Työmarkkinat

Google ja SAK yhteistyöhön: Tavoitteena löytää keinoja jatkuvaan oppimiseen – automaatio ja tekoäly voivat luoda jopa 100 000 uutta työpaikkaa

Istock
Istock

Google Suomi ja palkansaajakeskusjärjestö SAK yhdistävät voimansa löytääkseen ratkaisuja elinikäiseen oppimiseen. Työhön kuuluu taustatutkimus, asiantuntijahaastatteluja sekä työpaja. Loppuraportti ja tulokset julkaistaan vuoden 2019 alussa. Työtä fasilitoi ajatushautomo Demos Helsinki.

– Haluamme, että ihmiset voisivat joustavasti oppia uusia työelämätaitoja – taustastaan ja elämäntilanteestaan riippumatta. Teknologinen kehitys on muuttanut työelämässä tarvittavia taitoja vauhdilla, johtaja Hannu Jouhki SAK:sta perustelee yhteistyötä tiedotteessa.

Hän huomauttaa, että Suomessa on edelleen noin 600 000 työikäistä ihmistä pelkän perusasteen koulutuksen varassa. Heistä töissä käy vain 43 prosenttia.

– Pitäisi ehtiä kehittää digitaitoja, opiskella tekoälyä ja ennakoida, mitä tulevaisuudessa tarvitaan. Ei ole tietenkään kohtuullista ajatella, että yksilöllä on tähän nyt riittävästi tukea.

”Kaikki työpaikat tarvitaan mukaan investoimaan jatkuvaan oppimiseen.”

Konsulttiyhtiö McKinsey & Companyn viimeisimmän tutkimuksen mukaan hallituksen, yritysten ja muiden sidosryhmien on kasvatettava koulutusmahdollisuuksia, jotta noin 230 000 ihmistä voi vuosittain saada uudelleenkoulutusta Suomessa.

Tutkimuksessa arvioidaan, että automaatio ja tekoäly voivat luoda Suomeen 100 000 uutta työpaikkaa sekä 1,8–3,0 prosentin BKT-kasvun vuoteen 2030 mennessä.

– Olemme innoissamme mukana tässä yhteistyössä selvittämässä, kuinka voimme kehittää yksilöiden jatkuvaa oppimista Suomessa, Google Suomen maajohtaja Antti Järvinen kertoo.

– SAK auttaa meitä ymmärtämään erilaisten työntekijöiden arkea ja työyhteisöjen roolia. Myös kaikki työpaikat tarvitaan mukaan investoimaan jatkuvaan oppimiseen.

”On kokeiltava täysin uusia yhteistyön muotoja.”

McKinseyn tutkimus ennustaa, että ainakin teknologisille, luoville ja kognitiivisille taidoille riittää tulevaisuudessa kysyntää. Teknologia kehittyy kuitenkin nopeasti, mikä tekee tulevaisuuden taitovaatimusten ennakoimisesta vaativaa, jopa mahdotonta.

– Harvalla päättäjällä oli 1990-luvulla visiota siitä, että koodaaminen olisi pitänyt viedä opetussuunnitelmaan silloin eikä vasta 2010-luvulla, Demos Helsingin vanhempi asiantuntija Julia Jousilahti toteaa.

Hän iloitsee siitä, että jatkuvan oppimisen tarve on tunnistettu laajasti yhteiskunnassa.

– Näyttää siltä, ettei jatkuvan koulutuksen haastetta ratkaista vain julkisen sektorin tai nykyisten koulutusinstituutioiden avulla. On kokeiltava täysin uusia yhteistyön muotoja.

Yhteistyöprojektin loppuraportti valmistuu tammikuussa 2019. Googlella ja SAK:lla on erilaisista taustoistaan huolimatta useita yhdistäviä teemoja, joista ponnistaa. Tavoitteena on löytää konkreettisia työkaluja, joilla elinikäistä oppimista voidaan tukea niin yksilön, työyhteisöjen kuin yhteiskunnan tasolla.

– Digitaitojen kehittäminen on tärkeää, mutta teknologia voi auttaa myös tekemään oppimisesta saavutettavampaa. Näissä ratkaisuissa Google on todellinen edelläkävijä, SAK:n Hannu Jouhki korostaa.

Jakoa

Jaa tämä artikkeli

Viikon 46 Demokraatti
NYT LOPPUI JUOMINEN - Aiemmin nuoret ryyppäsivät Islannin kansallispäivänäkin
PÄÄTOIMITTAJALTA - Kun idoli paljastuu petturiksi
ANTTI HEIKKINEN - Menestyskirjailijalla on monta rautaa tulessa
Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat


Uusimmat