”Ette te tästä pääse kiemurtelemaan, ministeri Soini!” – SDP pelkää kuljetusyritysten konkurssiaaltoa

Kuva: Lehtikuva
LKS 20160211 Ulkoministeri Timo Soini (ps.) ja pääministeri Juha Sipilä (kesk.) eduskunnan suullisella kyselytunnilla 11. helmikuuta 2016. LEHTIKUVA Markku Ulander
Ulkoministeri Timo Soini (ps) vastasi ulkomaista raskasta liikennettä koskeviin kysymyksiin.

Raskaan liikenteen tilannetta puitiin eduskunnan kyselytunnilla, kun SDP vaati hallitusta vetämään pois esityksensä, joka käytännössä vapauttaisi ulkomaisten rekkojen tulon Suomen teille. SDP:n kansanedustaja Katja Taimela painotti, että tämä mullistaisi kilpailutilanteen ja avaisi ovet laajasti harmaalle taloudelle.

– Miksi hallitus on tässä asiassa valmis unohtamaan täysin kansallisen edunvalvonnan ja heittäytymään rähmälleen EU:n edessä, Taimela kysyi.

SDP:n kansanedustaja Lauri Ihalainen keskittyi puheenvuorossaan pelkoon harmaan talouden lisääntymisestä.

– On kannettava erityistä huolta siitä, että tämä voi tuoda tähän maahan lisää harmaata taloutta, jota me emme tarvitse yhtään tämän enempää. Tässä maassa voi liikkua teillä sellaisia autoja, jotka eivät noudata työehtoja niin kuin tässä maassa pitäisi noudattaa, Ihalainen muistutti päätöksen seurauksista.

SDP:n Krista Kiuru ihmetteli, miksei hallitus ole halukas edes odottamaan, että EU tuo oman maantielakipakettinsa pöytään.

Ministeri Soini, te istutte nyt tämän kumipyörän päällä.

Soini syytteli edeltäjiä

Ulkoministeri Timo Soini (ps.) toisteli vastauksissaan, että kyseessä on niin kutsuttua kabotaasiliikennettä koskeva direktiivi ja EU:n suunnalta vaaditaan muutoksia. Soini syytti edellistä hallitusta siitä, ettei Suomen etua ole valvottu.

– Ette te tästä pääse kiemurtelemaan, ministeri Soini. Ei edellinen hallitus luopunut Suomen linjasta, SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman vastasi Soinin väitteisiin.

Lindtman huomautti, ettei Soini ollut ehtinyt olla ulkoministerinä edes kuukautta, kun hän toi asian ministerivaliokuntaan ja sai linjauksen siellä läpi. Lindtmanin mukaan Soini teki tämän täysin tietoisena vaihtoehdosta. Esimerkiksi Tanska ei ole vastaavassa tilanteessa luopunut omista kansallisista linjauksistaan.

– Tämä tulee aiheuttamaan konkurssiaallon suomalaisissa ahkerissa kuljetusyrityksissä. Soinin viikate alkaa siellä heilua! Miksi juuri tässä Suomen pitää olla EU:n mallioppilas, kun te tiedätte, että tälle on vaihtoehto, Lindtman ryöpytti.

”Jos löytyy parempi tie…”

Liikenneministeri Anne Berner sanoi olevansa siinä käsityksessä, että asetus jättää vain vähän liikkumatilaa kansalliselle päätöksenteolle. Keskustelun kuluessa pääministeri Juha Sipilä (kesk.) muistutti, että asia on eduskunnan käsissä.

– Jos löytyy parempi tie, ainahan se on kelvannut tälle hallitukselle, Sipilä sanoi.

Kyselytunnin päätteeksi SDP:n Katja Taimela totesi keskustelun herättäneen jonkin verran toivoa. Hän vetosi kuitenkin vielä ulkoministeri Timo Soiniin, jotta hallitus vetäisi – niin kuin se on tehnyt monesti aiemminkin – esityksensä pois.

– Ministeri Soini, te istutte nyt tämän kumipyörän päällä, Taimela totesi.

Keskustelua aiheesta

valittu_artikkeli02

Lehdet: ”Sen voin sanoa, että Soinin vastaehdokkaaksi en lähde”, ilmoittaa ps-ryhmyri

Kuva: Lehtikuva / Markku Ulander

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Sampo Terho harkitsee asettuvansa puolueensa puheenjohtajaehdokkaaksi, uutisoivat Ilkka ja Pohjalainen.

Terho ei lehtien mukaan kuitenkaan halua haastaa puolueen nykyistä puheenjohtajaa Timo Soinia, joten Terho odottaa ensin, mitä Soini aikoo tehdä.

– Kilpailevia ehdokkaita ei ole ensi kesäkuun puoluekokoukseen ilmaantunut. Minäkin odotan puheenjohtajan ratkaisua, mutta sen voin sanoa, että Soinin vastaehdokkaaksi en lähde. Jos tilanne muuttuu, harkitsen asiaa, Terho sanoi perussuomalaisten piirikokouksessa Vaasassa.

Soini on aiemmin sanonut, että kertoo jatkosuunnitelmistaan ”kevään korvalla”.

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta

SK: Sipilä lentää virkamatkoja yksityiskoneella, ohjaa konetta itse ja maksaa viulut — ”Kyseessä on ollut poikkeuksellinen järjestely”

Kuva: lehtikuva / timo heikkala

Suomen Kuvalehti kertoo, että pääministeri Juha Sipilä (kesk.) on tehnyt osan virkamatkoistaan lentämällä. Pelkkä lentäminen ei ole ollenkaan poikkeuksellista, mutta se on, että Sipilä on lentänyt konetta itse.

Sipilä on tehnyt pääministerikaudellaan kaikkiaan neljätoista tällaista virkamatkaa yksityiskoneella. Valtiolle se ei ole maksanut senttiäkään.

— Hän on maksanut itse kaikki kulut. Me emme tiedä sen tarkemmin yksityiskohtia, eikä niistä ole asiakirjojakaan. Tämä vertautuu siihen, että virkamies käyttää omaa autoaan, aliovaltiosihteeri Timo Lankinen sanoo SK:lle.

Sipilän erityisavustajan Riina Nevamäen mukaan kyseessä on poikkeuksellinen järjestely, joka ei ole kuitenkaan laiton. Sipilän ohjaaman koneen kyydissä on ollut esimerkiksi liikenneministeri Anne Berner (kesk.).

AVAINSANAT

”On aivan sama, johtaako demareita Rinne, Harakka tai Tuppurainen — demarit yrittävät tankata dieselautoa bensalla”

Kuva: Jukka-Pekka Flander
Kuva: Kari Hulkko

SDP:n entisen puoluesihteerin Mikael Jungnerin mielestä on ”aivan sama”, johtaako demareita ensi vuodesta Antti Rinne, Timo Harakka tai Tytti Tuppurainen. Kolmikosta puheenjohtaja Rinne on kertonut tavoittelevansa jatkokautta puolueen johdossa. Harakan ja Tuppuraisen aikeista ei ole vielä varmuutta.

Jungnerin mukaan SDPn menestys alkaa vasta silloin, kun joku ymmärtää, että ”olemme siirtyneet vuorovaikutuksen aikaan, ja saa toverit puhuttua mukaan uudenlaiseen tapaan ajatella”.

”Hassua sinänsä, että vuorovaikutuksen työkalut (joukkoistaminen, jakamistalous, kasvuyrittäjyys, meritokratia, yhteiskuntavastuu, sosiaalinen media) ovat pohjimmiltaan hyvin sosialidemokraattisia työkaluja. Silti demarit karsastavat niitä, todennäköisesti siksi, koska he ovat menettäneet otteensa sekä nuorisoon että samalla myös uudistusajatteluun.”

Entisen kansanedustajan väitteen mukaan sosiaalidemokraatit hakevat ratkaisua yhteiskunnan ongelmiin prosesseista, vaikka ratkaisut löytyisivät vuorovaikutuksesta.

”Kiteytetysti äänestäjät jakavat demareiden arvot, mutta ovat nähneet käytännössä aivan liian monta kertaa. että valtaan päästessäänkään demareiden työkalut (prosessit) eivät toimi.”

Jungner vertaa, että demarit yrittävät tankata dieselautoa bensalla.

”Joka kerta kun auto joutuu korjaamolle demarit väittävät että syy ongelmiin on siinä, että he eivät ole osanneet argumentoida bensan siunauksellisuutta oikein tai että he eivät usko bensaan riittävästi.”

Keskustelua aiheesta

Keskustan kansanedustajan luottamus Yleen ei horju: ”100 %”

Keskustan kansanedustaja Mikko Kärnän mukaan sananvapaus on yksi demokratian korkeimmista arvoista, ja riippumaton media on yksi tämän arvon mahdollistajista.

Kärnä ottaa osaa ajankohtaiseen Yle-keskusteluun Facebook-tilillään.

— Yle on koko kansan radio eikä sitä ohjata poliittisesti. Onkin sääli, että usein katsomme Ylen toimintaa varsin yksisilmäisesti. Huomaamme vain oman ajatusmaailmamme vastaiset asiat, emmekä niitä juttuja, jotka tukevat omaa ajatteluamme.

Kärnän mukaan jutut eivät voi olla aina sellaisia, että ne miellyttäisivät.

— Jos ne olisivat, niin eikö juuri silloin pitäisi huolestua?

Kärnä kirjoittaa, että luottamuksensa suomalaiseen mediaan ja Yleisradioon on 100 prosenttia.

AVAINSANAT

Täyslaidallinen Juha Sipilälle — ”Töpeksinyt totaalisesti median ja etenkin Ylen kanssa”

Kuva: Timo Sparf

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne sanoi lauantaina Rovaniemellä, että pääministeri Juha Sipilä (kesk.) on töpeksinyt totaalisesti median ja etenkin Yleisradion kanssa.

Pohjolan Sanomat ja Lapin Kansa kertovat, että Rinteen mielestä Sipilän parinkymmenen sähköpostin palaute Ylen jutusta on herättänyt ison epäilyksen, että hallituksen taholta on kovasti pyritty vaikuttamaan siihen, miten Yle saa asioista kertoa.

– Tässä on vielä taustalla se, voiko hallitus kiristää Yleisradiota hallituksen budjetin kautta.

Rinne opasti, että poliittisille johtajille tulee aina arvostelua ja sitä pitää sietää.

– Jos ajattelen millaista mediakohtelua minäkin olen kokenut tämän kahden ja puolen vuoden aikana SDP:n puheenjohtajana, saisin olla koko aika ilmoittamassa, että tuo toimittaja ei minulle sovi, hän sanoi.

AVAINSANAT