MENY

Förslag om tågkonkurrens får hård facklig kritik

– Det är som om Finnair borde låna sin fordonspark till ett utländskt flygbolag och sedan tävla mot det. De enda konkurrensfaktorerna som blir kvar är personalkostnader och skatteplanering, säger Lokmannaförbundets ordförande Tero Palomäki.

 

Att järnvägens persontrafik ska öppnas för konkurrens är ingenting direkt oväntat. Regeringen lade målsättningen svart på vitt redan 2015. Då minister Anne Berner (C) kallade till presskonferens i dag, onsdag, vid lunchtid var det klart att någonting kring detta var på gång på allvar. Redan innan presskonferensen läckte det ut information om att närtågstrafiken i södra Finland är först ut i processen med att stegvis öppna persontågstrafiken för konkurrens.

Berner klargjorde att Finland successivt ska ha öppnat all tågtrafik för konkurrens till 2026. Hon sade att EU-lagstiftning förutsätter detta och att Finland faktiskt tillsammans med Irland och Luxemburg är enda EU-medlemslandet som redan inte öppnat för konkurrens. Konkurrensen har förstås fungerat bra och mindre bra på olika ställen och Berner intygade att man ska lära av andra länders erfarenheter. Det enda hindret på vägen är enligt regeringen det nuvarande avtalet med VR som sträcker sig till 2024. Det avtalet ska nu omförhandlas.

Staten ska alltså förhandla med ett statligt bolag om tidpunkten för när fler aktörer ska få tävla om användningen av statsägda järnvägar och tåg som förblir i statlig ägo, dock så att VR indelas i flera nya bolag (ett för tågparken, ett för underhåll och ett för fastigheter).

En målsättning är att öka tågtrafikens andel av all trafik från nuvarande cirka 5 procent till cirka 10 procent. Överlag talade Berner om hur allting kommer att bli bättre på alla sätt.

 

”Förlorarna är många”

Den tolkningen håller alla minsann inte med om. Lokmannaförbundets ordförande Tero Palomäki gav snabbt svar på tal:

– Det är som om Finnair borde låna sin fordonspark till ett utländskt flygbolag och sedan tävla mot det. De enda konkurrensfaktorerna som blir kvar är personalkostnader och skatteplanering, säger Lokmannaförbundets ordförande Tero Palomäki här.

Han säger att personalen tvärtom hade väntat sig goda nyheter med tanke på VR:s förbättrade resultat som presenterades förra veckan.

– Finlands regering är i färd med att i konkurrensens namn skapa en marknad där förlorarna är de skattebetalarna, näringslivet, kollektivtrafikens resenärer och järnvägsarbetarna.

 

Vesa Mauriala, ordförande för Järnvägsarbetarnas förbund, är inne på samma kritiska linje och lyfter speciellt fram det orättvisa i att privata företag ska få bruksrätt till allt det som finansierats med offentliga medel, utan att behöva ta någon marknadsekonomisk risk med själva tågparken. Detta innebär också att företagen inte kan konkurrera mot varandra utifrån tågens kvalitet.

– Man kan alltså säga att minst 70 procent av kostnaderna är fasta, och tågparken känd. Enligt mig är det här inte normal maknadskonkurrens, utan betyder att statens tågpark ges till andra aktörer utan investeringsrisker för dessa, säger Mauriala i ett utlåtande från förbundet.

 

Johan Kvarnström

ÄMNESORD

Diskussion

Året som gått med Arbetarbladet

Finlands jubileumsår har varit minst sagt händelserikt även för SDP och ABL som önskar alla en fridfull Jul och gott nytt år och återkommer i januari! Men först är det dags för en sammanfattning.

Lue lisää

Diskussion

Lipponen om dagens språkpolitik: Det här är ohållbart!

Kuva: Foto: Johan Kvarnström

– Det är en minoritet som tycks bestämma, kommenterade Paavo Lipponen regeringens språkpolitik i samband med att den nya FSD-historiken diskuterades i Helsingfors på luciadagen.

Lue lisää

Furstenborg: Facket behövs!

Kuva: Foto: Henrik Helenius
Hagnäs torg med dess många fackförbundskontor är en mycket bekant plats för Jan Furstenborg.

Facket behövs nu och i framtiden. Fackföreningsrörelsen måste alltid också vara beredd att förnya sig. Man ska vara beredd att acceptera förnyelse men också själv skapa nytt. Det säger Jan Furstenborg, finlandssvensk facklig veteran och numera aktiv pensionär.

Lue lisää

Diskussion

Viktigt att låta finskspråkiga tala svenska

Kuva: Foto: Caroline Lång
Rebecca Åkers, ordförande för FSUD, ställde frågor kring svenskans historia, nutid och framtid till forskaren Kjell Herberts.

Det råa debattklimatet och domänförlusterna ser ut att hota svenskan i Finland. Finns det en överlevnad för tvåspråkigheten? Det diskuterades på ABL:s och FSUD:s evenemang ”Hotad? – en barkväll om finlandssvenskan”.

Lue lisää