Internationellt

Brasilien storsatsar på infrastruktur med privata pengar

I april privatiserades 22 flygplatser i Brasilien.

Trots ett flertal kriser kan Brasilien nu lansera fler stora infrastruktursatsningar – med hjälp av privat kapital. Det meddelar landets regering.

IPS

Arbetarbladet

 

 

Vid sidan av pandemin har Brasilien även varit drabbat av stora ekonomiska problem och flera politiska kriser och även fått hård kritik inom miljöområdet på senare år. Men enligt infrastrukturminister Tarcísio de Freitas har landet ändå lyckats auktionera ut rättigheterna för flera stora satsningar på flygplatser, järnvägar och hamnar.

 

Vid en presskonferens som hölls nyligen meddelade ministern att man med början i juli kommer att inleda den största satsningen i historien på landets infrastruktur, med stöd av internationellt kapital.

 

Tarcísio de Freitas uppger att medan många andra länder drog sig tillbaka på grund av den osäkerhet som pandemin förorsakade, agerade Brasilien i stället för att kunna locka till sig nya investerare.

 

I april privatiserades 22 flygplatser i landet, en process som genererade stora inkomster – trots den internationella kris som flygindustrin drabbats av i samband med pandemin. Ett franskt företag lyckades vinna ett 30-årigt avtal över sju flygplatser i landets norra delar, medan ett inhemskt konsortium nu tar över kontrollen över resterande privatiserade flygplatser.

 

Enligt Tarcísio de Freitas behöver landet på grund av den ”känsliga finansiella situationen” locka till sig privata investerare – då utrymmet för statliga satsningar är begränsat.

 

José Tadros, ordförande för Brasiliens handelskammare, uppger att Brasilien mellan 2001 och 2014 investerade motsvarande dryga två procent av landets bruttonationalprodukt på infrastruktursatsningar – och att det är en siffra som minst borde fördubblas. Han menar att grannländer som Chile och Peru ligger på betydligt högre nivåer än Brasilien – vilket i sin tur orsakar stora kostnader för landet, och dåliga vägar, hamnar och järnvägar.

 

Regeringen planerar också att till stora delar privatisera landets hamnar. Även transporterna längs floder kommer enligt departementet att bli föremål för nya satsningar.

 

Samtidigt är det just kring landets vattenvägar som klimatförändringarnas effekter har blivit allt tydligare, i minst nu när det råder torka i delar av landet. Bland annat förväntas båttrafiken längs floden Tietê, som löper igenom delstaten São Paulo, att tvingas stängas ned.

Dela denna artikel

Kommentarer

Artiklar kan kommenteras i ett dygn efter publicering. Använd ett sakligt och respektfullt språk: administratörerna förbehåller sig rätten att vid behov radera opassande kommentarer och förhindra skribenten från att kommentera vidare.

Sähköpostiosoitteesi

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE