Espoolta tiukka sote-lausunto: ”Aikataulu mahdoton, lakeja tarkennettava paljon”

Maria Guzenina.

Espoon valtuusto päätti maanantaina sosiaali- ja terveydenhuollon valinnanvapauslainsäädäntöä koskevasta lausunnosta. Lausunnon mukaan valinnanvapaus on kannatettavaa, mutta lait vaativat paljon tarkennuksia.

Valtuusto keskusteli sote-uudistuksesta ja erityisesti kiistellystä valinnanvapaudesta pitkään. Hallituksen mallin vastaanotto oli inhorealistinen. Tiivistäen: paljon kritiikkiä, paljon avoimia kysymyksiä.

Valtuusto tiukensi lausuntoa siten, että uudistus ei sen mukaan anna riittäviä edellytyksiä saavuttaa kolmen miljardin euron kustannusten kasvun hillinnän tavoite.

– Esitetty valinnanvapausmalli ei itsessään tasaa väestön terveys- ja hyvinvointieroja. Vaikutus voi olla jopa päinvastainen, jos järjestelmän kannustimia ei saada viritettyä oikein, lausunnossa edelleen todetaan.

Lausuntoon päätettiin myös lisäys, että kunnille on annettava mahdollisuus toimia sote-palveluiden tuottajina tasavertaisesti muiden toimijoiden kanssa joko omistamiensa yhtiömuotoisten sote-keskusten kautta tai esimerkiksi tuottajapoolien kautta siten, että tuottajapoolin voisivat perustaa myös kunnat.

Lain aikataulu aiheuttaa Espoon valtuuston mielestä merkittäviä riskejä.

– Toteutuksen vaiheistaminen on välttämätöntä riskitason laskemiseksi. Uudellamaalla on suuren väestö- ja henkilöstömäärän vuoksi turvattava riittävät siirtymäajat ja tarpeelliset voimavarat.

SDP:n espoolainen valtuutettu, kansanedustaja Maria Guzenina sanoo Twitter-kommentissaan valtuuston suorastaan tyrmänneen hallituksen soten.

– Ei tuo säästöjä, sisältää virheitä, aikataulu mahdoton ja riskeeraa toimivat osat, hän luettelee puutteita.

Maria Guzenina on valtuuston puheenjohtaja.

Espoon kaupungin kotisivuilla olevalla kaupungin Twitter-tililläkin kuvataan valinnanvapaus-lausuntoa kriittiseksi ja tähdennetään, että lakeja on tarkennettava paljon.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta: