Uutiset
18.12.2020 13:39 ・ Päivitetty: 18.12.2020 13:39
Eläkkeensaajien puheenjohtaja Simo Paassilta – Pankkikonttorit ovat katoavaa kansanperinnettä
Finanssivalvonnan tuoreen selvityksen mukaan peruspankkipalveluissa sähköiseen asiointiin tottumattomien erityisryhmien sekä iäkkäiden ihmisten pankkiasiointi on vaarassa jäädä aiempaa heikommin saavutettavaksi ja keskimääräistä kalliimmaksi.
Konttoriverkoston harveneminen on jatkunut kuluvana vuonna, ja henkilöasiakkaita palvelevia pankkikonttoreita oli tämän vuoden tarkasteluajankohtana 769. Määrä oli 1552 vuonna 2009. Reilussa kymmenessä vuodessa on konttoreiden määrä siis puolittunut! Myös käteispalveluita kokoaikaisesti tarjoavien konttorien määrä on supistunut reippaasti. Enää vain 28 % konttoreista palvelee asiakkaita kokoaikaisesti ja tarjoaa myös käteispalveluja koko aukiolonsa ajan. Joka viides konttori ei tarjoa käteispalveluja lainkaan.
– Kassapalveluiden tarve liittyy käteisen saantiin. Asiakkailla pitää olla oikeus omiin rahoihinsa sekä muihin peruspankkipalveluihin kohtuullisin kustannuksin. Automaatit, maksupalvelukuoret ja käteispalvelut kauppojen tai kioskien kassoilta paikkaavat konttorikatoa, mutta eivät todellakaan ratkaise koko ongelmaa, puheenjohtaja toteaa Eläkkeensaajien Keskusliiton puheenjohtaja Simo Paasilta liiton tiedotteessa.
”Kohtuuhintaiset peruspankkipalvelut kuuluvat kaikille”-adressilla 24 529 allekirjoittajaa
Selvitystensä perusteella Finanssivalvonta on pitänyt tärkeänä, että pankit kiinnittävät huomiota yksittäisten peruspankkipalveluiden hintojen kohtuullisuuteen sekä käteispalveluiden saatavuuden varmistamiseen, jotta ne säilyvät myös niissä asiakasryhmissä, jotka eivät käytä digitaalisia palveluita tai maksukorttia. Myös Suomen Pankissa kassapalveluiden tilannetta on vuosien saatossa seurattu huolestuneena.
– Eläkkeensaajien Keskusliitto keräsi Kuluttajaliiton kanssa ”Kohtuuhintaiset peruspankkipalvelut kuuluvat kaikille”-adressiin 24 529 allekirjoittajaa ja luovutti adressin eduskuntaryhmille maaliskuussa 2012. Saimme eduskunnasta paljon ymmärrystä ja lupauksiakin, että asialle on jotakin tehtävä. Voimme todeta, että annetuilla lupauksilla ei ollut katetta, Simo Paassilta toteaa.
Tarvitaanko parlamentaarinen komitea peruspankkipankkipalvelujen turvaamiseksi?
– Nyt on lopultakin aika ottaa asia vakavasti. Jokaisessa kunnassa tulisi olla vähintään yksi, vaikkapa pankkien yhdessä rahoittama palvelupiste, jossa ihminen voisi suorittaa raha-asiansa. Palvelu voisi toimia esimerkiksi kunnan yhteispalvelupisteen yhteydessä. Kunnatkaan eivät saa pestä käsiään ikääntyneiden kuntalaisten välttämättömien palvelujen tarjoamisesta ja tässä ne voisivat tehdä yhteistyötä pankkien kanssa.
– Mikä on yhteiskuntamme tahtotila tässä asiassa? Viime kädessä pallo on eduskunnalla ja asia on ratkaistavissa. Muutosvauhti on niin suurta, että mielestämme asian takia on perustettava vaikkapa parlamentaarinen komitea pohtimaan peruspankkipalvelujen tasapuolisen saatavuuden takaamista koko väestöllemme. Olisi suotavaa tehdä se ennen kuin viimeinenkin pankkikonttori maastamme katoaa, Simo Paassilta vaatii.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.