Politiikka

”Ei ole enää sopivaa seksualisoida naisia entiseen tapaan” – Kansanedustaja Tiina Elovaara puuttuu median seksismiin

Susanna Hynynen
Susanna Hynynen
Susanna Hynynen

Sinisten 2. varapuheenjohtaja, kansanedustaja Tiina Elovaara ottaa kantaa median ja yritysten seksismiin kolumnissaan Tamperelainen-lehdessä.

– Ei riitä, että päivitämme lainsäädäntöä tai kitkemme ahdistelun eduskunnasta. Myös muiden on tehtävä osansa, Elovaara kirjoittaa.

Hänen mukaansa media synnyttää ja luo roolimalleja. Erityisesti nuoret ovat median suurkuluttajia.

– Ei ole enää sopivaa seksualisoida naisia entiseen tapaan eikä luoda sukupuolikäsityksiä, joissa neuvotaan, miten naisten tulee esitellä rintojaan viimeisimpien trendien mukaisesti, Elovaara sanoo.

– Sen sijaan on ok esitellä muotia ja tyylejä ilman seksismiä, sekä antaa naisten näyttää sen verran kehoaan kuin he itse kokevat sopivaksi, Elovaara jatkaa.

Elovaara kertoo seuranneensa median juttuja erityisen tarkkaan viime aikoina.

– Luin iltapäivälehden sivulta, että ensi vuonna naisten tulee unohtaa nännien vilauttelu sekä sivu- ja alatissit. Seuraavaksi rintoja kuulemma korostetaan toisella lookilla, Elovaara kummastelee.

Kansanedustajan mukaan yrityksillä on asiassa myös mietittävää.

– Jos yritysten on myytävä tuotettaan seksin voimalla, ei tuote ole todennäköisesti kovin hyvä. Jos se on hyvä, mainonnan voi tehdä ilman seksismiä ja tuote myy silti, Elovaara toteaa.

Tiina Elovaaran mukaan naisten kehollisuus sekä roolimallit mediassa ja yhteiskunnassa kaipaavat kauttaaltaan päivittämistä.

– Haastankin mediat muuttamaan uutisointiaan. Asiaan sopiva hashtag voisi olla #mediatoo, Elovaara kirjoittaa.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat