Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Espoon kaupunginhallitus päätyi yksimielisesti demareiden linjalle: ei korotuksia joukkoliikenteen lipunhintoihin

Maria Guzenina sanoo, että espoolaisia on houkuteltava joukkoliikenteen pariin.

Espoon kaupunginhallitus vahvisti maanantain kokouksessaan Espoon konsernijaoston 28.8 tekemän päätöksen olla vaatimatta joukkoliikenteen lipunhintojen korotusta. Päätös sisältyy kaupunginhallituksen lausuntoon, jonka se antaa Helsingin seudun liikenteelle eli HSL:lle.

Kaupunginhallitus joutui ottamaan poikkeuksellisesti kantaa konsernijaoston näkemykseen olla korottamatta lipunhintoja, koska Espoon teknisen toimen johtaja Olli Isotalo oli tyytymätön konsernijaostossa äänestyksen jälkeen syntyneeseen päätökseen.

Konsernijaosto päätti äänestyksen jälkeen kannattaa demareiden esitystä äänin 5-4. Espoon virkamiesten laatimassa pohjaesityksessä vaadittiin HSL:ää korottamaan joukkoliikenteen lipun hintoja ja samalla siirtämään metrosta aiheutuvia kustannuksia joukkoliikenteen käyttäjien maksettavaksi.

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti muuttaa virkamiehen esitystä, jonka mukaan Espoo tavoittelisi lipunhintojen korotuksia vuodelle 2018. Lisäksi kaupunginhallitus vahvisti demareiden esityksen yhden vyöhykkeen Espooseen siirtymisen selvittämisestä. HSL:n aiemman päätöksen mukaan Espoon on tarkoitus siirtyä muun pääkaupunkiseudun mukana uuteen vyöhykemalliin 2018 alusta lukien. Vyöhykemalli jakaisi Espoon käytännössä kahteen eri hintaiseen vyöhykkeeseen. Demarit ei kannata joukkoliikenteen käyttäjiä eriarvoistavaa kahden vyöhykkeen Espoota.

– Lippujen hinnan korotus olisi ollut aivan väärä signaali tässä tilanteessa. Espoolaisten luottamusta joukkoliikenteeseen pitää näinä aikoina vahvistaa eikä heikentää. Länsimetron viivästyminen ja epäselvyys bussireittien jatkosta on koetellut jo pitkään ihmisten uskoa kaupungin kykyyn hoitaa joukkoliikenneasioita.

– Kun metro pian saadaan liikkeelle, espoolaisten totuttelu uusiin järjestelyihin tulee vaatimaan aikansa. Nyt pitää kannustaa ihmisiä joukkoliikenteen pariin. Samasta syystä on syytä aloittaa selvitys yhden vyöhykkeen Espoosta, toteaa kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja ja konsernijaoston puheenjohtaja Maria Guzenina.

Kaupunginhallituksen toinen demari Juri Aaltonen on myös tyytyväinen tehtyyn päätökseen.

Lisää aiheesta

– Viime viikolla valtuustossa hyväksytty Espoo tarina ja strategia lähtevät siitä, että Espoo on kestävän kehityksen esimerkkikaupunki. Joukkoliikenteen matkaosuuden kasvattaminen on tärkeä osa vastuullista kaupunkipolitiikkaa ja siksi joukkoliikenteen lippuhintojen pitää pysyä kohtuullisina, sanoo kaupunginhallituksen jäsen Juri Aaltonen.

– Silläkin pitäisi olla jotain merkitystä, että aikoinaan metropäätöksen yhteydessä kirjattiin, että metron rakentamisen kustannukset eivät saa näkyä lippujen hinnoissa, toteaa Guzenina.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE