tuntematonsotilas
kaisaniemi
Juhannustupla

Cirkon minifestivaali tarjosi rajoja rikkovaa sirkusta

Kuva: Riku Pihlanto
Kaksi peruselementtiä, ilma ja vesi, kohtasivat vangitsevasti köysiakrobaatti Salla Hakanpään esityksessä Dive.

”What The Cirk?” on uusi Cirko keskuksen järjestämä minisirkusfestivaali, jonka tavoitteena on tarjota tuoreita nykysirkusesityksiä, jotka käyttävät monipuolisesti eri taiteenlajien keinoja. Pääasiassa aikuisille suunnatut esitykset pyrkivät rikkoman ja laajentamaan käsityksiä siitä, mitä sirkusesitys voi olla.

Viime viikon lopulla järjestetty festivaali sisälsi kolme hyvin erilaista teosta, joista yksi oli kotimainen kantaesitys. Myös esityspaikat poikkesivat kaikkein totutuimmista.

Ruotsalaisen Svalbard Companyn esitys ”All Genius All Idiot” oli kyllä Cirko-keskuksen näyttämöllä, mutta Salla Hakanpään sooloteos ”Dive” Helsinginkadun urheilutalon uimahallissa ja Alma Lehmuskallion ja työryhmän uutuusteos ”Sivuhenkilöt” Suomenlinnan Tenalji von Fersenin juhlatilassa.

SIRKUS

What the Cirk? -nykysirkusfestivaali

Sivuhenkilöt

Konsepti Henna Kaikula, Alma Lehmuskallio, Eira Virekoski, Teksti Eira Virekoski – Ohjaus Alma Lehmuskallio – Lavastus ja puvut Janne Vasama – Ääni Joonas Outakoski – Valot Ainu Palmu – Esiintyjät Milla Järvinen, Henna Kaikula, Saku Mäkelä, Ulla Raitio

Dive

Ohjaus Ville Walo Lavastus ja puvut Anne Jämsä – Valot Jere Mönkkönen – Ääni Joonas Pehrsson – Esiintyjä Salla Hakanpää

Svalbard Company: All Genius All Idiot

Suunnittelu ja esitys Benjamin Smith, John Simon Wiborn, Tom Brand, Santiago Ruiz Albalate – Lavasus Kasper Svenstrup Hansen – Valot Zuzana Režn – Puvut Michiel Tange van Leeuwen

Oman elämänsä sivuhenkilöt

Vaikka Hakanpään veden alla tapahtuvaan toimintaan perustuvaa Divea ei voi esittää muualla kuin uimahalleissa, niin eniten paikkasidonnainen oli mielestäni Sivuhenkilöt. Sen koko dramaturgia ja osittain toimintakin perustuivat Tenalji von Fersenin juhlatilan rakenteisiin ja muotoon, joita esitys käyttikin erittäin monipuolisesti hyväkseen niin visuaalisesti kuin sirkusteknisestikin. Kuluneet tiiliseinät loivat myös aivan omanlaisensa atmosfäärin viime vuosisadan alun hääkuvan henkiin heräävien ihmisten välisiin suhteisiin.

Vanhaa valokuvaamojen valokuvaustapaa taustafondeineen ja kameran räpsähdyksineen käytettiin myös rakenteellisesti ja symbolisesti siirtymissä kohtauksesta toiseen. Paljon symboliikkaa sisältyi myös Janne Vasaman suunnittelemien lavastuksen ja pukujen yksityiskohtiin kuten vaikkapa lasimurskalla peitetty ikkunalauta, jossa isoäiti ”asui” tai vaimon irtoavat kädet ja jalat.

Vähitellen Eira Virekosken kirjoittamista aluksi hyvin absurdeilta ja irrallisilta vaikuttavista kohtauksista muotoutui herkkä ja riipaiseva ihmissuhdekudelma, jonka keskeisin sisältö oli kykenemättömyys toisen kohtaamiseen ja koskettamiseen niin konkreettisesti kuin kuvaannollisestikin. Vain eläintä saattoi koskettaa ja siksi ehkä oli parempi muuttua vaikka hevoseksi hellyyttä saadakseen.

Alma Lehmuskallion ohjaus perustui vahvasti fyysiseen ilmaisuun. Puheen ohella tilanteita kuljettivat ja tunteita ilmaistiin myös akrobatian keinoin.

Akrobaatti Henna Kaikulan omaan maailmaansa vähitellen katoava isoäiti oli koskettava roolityö ja hänen taiteilunsa ikkunalasien välissä vaikuttavaa. Milla Järvisen esittämän salaperäisen saksalaisen Gerdan vauhdikas ilma-akrobatia rautasängyn korkeassa päädyssä jäi etäisyyden vuoksi hiukan taustalle.

Epätoivoisesti elämää hallitsemaan pyrkinyt mutta tunteensa kivettänyt rampa vaimo  (Ulla Raitio) oli tavallaan tapahtumien keskipiste, jonka kautta kaikkea katseltiin. Naisten väliin sitten murskautui aviomies (Saku Mäkelä), joka toi tuskansa näkyviin vain lyhyin akrobaattisin purkauksin.

Sivuhenkilöt, jonka esitykset jatkuvat vielä joulukuun alkuun asti, on hallittu esityskokonaisuus, joka yhtä aikaa onnistuu olemaan sekä selittämätön että helposti vastaan otettavissa.

Huikea muodonmuutos

Köysiakrobaatti Salla Hakanpään Dive -esityksessä yhdistyy lumoavasti kaksi vastakkaista elementtiä, ilma ja vesi. Kolmen vuoden takaisessa palkitussa Pinta-esityksessä vesi oli mukana pärskeinä ja heijastavana peilinä. Nyt siihen sukelletaan konkreettisesti ja se on jopa ilmaa merkittävämpi akrobatiaympäristö.

Musta köysi vie valkoasuisen neidon syvyyksiin, jossa hänestä kuoriutuu aivan uusi ja verevämpi nainen. Ja tälläkin kertaa syynä on rakkaus kuin H. C. Andersenin klassikkosadussa pienestä merenneidosta. Rakkauden kohde on kalan ja hylkeen mieleen tuova hieman koominen mieshahmo. Ja ääni hengityksen muodossa on nytkin hintana muodonmuutoksesta.

Hakanpään taituruus on uskomatonta. Esityksen veden alaiset osuudet eivät ole vain pieniä pyrähdyksiä, vaan pitkiä kohtauksia, joissa tapahtuu paljon. Ne vaativat huikeaa oman kehon ja hengityksen hallintaa. Yleisö näkee kohtaukset tietenkin veden läpi, mutta ennen kaikkea livevideona, joka tuo tapahtumat esille aivan toisella tavalla.

Painottomuus tai sen illuusio on yhdistävä tekijä niin ilma- kuin vesiakrobatiassa. Mutta kun ilmassa köyden kanssa liikkeissä on voimaa ja tiukkaa hallintaa, vedessä kaikki on kevyempää ja pehmeämpää.

Taitavaa sekoilua

Svalbard Companyn neljän miehen, Benjamin Smithin, John Simon Wibornin, Tom Brandin ja Santiago Ruiz Albalaten palkittu esitys” All Genius All Idiot” oli runsaan tunnin mittainen tykitys visuaalista rähjäromantiikkaa, taitavaa ja monipuolista akrobatiaa, itse tehtyä livemusiikkia sekä runsain mitoin miehistä sekoilua ja uhoilua drag-elementtejä unohtamatta. Tietoisen kaoottiselta näyttävän kokonaisuuden punaisena lankana oli ihmisen eläimellisyys sekä nerouden ja idioottimaisuuden yhtäaikaisuus ihmisen toiminnassa.

Esitys siirtyi tempusta toiseen kuin ohimennen, kiinalaisesta tolpasta vertikaaliköyteen, päälläseisonnasta lattia-akrobatiaan. Välillä otettiin yhteen ja sitten taas tehtiin asioita yhdessä ilman sen kummempaa sisältöä tai päämäärää. Tai siis sellaiselta sen haluttiin näyttävän.

Erittäin hyvin yhteen toimivan ryhmän esitys oli mustanpuhuvan röyhkeä, mutta myös nautinnollisen viihdyttävä.

Annikki Alku

 

 

 

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta

Tampereen Teatterikesä saa syksyllä ”tytärfestarin” Mänttään

Kuva: Jonni Pantzar
Teatterikesän toiminnanjohtaja Hanna Rosendahl ja Serlachius-museoiden kehittämispäällikkö Päivi Viherkoski odottavat innostuneina tulevaa yhteistyötapahtumaa.

Tampereen Teatterikesä ja Serlachius-museot pistävät hynttyyt yhteen ja tuovat marraskuussa 17.–19.11. teatterin juhlan Mänttä-Vilppulaan. Miniteatterikesä Mäntässä -tapahtuma on täysin uusi avaus ja yhteistyöhanke, jossa kuvataide ja esittävä taide kohtaavat.

– Teatterikesässä on jo pidemmän aikaa ollut toive tehdä yhteistyötä Serlachius-museoiden kanssa. Iloitsemme suuresti uudesta yhteistyöstä lähinaapurin kulttuuritoimijan kanssa – ja mitä hyvää tämä poikiikaan molempien kaupunkien kulttuuripääkaupunkihakuihin vuodelle 2026,  toteaa Tampereen Teatterikesän toiminnanjohtaja Hanna Rosendahl.

Tampereen Teatterikesän ja Serlachius-museoiden kanssa yhteistyössä tapahtuman toteuttavat Ravintola Gösta, Mäntän Klubi ja Mänttä-Vilppulan kaupunki. Miniteatterikesän päätukija on Majaoja-säätiö.

Serlachius-museoiden kehittämispäällikkö Päivi Viherkoski on innostunut yhteishankkeesta:

– Serlachius-museoille teatteritaide on läheistä ja draaman keinoja käytetään niin näyttelyissä kuin palveluissammekin. Mänttä-Vilppula on korkeatasoisten harrastajateatterien kotipaikka, mutta ammattilaisesityksiä nähdään harvoin.

Suurin osa Miniteatterikesään valituista taiteilijoista on vieraillut Teatterikesässä aiemmin. Lauantaina 18. marraskuuta nähdään ohjaaja-kirjailija Juha Hurmeen Puupää-esitys Serlachius-museo Göstan Kivijärvi-salissa.  Gustaf-museossa puolestaan esiintyy kansainvälisestikin palkittu näyttelijä Kati Outinen monologillaan ”Niin kauas kuin omat siivet kantaa”. Lisäksi lapsiperheet saavat nauttia Tanssiteatteri MD:n vuorovaikutteisesta teoksesta Kurkistuksia Tanssivaan Muumilaaksoon. Ravintola Göstassa mieltä kohottaa Werner Bros Trio. Lisäksi esityksiä on luvassa muun muassa Mäntän Klubille.

Viikonlopun ohjelmisto kokonaisuudessaan julkistetaan elokuun aikana Serlachius-museoiden ja taidekaupungin verkkosivuilla.

Keskustelua aiheesta

Tasokas Kuopion Tanssiviikko päättyi komeisiin israelilais- ja eteläafrikkalaisesityksiin

Kuva: Petri Laitinen
Kuopion tanssifestivaalilla nähty eteläafrikkalaisen Dada Masilon koreografia Giselle-klassikosta oli vimmainen mutta tarkka.

Myönnän auliisti kuuluvani siihen katsojakuntaan, joka nykytanssissa nauttii eniten liikepohjaisista, vahvaa tanssitekniikkaa vaativista esityksistä. Siinä suhteessa Tanssiviikon viimeisen vieraan, ensimmäistä kertaa maassamme vierailleen israelilaisen Vertigo Dance Companyn esitys ”Yama” (2016) oli upeaa katsottavaa.

Yhdeksänhenkinen tanssiryhmä liikkui kuin unelma. Yhtä aikaa juurevasti, energisesti ja virtaavasti kuin vesi.

Vesi olikin tämän periaatteessa abstraktin teoksen lähtökohtia. Hebreankielinen sana yama tarkoittaa lampea. Veden moninainen liike on ollut yksi esityksen koreografin ja ryhmän taiteellisen johtajan Noa Wertheimin perusajatuksia teoksessa. Toinen on ihmisten välinen vuorovaikutus ja sen esteet. Jos veden tai ihmisten välistä liikettä pyrkii estämään, tuloksena on usein jonkinlainen räjähdys.

Vertigo Dance Companyn Yama pohti muun muassa sitä, mitä tapahtuu kun ihmisten luontaista liikettä estetään.

Vaikka liike teoksessa virtasikin, minusta niin asuiltaan kuin valaistukseltaankin tummanpuhuva esitys huokui enemmän uhkaa ja piilossa olevia esteitä kuin vapautta. Myös katosta toisinaan hyvinkin alas laskeutuneet lohkareet korostivat painetta ja purkautumistaan odottavaa energiaa.

Keskeytymättömässä, liikekieleltään välillä hyvinkin akrobaattisessa koreografiassa tanssijoiden kohtaamiset olivat intensiivisiä, mutta aina hallittuja.

TANSSI

Kuopio Tanssii ja soi

Vertigo Dance Company: Yama

Koreografia Noa Wertheim – Musiikki Ran Bagno Sello Hila Epstein – Puvut Sasson Kedem – Lavastus Nathalie Rodach – Valot Dani Fishof -Magenta

Dada Masilo: Giselle

Koreografia Dada Masilo-  Musiikki Philip Miller – Valot Suzette le Sueur – Puvut David Hutt ja Songezo Mcilizeli & Nonofo Olekeng

Se mitä lopun valkoiseksi kalkittu ja kalkkikuorensa sitten hajottava naishahmo ilmaisi jäi jokaisen itsensä tulkittavaksi. Muutenkin tiiviissä ja hienossa esityksessä oli katsojalla runsaasti tulkintamahdollisuuksia tai sitten saattoi vain täysillä nauttia voimakkaasta ja upeasti kulkeneesta tanssista sen enempää teoksen symboliikkaa pohtimatta.

 Giselle ei anna armoa

Kaksi vuotta sitten eteläafrikkalainen tanssija-koreografi Dada Masilo ryhmineen hurmasi Tanssiviikon yleisön uustulkinnallaan klassisesta Joutsenlammesta. Nykytanssin ja afrikkalaisen tanssin liikekieltä loistavan omaperäisesti yhdistänyt esitys oli räväkkä, hauska ja esityksen perinteitä pöllyttävä.

Nyt ryhmän esityksenä oli uunituore, toukokuussa Oslossa kantaesitetty ”Giselle”.

Jos Joutsenlampi oli ollut energinen ja vauhdikas, Giselle oli sitä monta pykälää vimmaisempi ja nopeampi, aivan konkreettisesti.

Tällä kertaa enemmän afrikkalaiseen tanssiin pohjautuva koreografia oli täynnä äärimmäisen nopeaa liikekieltä. Suvantokohtia ei juurikaan ollut. Oltiin sitten kyläläisten töiden tai juhlien parissa, Albrechtin ja Gisellen rakkauskohtauksessa tai petettyjen tyttöjen haamujen, wilien, joukossa, vauhti oli nopea ja pysähtymätön.

Silti tanssiminen ei mennyt hetkeksikään pelkäksi vauhdikkaaksi sähellykseksi, vaan oli koko ajan hallittua ja tarkasti aksentoitua. Se vaati tanssijoilta rautaista tekniikkaa ja kehon hallintaa, tilan tajua ja huipputaitavaa rytmiikkaa.

Balettina Giselle on aina ollut surullinen ja traaginen rakkaustarina, jossa pääpaino on ollut Gisellen anteeksiantavassa rakkaudessa. Vaikka hän tulee hulluksi ja kuolee järkyttyneenä Albrechtin petturuudesta, hän kuitenkin pelastaa rakkaansa wilien kostolta. Ja mieskin ymmärtää lopulta, mitä hän tuli menettäneeksi.

Tämän Masilo oli täysin muuttanut. Dramaattinen esitys ei päättynyt onnellisesti. Anteeksiantoa ei ollut, vaan Giselle yhdessä muiden kostoa janoavien wilien kanssa tuhosi niin häntä suremaan tulleen kosijansa kuin ennen kaikkea pettäjänsä. Wilit eivät olleet mitään eteerisiä nuoria tyttöjä, vaan demonisia verenpuna-asuisia kostonhenkiä, jotka johtajansa, afrikkalaisen parantajajumaluuden Sangoman johdolla etsivät hyvitystä, eivät sovitusta.

En myöskään usko, että oli sattumaa, että Albrectia esitti pitkä, vaaleaihoinen mies (Kyle Rossouw), varsinkin kun kaikki muut ryhmän tanssijat olivat tummaihoisia. Tämä asetelma toi esitykseen väkisin yhteiskunnallisen ja jopa historiallisen vivahteen, vaikkei tätä puolta esityksessä muuten mitenkään korostettu.

Masilo itse tanssi Gisellen osan ja oli siinä täysin suvereeni. Loistava tanssitaito yhdistyi saumatta kiihkeään nuoren tytön roolitulkintaan.

Esityksen musiikin oli tehnyt eteläafrikkalainen Philip Miller. Moni-ilmeisessä nykymusiikissa pohjalla kumisivat jatkuvasti afrikkalaisten rumpujen tummanpuhuvat sydämenlyönnit. Ja vaikka mukana ei ollut baletin alkuperäistä klassista musiikkia, häivähdyksiä siitä kuului aina silloin tällöin mutamana viiltävänä sävelenä.

Masilon afrikkalainen Giselle oli raivokas, jopa agressiivinen, nykymaailmanmenoon hyvin istuva tulkinta balettiklassikosta. Ja se esitettiin sellaisella antaumuksella ja taidolla, ettei se varmasti jättänyt ketään täysin kylmäksi.

Annikki Alku

 

Keskustelua aiheesta

Kuopion tanssiviikko: Nokkelia tšekkiläisiä ja suomalaista naisena olemisen problematiikkaa

Kuva: Petri Laitinen
Tshekkiläisen VerTeDancen esityksen juju oli, että rivissä seisovan seitsemän tanssijan kengät on ruuvattu kiinni lattiaan.

Viikonloppuna Kuopion tanssiviikolla nähtiin sekä kotimainen kantaesitys että tšekkiläisen VerTeDance ryhmän vierailu. Kumpikaan esitys ei aivan kolahtanut.

Hanna Brotheruksen kantaesitysteos ”To be”  oli tiiviissä yhteistyössä Tero Saarinen Companyn tanssijan Sini Länsivuoren kanssa hänelle tehty sooloteos. Se käsitteli naisen elämää kehon vanhenemisineen sekä naissukupolvien ketjua tyttäristä äiteihin ja isoäiteihin. Keski-ikäisen Länsivuoren lisäksi näyttämöllä olivat videon kautta ”tytär” Lorenia Lönnqvist, 8 ja ”isoäiti” Ritva Kattelus, 82.

Brotheruksen töissä ovat tekijöiden henkilökohtaiset muistot ja historia olleet aina merkittävässä osassa. Niin nytkin. Jotta esitys koskettaisi katsojaakin, on henkilökohtaisuudesta kuitenkin päästävä riittävän yleiselle tasolle. Mielestäni tällä kertaa niin ei tapahtunut.

TANSSI

Kuopio Tanssii ja Soi

To be

Koreografia Hanna Brotherus – Sävellys Johannes Brotherus – Valot Mateus Manninen – Video Ari Virem – Tanssi Sini Länsivuori – Tanssi videolla Ritva Kattelus ja Lorenia Lönnqvist

VerTeDance

Correction

Koreografia ja tanssi tanssiryhmä – Musiikki Clarinet Factory – Valot Katarína Ďuriková – Puvut ja lavastus Dáda Němeček

Vaikka Länsivuori on erittäin intensiivinen ja voimakas tanssija ja vaikka minä katsojana olen reippaasti keski-iän ylittänyt nainen, en silti löytänyt esityksestä kovin paljon kosketuspintaa.

Eniten minua häiritsi teoksen kestotuskaisuus. Edes sinänsä mainiossa rintaliivi-kohtauksessa ei ollut pilkahdustakaan huumoria, itseironiasta puhumattakaan.

Vaikka kehon muuttuminen ja rypistyminen sekä yhteiskunnan naisen ulkonäköön kohdistamat paineet ovat usein raskaita kohdata, olen sitä mieltä, että naisen elämässä on paljon iloakin. Esityksessä sitä ei ollut. Haurautta ja herkkyyttä kylläkin, varsinkin Lönnqvstin ja Katteluksen tempoltaan rauhallisissa video-osuuksissa.

Liikkeellisesti koreografia painottui paljon lattiatasolle ja toisaalta heilahdus ja pyörimisryöppyihin.

Tuntui siltä, että Brotherus oli tällä kertaa valinnut aiheeseensa omien kokemustensa pohjalta hyvin kapean lähestymiskulman, eikä pystynyt tai halunnut laajentaa sitä yhtään. Se on sääli, sillä naisen elämä osana naisten sukupolviketjua on mielestäni hyvinkin antoisa ja laaja aihe. Eikä vanheneminen aiheuttamistaan rajoituksista huolimatta välttämättä ole vain tuskaisaa.

 Hauska, mutta pitkitetty vitsi

Tšekkiläinen, vuonna 2004 perustettu nykytanssiryhmä VerTeDance toi Kuopioon esityksensä ”Correction” (2014).

Seitsemälle tanssijalle tehty teos käsittelee vapautta ja sitä, mitä kaikkea ihminen voi keksiä, kun hänen valinnanvapautensa on rajoitettu.

Esityksen jujuna, ja oikeastaan koko teoksen ja liikekielen lähtökohtana on se, että rivissä seisovan seitsemän tanssijan kengät on ruuvattu kiinni lattiaan. He siis joutuvat koko esityksen ajan olemaan rivissä yhdessä ja samassa paikassa kasvot yleisöön päin.

Samanlaista kenkien kiinnitystrikkiä on käytetty toisinaan sirkusesityksissä ja joskus tanssissakin. Ei tosin koko esityksen ajan. Tilanne sekä rajoittaa esiintyjien liikkumista että antaa mahdollisuuksia painovoimaa uhmaavan näköisiin asentoihin.

Ja hämmästyttävän paljon erilaisia humoristisia variaatioita tönimisistä, väistelyistä ja kaatumisista eri suuntiin ryhmä on tilanteesta keksinyt.

Silti ei voi perusidean selvittyä välttyä ajatukselta pitkitetystä vitsistä. Viimeistään noin puolesta välistä liki tunnin mittaista esitystä alkaa odottaa tilanteen kehittymistä ja muutosta. Sitä ei tule. Paikalla pysytään loppuun asti. Edes voimakkaiden strobovalojen välkynnässä suoritettu puseroiden riisuminen ei muuta asiaa.

Tanssijoille esitys on fyysisesti vaativa, sillä kehoa on käytettävä eri tavoin kuin vapaasti liikkuessaan. Rentoihin arkivaatteisiin puettu ryhmä selviytyy haasteesta moitteettomasti. Liikkeet kasvavat monipuolisesti pienestä isoksi ja toisin päin. Ne ovat myös hyvin improvisatorisen tuntuisia muutamia selkeästi koreografioituja yhteisjaksoja lukuun ottamatta.

Teoksen musiikista vastaa Clarinet Factory, jonka muusikot aina välillä ilmestyvät taustan pimeydestä soittamaan joko valmiiksi tallennetun musiikin päälle tai keskenään. Neljän klarinetistin melko kakofoniselta kuulostava nykymusiikki on ilmeisessä ristiriidassa tallenteen melodisemman ja välillä lauletunkin osuuden kanssa. Osittain syntyy mielikuva, että musiikki ja tanssi kulkevat kumpikin omia polkujaan vain silloin tällöin kohdatakseen.

Correction on pohjimmiltaan nokkela ja hauska esitys, joka kuitenkaan ei ole pystynyt kasvamaan alkuideaansa pitemmälle.

Annikki Alku

 

Keskustelua aiheesta

Kuopiossa nähtiin lumoavan kaunista kiinalaista nykytanssia

Kuva: Petri Laitinen
Kiinalaisryhmän tanssin intensiteetti oli keskittynyttä, mutta ei pakotetun puristettua.

Kolmekymppinen kiinalainen tanssija-koreografi Xie Xin ja hänen muutaman vuoden ikäinen nykytanssiryhmänsä Xiexin Dance Theatre ovat Jorma Uotisen löytö vuoden 2015 Premio Roma Danza -koreografikilpailusta, jonka Xie Xin voitti.

Viime vuonna Xie Xin valloitti yleisön Tanssiviikon gaalassa soololla ja duetolla, nyt hän toi Kuopioon koko yhdeksänhenkisen ryhmänsä ja koreografiansa ”From IN”. Teos käsittelee ihmisten välisiä kohtaamisia ja niistä syntyvää yhteyttä, mutta hyvin abstraktilla tasolla.

TANSSI

Kuopio Tanssii ja soi

Xiexin Dance Theatre: From IN

Koreografia Xie Xin – Musiikki Yi Ying, Shao feng Jiang, Ivan Pavlov, Mark Dawson, Ludovico Einaudi, Sean Cooper, Joshua Neil Geissle – Valot Jie Gao 

Ensimmäinen ajatus esitystä katsoessa oli kauneus ja harmonia sekä kokonaisuudessa, mutta ennen kaikkea liikkeessä. Pehmeä, sulavasti virtaava liike kulki luonnollisen pakottomasti myös silloin, kun se oli nopeatempoista.

Oli virkistävää lukuisien länsimaisten agressiivisen energisten ja terävälinjaisen kovaan liikekieleen perustuvien nykytanssiteosten sijasta nähdä tanssia, jonka kokonaisenergia oli levollista olematta löysää. Jonka intensiteetti oli keskittynyttä, mutta ei pakotetun puristettua.

Esitys hengitti vapaasti ja ilmavasti huolimatta paljon yksityiskohtia erityisesti käsien liikkeissä sisältävästä liikekielestään.

Teoksen äänimaailmana oli pääasiassa sekä kiinalaista että länsimaista nykymusiikkia, joka omalta osaltaan lisäsi duetto-ja ryhmäkohtausten mieleenpainuvuutta. Välillä oudoista ja yllättävistäkin äänistään huolimatta se kuitenkin loi esitykseen lähes unenomaisen tunnelman.

Esitystyylin yksinkertainen kauneus näkyi myös teoksen visuaalisuudessa. Maan sävyiset, kiinalaistyyliset yhtenäiset housuasut olivat eleettömän tyylikkäitä. Jie Gao käytti valoissaan paljon rajattuja suorakaiteita ja ympyröitä, mutta nekin olivat ennemminkin pehmeitä kuin kovia ja terävälinjaisia.

Tanssijat liikkuivat kuin unelma. Heidän tekniikkansa ja kehonkäyttönsä olivat huipputasoa ilman että siitä tehtiin numeroa. He olivat yhtenäinen, koreografisen tyylin erinomaisesi sisäistänyt ryhmä, mutta duetto- ja soolo-osuuksissaan myös omaleimaisia.

From IN oli esityksenä kuin hienostunut koru, jonka hyvää tekevän kauneuden muistaa pitkään.

Annikki Alku

Keskustelua aiheesta

Kuopio tanssii ja soi: Loistava espanjalaisesitys haastaa käsitykset flamencosta

Virtuoottinen Israel Galván häikäisi Kuopio tanssii ja soi -festivaalilla.

Joskus hyvää todella kannattaa odottaa. Espanjalaisen flamencotaiturin ja uudistajan Israel Galvánin piti tulla Kuopioon jo viime vuonna, mutta viime hetkillä hän joutui polven loukkaantumisen takia perumaan vierailunsa.

Nyt hän saapui mukanaan kolme vuotta sitten kantaesitetty FLA.CO.MEN-esitys, jossa Galvánin lisäksi lavalla on kuusi muusikkoa.

TANSSI

Kuopio Tanssii ja soi

FLA.CO.MEN

Koreografia, ohjaus, tanssi Israel Galván – Muusikot David Lagos, Tomás de Perrate, Eloisa Cantón, Caracafé, Proyecto Lorca (Juan Jiménez Alba ja Antonio Moreno) – Valot Rubén Camacho – Ääni Pedro León – Puvut Concha Rodríguez

Olen nähnyt useita flamencoesityksiä ja ollut vaikuttunut ja hurmioitunutkin, mutta en muista, että koskaan ennen minulla olisi ollut flamencon parissa hauskaa. Suuria tunteita laidasta laitaan on leiskunut lavalla, mutta sellaista leikkimieltä, itseironiaa, hulluttelua sekä pikkupoikamaista kokeilunhalua ja itsensä alttiiksi laittamista en ole aikaisemmin nähnyt.

Nelikymppinen Galván on todella päästänyt itsensä irti tässä teoksessa, jota hän nimittää myös rajapyykiksi omalla urallaan, menneisyyden ja tulevaisuuden välissä. Esitys myös varmasti, kuten oikeastaan kaikki Galvánin teokset, jakaa mielipiteet. Perinteisen flamencon ystävät eivät siitä todennäköisesti innostu.

Kuten teoksen nimestäkin voi päätellä esityksessä flamencon kaikki elementit ja kliseet eritellään, pilkotaan palasiksi ja laitetaan aivan uuteen järjestykseen ja yhteyteen. Galván haastaa sekä itsensä että muusikot vuoropuheluun, jossa melkein mikä tahansa on mahdollista. Esitys leviää myös koko saliin, jossa Galván liikkuu eri tavoin tekemässä rytmejään.

Niin, rytmi. Se on koko teoksen, niin tanssin kuin musiikinkin, avaintekijä. Kaikki mitä lavalla tapahtuu, kiteytyy lopulta siihen. Ilman rytmiä ei ole tanssia eikä musiikkia. Ja miten monipuolista se onkaan ja millä kaikella sitä tehdään. Lattian ja muiden pintojen ohella, tavallisten käsien ja jalkojen lisäksi myös oman kehon muilla osilla.

Upean monipuolista ja ennakkoluulotonta on myös esityksen musiikki ja äänimaailma. Siinä on lähes kaikkea bluesista intialaiseen musiikkiin tietenkään unohtamatta flamencolaulua ja -kitaraa Ja koska rytmistä on kysymys olennaisessa osassa ovat patarummut ja muut rumpusoittimet.

Loistavan, ja perimmältään hallitun ja suunnitellun, hullunmyllyn tuoksinassa meinaa lähes unohtua, kuinka uskomattoman huikea tanssivirtuoosi maailmanlaajuisesti palkittu Galván on. Hänen tanssinsa ja tekniikkansa on niin ilmiömäistä, että sitä pitää itsestäänselvyytenä. Sen lisäksi hänen lavakarismansa on avointa, lämmintä ja vastaansanomatonta.

Esityksen keskiössä on varauksetta Galván, mutta kokonaisuus ei olisi näin valloittava ilman taitavia muusikoita.

Yhden pienen miinuksen tästä hienosta illasta kuitenkin sanoisin. Puolentoista tunnin pituudessa olisi ollut jonkin verran tiivistämisen varaa. Yleisö kannattaa jättää ”nälkäiseksi”, kaikkia ideoita ei kannata tarjota yhdellä kertaa.

Annikki Alku

 

Keskustelua aiheesta