Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kotimaa

Bussinkuljettajilta paloivat hihat – lippujärjestelmä tökkii pahasti: “Stressaa kuljettajia ja aiheuttaa matkustajille harmia”

Helsingin seudun liikenne (HSL) otti viime syksynä käyttöön uuden lippu- ja informaatiojärjestelmän. Helsingin Bussiliikenteen ja muiden yhtiöiden kuljettajat moittivat järjestelmää kovin sanoin.

Kuljettajien mukaan lipunmyyntilaite ja raportointi- ja tilitysjärjestelmät (LIJ) ovat epäluotettavia ja bussien näyttötaulut pimenevät omia aikojaan.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Auto- ja kuljetusalan liitto AKT patistavat  Helsingin seudun liikennettä korjaamaan pikaisesti ongelmat.

– Ne ovat jatkuneet niin pitkään, että kuljettajat ovat menettäneet luottamuksensa koko järjestelmään, AKT:n aluetoimitsija Jari Korhonen ja JHL:n aluepäällikkö Rune Takamaa kertovat.

He eivät ihmettelisi yhtään, jos kuljettajat kieltäytyisivät lipunmyynnistä kokonaan, mikäli vikoja ei korjata pian.

Tästä seuraa asiakkaiden välillä kitkeräkin palaute kuljettajille, jotka eivät ole asiaan syypäitä.

Tyypillisin lipunmyyntilaitteen ongelma järjestelmässä on omia aikojaan tulostuva ”haamulippu”, jota todellisuudessa ei ole ostettu eikä kuljettaja ole saanut siitä rahaa. ”Osto” näkyy kuitenkin tilitettävässä summassa. Kuljettajan kassassa näkyy vaje, kun tilitettävää rahaa on vähemmän mitä raportit näyttävät.

Lisää aiheesta

Lippusotkujen selvittely tehdään vain HSL:ssä ja se vie AKT:n ja JHL:n mukaan paljon aikaa.

Lisäksi bussien informaatiotaulut pimenevät omia aikojaan tai ilmoittavat virheellisen määränpään. Tästä seuraa asiakkaiden välillä kitkeräkin palaute kuljettajille, jotka eivät ole asiaan syypäitä.

– Tilanne stressaa kuljettajia lähes päivittäin ja aiheuttaa matkustajille turhanaikaista harmia. HSL:n olisi syytä paneutua asiaan viimeistään nyt, Jari Korhonen painottaa.

Helsingin Bussiliikenteen työntekijät kirjelmöivät LIJ-järjestelmän ongelmista maaliskuussa HSL:n toimitusjohtajalle ja hankejohtajalle. Vastauksesta on tulkittavissa,  että osa vioista saattaa johtua järjestelmän keskeneräisyydestä. Ammattiliittojen mukaan suoranaista korjauslupausta siinä ei anneta.

– Mikäli järjestelmä on keskeneräinen, olisi HSL:n pitänyt ilmoittaa siitä julkisesti. Nyt oikea vaihtoehto on vikojen korjaaminen, ei se, että kuljettajia syyllistetään osaamattomuudesta, Rune Takamaa vaatii.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE