MENY
tyovaenkirjallisuuspaiva
kaisaniemi

Förslag om tågkonkurrens får hård facklig kritik

– Det är som om Finnair borde låna sin fordonspark till ett utländskt flygbolag och sedan tävla mot det. De enda konkurrensfaktorerna som blir kvar är personalkostnader och skatteplanering, säger Lokmannaförbundets ordförande Tero Palomäki.

 

Att järnvägens persontrafik ska öppnas för konkurrens är ingenting direkt oväntat. Regeringen lade målsättningen svart på vitt redan 2015. Då minister Anne Berner (C) kallade till presskonferens i dag, onsdag, vid lunchtid var det klart att någonting kring detta var på gång på allvar. Redan innan presskonferensen läckte det ut information om att närtågstrafiken i södra Finland är först ut i processen med att stegvis öppna persontågstrafiken för konkurrens.

Berner klargjorde att Finland successivt ska ha öppnat all tågtrafik för konkurrens till 2026. Hon sade att EU-lagstiftning förutsätter detta och att Finland faktiskt tillsammans med Irland och Luxemburg är enda EU-medlemslandet som redan inte öppnat för konkurrens. Konkurrensen har förstås fungerat bra och mindre bra på olika ställen och Berner intygade att man ska lära av andra länders erfarenheter. Det enda hindret på vägen är enligt regeringen det nuvarande avtalet med VR som sträcker sig till 2024. Det avtalet ska nu omförhandlas.

Staten ska alltså förhandla med ett statligt bolag om tidpunkten för när fler aktörer ska få tävla om användningen av statsägda järnvägar och tåg som förblir i statlig ägo, dock så att VR indelas i flera nya bolag (ett för tågparken, ett för underhåll och ett för fastigheter).

En målsättning är att öka tågtrafikens andel av all trafik från nuvarande cirka 5 procent till cirka 10 procent. Överlag talade Berner om hur allting kommer att bli bättre på alla sätt.

 

”Förlorarna är många”

Den tolkningen håller alla minsann inte med om. Lokmannaförbundets ordförande Tero Palomäki gav snabbt svar på tal:

– Det är som om Finnair borde låna sin fordonspark till ett utländskt flygbolag och sedan tävla mot det. De enda konkurrensfaktorerna som blir kvar är personalkostnader och skatteplanering, säger Lokmannaförbundets ordförande Tero Palomäki här.

Han säger att personalen tvärtom hade väntat sig goda nyheter med tanke på VR:s förbättrade resultat som presenterades förra veckan.

– Finlands regering är i färd med att i konkurrensens namn skapa en marknad där förlorarna är de skattebetalarna, näringslivet, kollektivtrafikens resenärer och järnvägsarbetarna.

 

Vesa Mauriala, ordförande för Järnvägsarbetarnas förbund, är inne på samma kritiska linje och lyfter speciellt fram det orättvisa i att privata företag ska få bruksrätt till allt det som finansierats med offentliga medel, utan att behöva ta någon marknadsekonomisk risk med själva tågparken. Detta innebär också att företagen inte kan konkurrera mot varandra utifrån tågens kvalitet.

– Man kan alltså säga att minst 70 procent av kostnaderna är fasta, och tågparken känd. Enligt mig är det här inte normal maknadskonkurrens, utan betyder att statens tågpark ges till andra aktörer utan investeringsrisker för dessa, säger Mauriala i ett utlåtande från förbundet.

 

Johan Kvarnström

MNESORD

Diskussion

Donner: Känslor får inte plats i vårt samhällssystem

Rafael Donner skriver om känslor och efterlyser en empatisk politik som tar fasta på hur olika reformer och beslut påverkar hur människor känner sig, inte bara hur siffror ändrar.

Lue lisää

MNESORD

Diskussion

”Låt inte det nordiska samarbetet bli en kaffeklubb!”

Nya nätverk, möten med nya människor, möjligheter att påverka Nordenpolitiken så att den fokuserar på ungdomarnas vardag i Norden.

Det är några av de fördelar Kai Alajoki nämner då vi talar om hans engagemang i ungdomspolitiken på nordisk nivå.

Lue lisää

MNESORD

Diskussion

Finlands Pen slår larm: Rasistiska och xenofobiska uttalanden får allt oftare passera

– Vi kämpar mot hat mellan raser, samhällsklasser och folk. Och vi motarbetar alla försök att slå ner yttrandefriheten samt spridandet av medvetna lögner.

Så beskrivs Pen Internationals grundprinciper av Marianne Bargum som sedan 2011 är vice ordförande för Finlands Pen.

Lue lisää

MNESORD

Diskussion

Tre tidigare ordförande stödjer Maarit Feldt-Ranta – ”Ett fenomen föds”

I veckans nummer av tidningen Demokraatti som publiceras i dag, torsdag, finns en helsidesannons med omkring 100 av de namn som stödjer Feldt-Ranta. Tre av dessa har varit ordförande för SDP.

Lue lisää

Som livet överraskat henne vill hon överraska i valet

Flickan som växte upp utan speciella framtidsutsikter är nu 49 år, meriterad riksdagsledamot och ödmjukt tacksam att få kandidera till Socialdemokraternas presidentvalskandidat.

Lue lisää

Diskussion