Politiikka
29.1.2019 11:26 ・ Päivitetty: 29.1.2019 11:27
“En suosittele paikkaa kenellekään. Aivan karmea.” – Mykistävä tulos liiton kyselystä Attendolla, Mehiläisessä ja Pihlajalinnassa työskenteleville
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer teki syksyllä 2018 kyselyn jäsenilleen, jotka työskentelevät Attendolla, Mehiläisessä ja Pihlajalinnassa.
Kysely toi liiton mukaan esiin merkittävät ongelmat, jotka liittyvät riittämättömään henkilöstömäärään. SuPer kävi syksyllä läpi tulokset jäsenten ja työnantajien kanssa ja keskusteli ongelmista myös valvontaviranomaisen kanssa.
Suurin osa vastaajista kertoi, että henkilöstömäärä suhteessa asiakkaiden tarpeisiin ei ole riittävä. Tämä johtaa siihen, että työn laatu ja asiakkaiden perushoito kärsivät merkittävästi. Esimerkiksi raportointi, lääkehuolto, hygieniasta huolehtiminen, kuntoutus ja opiskelijoiden ohjaaminen jäävät osin tekemättä liian vähäisen henkilöstömäärän vuoksi. Työntekijät kokevat työturvallisuusriskin kasvavan ja asiakasturvallisuuden kärsivän. Työ on selviytymistä.
Yksikön toiminta, henkilöstömäärä, hoidon laatu ja asiakasturvallisuus eivät monissa tapauksissa vastaa työpaikan omavalvontasuunnitelmaa. Se voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että aamuneljältä herännyt vanhus saa aamiaisensa ja lääkkeensä vasta puolenpäivän aikaan, koska hoitajia ei ole tarpeeksi. Kaikki hoitajat eivät ole tietoisia omavalvontasuunnitelman olemassaolosta tai onko sen tehty yhdessä työntekijöiden kanssa. Perehdytyksessä on puutteita.
Työntekijä on sosiaalihuoltolain mukaan velvollinen ilmoittamaan kaikista havaitsemistaan epäkohdista ja niiden uhista työnantajalle. Lain mukaan työnantajan on puututtava välittömästi epäkohtiin ja ilmoitettava niistä edelleen kunnan sosiaalihuollosta vastaavalle viranhaltijalle.
”Nyt kuitenkin näyttää siltä, ettei henkilöstöä haluta kuunnella ja ongelmia ratkoa, vaan päinvastoin painostetaan vaikenemaan ongelmista. SuPerin jäseniltä tulee myös yhteydenottoja, joissa he kertovat työnantajan ryhtyneen vastatoimiin ilmoituksentekijää kohtaan”, Superin puheenjohtaja Silja Paavola kertoi lokakuussa 2018.
SuPerin käynnisti lokakuussa 2018 Ilmianna haamuhoitaja -kampanjan, joka muistuttaa superilaisia ilmoitusvelvollisuudesta ja oikeudesta ilmoittaa epäkohdista niin, ettei työntekijöihin kohdistu mitään rangaistustoimenpiteitä.
Lisää aiheesta
Super tiedotti viime syksyn kyselystä tänään, kun kohu Esperi Caren toimista käy kuumana.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.