Kolumnit

Elämänmakuinen ammattiliitto toimii lähellä jäsentä

JHL
JHL

Työmarkkinat ovat murroksessa. Ammattiliittoon liitytään nyt tarpeen, hyödyn ja omien henkilökohtaisten syiden vuoksi. Mahdollinen jäsen punnitsee tarkkaan saatavan hyödyn rahallensa.

Ammattiliittojen tuotteen on oltava selkeä kokonaispaketti, ja sen on annettava konkreettinen kuvaus siitä, mitä etua jäsen liittymismaksusta saa.

Ammattiliittojen on muutettava toimintamallia ja mentävä sinne, missä jäsenet ovat – työpaikoille. On tärkeää, että kuuntelemme työntekijöitä ja heidän tarpeitaan ja uudistamme palveluja ja toimintojamme työntekijöiden tarpeiden mukaisiksi.

Liitoissa osaamme hyvin työehtosopimukset ja työelämän lait. Mutta tiedämmekö, mitä meiltä haluavat tulevat ja nykyiset jäsenet? Meidän on uskallettava kohdata, palvella ja viestiä – avautua.

Totuus ei ole ammattiliitoissa. Se on työpaikoilla. On osattava keskustella ja olla läsnä. Kuunnella. Kunnioittaa työntekijän ajatuksia. Palopuheet ovat mennyttä aikaa. Työntekijät ovat täynnä ratkaisuja. Ammattiliittojen on pystyttävä toteuttamaan niitä. Siitä syntyy luottamus. Ja luottamus ja edunvalvonnan onnistumiset työpaikoilla ovat voima, joka vie liiton jäseneksi.

Halu aktiiviseksi toimijaksi syntyy liiton voimasta työpaikoilla. Jäseniä tarvitaan, jotta liitolla on jatkossakin sisua neuvottelupöydissä. Korkea järjestäytymisaste tuo työpaikoille neuvotteluvoimaa, luottamusmiehen, joka neuvottelee puolesta, jolloin työntekijä voi keskittyä työntekoon.

Totuus ei ole ammattiliitoissa. Se on työpaikoilla.

Kaikki eivät ole mukana. Yhä useampi työntekijä on jäänyt asemalle tai sortunut laaduttomaan alekamaan kuten yksityiseen työttömyyskassaan, jolla ei ole oikeuksia sopia eikä neuvotella työpaikoilla.

Moni ei ole enää edes tietoinen siitä, miksi ammattiliitot ovat olemassa. Uskallammeko mennä työpaikoille ja kertoa, että jokaisen jäsenyydellä työyhteisössä parannamme edunvalvonnan menestystä? Työpaikkojen joukkovoimalla voimme kehittää työyhteisöä, parantaa toimeentuloa ja työilmapiiriä.

On paljon työntekijöitä, joita ei ole koskaan kysytty liiton jäseneksi. On myös paljon työntekijöitä, jotka eivät ymmärrä kieltämme eivätkä tarkoitustamme – miksi olemme olemassa? Ammattiliittojen markkinointia ja vaikuttamistyötä on vahvistettava.

Maan hallitus tekee menestyksekästä markkinointia ja vaikuttamista ammattiliittoja vastaan. Pelkillä sopimusneuvotteluilla me emme kirkasta ammattiliittojen merkitystä.

JHL:ssä aloitettu jäsenlähtöinen palvelutoiminta on vauhdissa. JHL näkyy lähipalvelun kautta vahvana työpaikkatason edunvalvojana ja neuvottelijana. Australialainen ”järjestämistyön” konkari Michael Crosby paljastaa ay-liikkeen voiton reseptin: ”Yksin anelet, yhdessä neuvottelemme!”

 

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat