Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

“Haiskahtaa siltä, että joillakin on hirveä hätä” – Antti Rinne ihmettelee medialausuntojen perusteella tehtyä muistiota

Ilta-Sanomat uutisoi perjantaina sosiaali- ja terveysministeriön sekä valtiovarainministeriön laatimasta ja lehden haltuunsa saamasta muistiosta, jossa ruoditaan sosiaalidemokraattien hallituksen esittämää sote-vaihtoehtoa. Uutisessa muistiosta siteeratuissa kohdissa pohditaan etenkin SDP:n mallin perustuslaillisuutta.

TOPI JUGA

Demokraatti

IS:n esittelemissä muistion kohdissa analysoidaan, että “SDP:n malli on vielä toistaiseksi aika tavalla selkiintymätön ja linjaukset ovat osittain ristiriitaisia. Varsinkin rahoituksen osalta (Rinteen) haastattelut antavat epämääräisen kuvan mallista”.

Lisäksi muistiossa katsotaan, että jotkin osat SDP:n mallista saattavat olla ristiriidassa perustuslain kanssa.

“Jos sote-kunnalla olisi itsenäinen verotusoikeus, tämä tarkoittaisi myös, että Suomessa olisi kolme erillistä verotuksen tasoa, valtio, sote-kunta ja kunta. Jos taas sote-kunta saisi tulonsa osana kunnallisveroa, niin siinä tapauksessa malliin liittyy ongelmia perustuslaissa suojatun kunnallisen itsehallinnon näkökulmasta (verotusoikeus, taloudellinen itsehallinto).”

IS:n mukaan muistiossa myös tuodaan esiin, kuinka perustuslaki ei välttämättä tue SDP:n esittelemiä sote-kuntia.

“Jos kuitenkin halutaan pitää kiinni siitä, että sote-kunnat eivät ole PL 121.4 pykälässä tarkoitettuja itsehallintoalueita, on esitys ristiriidassa perustuslain kanssa.”

Mielestäni tässä haiskahtaa siltä, että joillakin on hirveä hätä asian suhteen.

Lisää aiheesta

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne ihmettelee Demokraatille muistion sisältöä.

– Vaikuttaa kummalliselta, että virkamiehet laativat tällaisen taustamuistion jonkin puolueen mallista, ilman että ottavat millään tavalla yhteyttä kyseiseen puolueeseen. Etenkin kun asia liittyy yhteiskunnan kokonaisuuteen keskeisesti vaikuttavaan uudistukseen, Rinne päivittelee.

Uutisessa nähdyn muistion pohjalta Rinteen mukaan voikin kysyä, miten Suomen valmistelukone oikein toimii.

– Etenkin kun muistaa, kuinka paljon uudistuksen valmistelussa on ollut epäselvyyksiä, Rinne viittaa Sipilän (kesk.) hallituksen kiireellä eduskuntaan tuomiin lukuisiin lakialoitteisiin.

– Mielestäni tässä haiskahtaa siltä, että joillakin on hirveä hätä asian suhteen. Samalla jossain piireissä ilmeisesti jo mietitään, millaisia vaihtoehtoja hallituksen mallille olisi.

Muistissa selkeitä väärinymmärryksiä.

Rinne ei itse ole muistiota nähnyt tai siitä edes kuullut ennen Ilta-Sanomien julkaisemaa uutista. Näkemänsä perusteella hän toteaa muistiossa näyttävän olevan lisäksi selkeitä väärinymmärryksiä.

SDP:n puheenjohtaja kertaa, miten sosialidemokraattien sote-kuntamallin lähtökohdat perustuvat samalle ajatukselle, kuin mitä entisen kunta- ja alueministerin, keskustan keskeisen kuntavaikuttajan Hannes Mannisen ja kokoomuksen perustuslakiasiantuntijan, entisen ministeri Kimmo Sasin huhtikuussa 2016 Helsingin Sanomien vieraskynäpalstalla esiin nostama “aluekuntamalli”.

Kuten Sasin ja Mannisen esittelemässä aluekuntamallissa ja toisin kuin Sipilän hallituksen maakuntamallissa, SDP:n sote-kuntamallin sote-kunnat vastaisivat tietyllä tavalla Ruotsin “maakuntakäräjiä”.

Sasin ja Mannisenkin kirjoituksessa tuodaan esiin, kuinka Ruotsissa kuntia on kahdella tasolla, paikallisella ja alueellisella. Ruotsin kuntalain mukaan maa on jaettu kuntiin ja maakäräjiin, ja kuntalain säännökset koskevat periaatteessa niin kuntia kuin maakäräjiä.

SDP:n ehdottamat sote-kunnat perustettaisiiin siis aluetason kuntina Ruotsin mallia soveltaen, jolloin niiden oikeudellinen muoto olisi kunta. Kuten Sasi ja Manninen huomauttavat, kunnat ja sote-kunnat olisivat tällöin erillisiä oikeushenkilöitä, joiden itsehallinnollinen asema on yhdenvertainen ja pohjautuisi kuntalakiin.

Sote-kunnille annettaisiin oikeus “maakuntaveroon” (voisi sanoa myös soteveroon) ja ne saisivat niille siirrettyihin tehtäviin valtionosuutta nykyisten kuntien tapaan. Käytännössä SDP siis ehdottaa, että erikseen kuntalakiin kirjattavalla lailla päätettäisiin kuntia suuremmista, asukkaiden itsehallintoon pohjautuvista sote-kunnista, jotka ottaisivat kontolleen sosiaali- ja terveyspalveluiden hoidon.

Sote-kunnat ja kunnat voisivat yhteisesti sopia tiettyjen tehtävien siirtämisestä toisilleen.

Sote-uudistusta ei ole järkevää toteuttaa Spilän hallituksen mallilla.

Mutta miksi SDP:n sote-kunta mallia on alun alkaen edes tarvinnut esitellä lehdistölle. Antti Rinteeltä vastaus tulee nopeasti. Hänen mukaansa on selvää, että sote-uudistusta ei ole järkevää toteuttaa Spilän hallituksen mallilla.

– Perusongelma on se, että jos uudistuksen valmistelua olisi jatkettu viime vaalikauden lopun kompromissista, niin sote olisi ollut valmiina jo vuoden, Rinne muistuttaa.

Syy sille, miksi näin ei toimittu, on Rinteen mukaan selvä: kokoomuksen ja keskustan tekemä lehmänkauppa.

– Kepulaiset haluavat laajan maakuntahallinnon ja toisaalta kokoomus haluaa ohjata verorahoja yritysten voittojen kasvattamiseen. Tämä vaarantaa koko sote-uudistuksen toteuttamisen.

– Lehmänkaupan sijasta uudistuksessa pitäisi keskittyä korjaamaan alkuperäisiä tavoitteita, Rinne painottaa.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE