Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Urheilu

Finnskog selätti suomalaiset – paitsi Teemu Sunisen: “Hyvältä tuntuu, ei ole kylmä eikä kuumaa”

Jari-Matti Latvala kaasutteli jälleen ulos.

Kun torstain myöhäisillan Färjestadin raviratapyöritys oli avannut, näytti suomalaisasetelmat hyviltä. Sijoilta 5-9 löytyivät suomalaiskuskit – valmiina hyökkäämään vaativille, mutta suomalaisille mieluisille Finskogin erikoiskokeille Ruotsi ja Norjan rajalle.

Pertti Knuuttila

Vantaalainen Teemu Suninen oli ainoa, jonka kantti kesti. Hän nappasi Ruotsin rallin johdon perjantain iltapäivän lenkillä Norjan puolella Finnskogissa.

– Hyvältä tuntuu, ei ole kylmä eikä kuumaa, makusteli Suninen vielä Norjan puolella ennen kahta viimeistä erikoiskoetta.

Teemu Suninen.

Niistä viimeistä edellisellä siirtymällä Sunisen ja kartturi Marko Salmisen vaikeudet alkoivat.

– Emme saaneet lisävaloja paikalleen kunnolla. Tiesin sen ennen viimeistä, että ne eivät ole kunnolla kiinni. Ne alkoivat heilumaan, eikä niitä voinut käyttää, etteivät ne käänny näyttämään kohti omia kasvoja, selvitti Suninen kahden sekunnin johdossa ennen Viron Ott Tänakia.

Nuori suomalainen johtaa nyt ensimmäistä kertaa rallin MM-sarjan yleiskilpailua.

– Positiivinen puoli lisävaloitta ajamisessa oli, että tulimme sen verran hiljaa, että ehdimme väistämään ulosajon takia tien tukkineen Jari-Matti Latvalan. Nimittäin täysillä valoilla tullessamme olisi vauhti ollut kovempi ja väistö olisi ollut mahdoton, Suninen selvitti.

Latvala otti illan viimeisen ek:n ulkoilun ja lumityöt sekä keskeytyksen omaan piikkiinsä.

– Yritin ajaa liian kovaa niillä renkailla niihin olosuhteisiin. Nastoja oli vielä, mutta ne olivat liian huonossa hapessa jäähän. Aikaa kului kun oli vain kaksi ihmistä auttamassa. Ei olisi paljon tarvittu miesvoimaa, niin siitä olisi selvinnyt 20 sekunnilla selvitti Latvala.

Nastarenkaiden kaivamat sorapaikat lämmittivät renkaita liikaa ja kuluttivat nastoja – ja sitten jääpaikoissa pito oli nollassa.

– Sunisen kanssa kisa oli kova. Kerran yritin säästää nastoja ja jäin Teemulle heti yhdeksän sekuntia. En voinut enää säästää renkaita enempää, kertoi Latvala.

Ennen viimeistä Torsbyn ek:ta Suninen johti toisena ollutta Latvalaa viidellä sekunnilla.

– Välillä pitää tehdä riskianalyyseja; välillä onnistuu – välillä ei, totesi Latvala toivoen edes muutaman pisteen saamista Ruotsista.

Lämpöaallon sulattamat tiet osoittautuivat vaikeiksi yllättävän monille. Citroenin Sebastien Ogier, hallitseva maailmanmestari, keskeytti ulosajoon loskaisella, iltapäivän kuudennella erikoiskokeella. Tallitoveri Esapekka Lappi taisteli auton säätöjensä kanssa ja harrastaen penkkasurffausta; sijoitus viides ja 42 sekuntia Suniselle jääneenä perjantain jälkeen.

WRC2 Pro-luokassa niin Kalle Rovanperä kuin Erik Pietarinenkin kärsivät myös sisäkurvin leikkauksen aiheuttamista suistumisista ja jäähdyttäjän tukkimisesta lumella.

– Meillä on takaperä vääränlainen tähän keliin minun ajotyylilleni. Se teki ajosta vaikeaa, selvitti Rovanperä ulkoiluaan ja juuttumista lumihankeen.

– Eihän auto ollut tieltä pois kuin puolimetriä, ja katsojiakin oli hyvin paikalla. Mutta oudosti siihen vain yli kaksi minuuttia meni, ennen kuin perä saatiin tielle. Olisikohan kansallisuudella ollut merkitystä, heitti Rovanperän kartturi Jonne Halttunen.

Kolmannelle ek:lle pari starttasi luokkajohdossa, takaa ajajina Norjan Mads Östberg ja Ruotsin rallicross suuruus Johan Kristoffersson. Paras suomalainen WRC2-luokassa kolmantena ja yleiskilpailun 12. ajaa Jari Huttunen. Emil Lindholm on neljäs.

Marcus Grönholmin synttärit: lumet pois jäähdyttäjästä kartturi Timo Rautiaisen kanssa.

Eikä kokemus auttanut 50-vuotisjuhlia viettänyttä Marcus Grönholmiakaan. Yksityisesti Puuppolan Toyotalla startannut, viimeisin rallin maailmanmestari joutui myös Finskogin sohjon ja pehmeiden, imaisevien penkkojen uhriksi: ensin leikkaus hankeen ja jäähdyttäjä täyteen lunta.

– Perhana. Kyllä minä olen aloittanut liian kovaa, totesi Grönholm aamun avaus-ek:n jälkeen kuultuaan olleen Sebastien Loebia 0,4 sekuntia nopeampi ensimmäisessä välisajassa.

Sitten lievä ulosajo ja katsojien avustamana takaisin tielle ja sitten liukastelu loppuikin ennen puolen päivän huoltoa edeltäneelle Röjden 1:lle. Grönholm jatkaa lauantaina superralli-säännön turvin juhliensa viettoa, mutta tavoite kympin sakkiin ajamisesta on mennyt. Hyundain Loeb on kuudentena ja hengittää 6,8 sekunnin päässä Lapin niskaan.

Loskan auraajan roolissa ollut kärkikaksikko Ogier ja Thierry Neuville (7.), MM-kärki, kärsivät lumen sulamisesta eniten. Päivään kolmantena lähteneen Tänakin ajo olikin kypsä ja huolellinen – vaikka hän menettikin aamupäivän johdon Suniselle.

Lauantaina ajetaan yli 126 erikoiskoekilometriä, eikä keli muutu oleellisesti ennusteiden mukaan. Luvassa on lisää harjoittelua – kilvanajoa loskassa.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE