustasta laatikosta saadut tiedot viittaavat yhtäläisyyksiin viime viikon sunnuntain lento-onnettomuuden ja lokakuussa Indonesiassa tapahtuneen turman välillä. Yhtäläisyyksiä tutkitaan tarkemmin onnettomuustutkinnan aikana, ministeri jatkoi menemättä yksityiskohtiin.

Etiopian lento-onnettomuuden jälkeen konetyyppi on määrätty laajaan käyttökieltoon. Ethiopian Airlinesin lento Addis Abebasta Nairobiin syöksyi maahan viikko sitten sunnuntaina pian nousun jälkeen. Kaikki koneessa olleet 157 ihmistä kuolivat.

Lentäjillä oli ongelmia koneen hallinnassa.

Boeing on viranomaisten ohella tähdentänyt, että turman syy on edelleen epäselvä ja sen selvittäminen vie aikaa. Myöskään viime lokakuussa Indonesiassa pudonneen matkustajakoneen turman lopullista syytä ei ole ilmoitettu.

Indonesian onnettomuuden tutkinnassa on kuitenkin käynyt ilmi, että lentäjillä oli ongelmia koneen hallinnassa heti nousun jälkeen. Syyksi on epäilty vikaa Boeingin konemallin MCAS-turvajärjestelmässä, joka korjaa automaattisesti koneen kurssia ja voi painaa koneen nokkaa alaspäin.

Lisää aiheesta

Kumpikin turmakone nousi ilmaan kyseisen järjestelmän avulla ja putosi alas pian nousun jälkeen. Viranomaisten mukaan satelliittidata osoittaa, että koneiden käyttäytymisessä nousun aikana oli samankaltaisuutta muun muassa tempoilevan vauhdin ja lentokorkeuden vaihtelun osalta.

Indonesian onnettomuuden jälkeen Boeingia arvosteltiin siitä, että se ei ollut kouluttanut lentäjiä uuden turvajärjestelmän käyttöön eikä tiedottanut sen riskeistä.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE