Kotimaa

Ei sujunut uuden metron koeliikenne sujuvasti

Lehtikuva/Mikko Stig
Vartijat tarkastivat Ruoholahden asemalta länteen päin lähtevät junat Länsimetron koeajojen alkaessa torstaiaamuna Helsingissä 14. syyskuuta 2017. Koeajolla testataan aikataulun pitävyyttä ja kuljettajien vuoronvaihtojen toimivuutta ennen matkustajaliikenteen aloittamista uudella rataosuudella.
Lehtikuva/Mikko Stig
Vartijat tarkastivat Ruoholahden asemalta länteen päin lähtevät junat Länsimetron koeajojen alkaessa torstaiaamuna Helsingissä 14. syyskuuta 2017. Koeajolla testataan aikataulun pitävyyttä ja kuljettajien vuoronvaihtojen toimivuutta ennen matkustajaliikenteen aloittamista uudella rataosuudella.
Lehtikuva/Mikko Stig
Vartijat tarkastivat Ruoholahden asemalta länteen päin lähtevät junat Länsimetron koeajojen alkaessa torstaiaamuna Helsingissä 14. syyskuuta 2017. Koeajolla testataan aikataulun pitävyyttä ja kuljettajien vuoronvaihtojen toimivuutta ennen matkustajaliikenteen aloittamista uudella rataosuudella.

Länsimetron koeajoissa on ilmennyt muutamia ongelmia, mutta testaus on sujunut pääasiassa hyvin, kerrotaan metrovalvomosta.
Metrojunat ovat ajaneet tänään ensimmäistä kertaa normaalia aikataulua noudattavia koeajoja koko tulevalla metrolinjalla. Vastaava liikenteenohjaaja Markku Kari metrovalvomosta kertoo, että väliä kulkee tänään 34 junaa. Matkustajien on kuitenkin täytynyt jäädä pois Ruoholahdessa.

– Ihan aamusta oli aikatauluongelmaa, ei oikein ajoaika riittänyt. Kuljettajille tilanne oli vähän outo. Sitten oli vielä sähkönsyöttöongelma Niittykummussa, eli siellä ei sähkönsyöttö kestänyt tätä (metrojunaliikennettä). Se saatiin kyllä palautettua, Kari kertoo.

Karin mukaan metrojunat ovat kuitenkin kulkeneet tasaisin välein, eikä pitkiä odotusaikoja ole syntynyt.

Länsimetron koeajoja tehdään kolmena päivänä. Karin mukaan koeajot tehdään noin viikon välein.

Tänään ilmenevät ongelmat, kuten liian lyhyeksi jäänyt ajoaika otetaan Karin mukaan huomioon seuraavissa koeajoissa.

– Junalla kestää tietty aika kulkea tietylle asemalle, siinä suunnittelussa pitää vielä tehdä tarkennuksia. Muuten tulee liian kiire kuljettajalle, eikä hän ehdi seuraavaan lähtöönsä. Länsimetrossakin on vielä säädettävää, että sähkönsyöttö kestää junien ottamat suuret juna- ja virtamäärät.

Johanna Latvala, STT

 

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat