”Halla-ahon leirisaari olisi lähellä sitä, mitä ISIS voisi toivoa” – Juhana Vartiainen pitää ajatusta turvapaikanhakijoiden vankilasta ”kammottavana”

Kuva: Lehtikuva
Kansanedustaja Juhana Vartiainen.

Kansanedustaja Juhana Vartiaisen (kok.) mielestä on ” luotaantyöntävä ja oikeudellisesti” mahdoton ajatus, että kielteisen päätöksen saaneita turvapaikanhakijoita kohdeltaisiin jonkinlaisena eristettävänä vaarallisena rikollisjoukkona.

– Se, että on hakenut turvapaikkaa ja saanut kielteisen viranomaispäätöksen tai oikeuden päätöksen, ei ole peruste ihmisen vapauden riistolle, Vartiainen kirjoittaa blogissaan.

– Turvapaikanhakijat tai paperittomat turvapaikanhakijat eivät ole kollektiivisesti syyllisiä Turun puukotukseen.

Hän pitää kielteisen päätöksen saaneiden henkilöiden sijoittamista vankilaan kammottavana ja lisäksi epätarkoituksenmukaisena.

– Ajatus jonkinlaisesta vankilasta – (Jussi) Halla-Aho  (ps.) on ilmeisesti puhunut jopa ”saaresta” on kammottava.

– Halla-ahon leirisaari olisi ilmeisesti aika lähellä sitä, mitä ISIS voisi toivoa: paljon nuoria ja toivottomia miehiä yhdessä omien agenttien kanssa – maaperää katkeruudelle ja kiihottamiselle, ja kohta uusia jihadistitaistelijoita heitettäväksi terrorismin rintamille. Kannattaa muistaa, että ISIS:n hurjimmista ja raaimmista toimijoista useat olivat raaistuneet ja radikalisoituneet nimenomaan Guantánamon vankileirillä.

Turun viime perjantaisen puukkoiskun jälkeen julkisuudessa on keskusteltu siitä, pitääkö kielteisen päätöksen saaneita turvapaikanhakijoita valvoa nykyistä enemmän. Turun puukottaja asui vastaanottokeskuksessa.

Esimerkiksi keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen totesi, että tiukemman valvonnan palautuskeskuksia on harkittava. Myös valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) sanoi tiistaina, että palautuskeskukset tulisi arvioida uudelleen. Sisäministeri Paula Risikko (kok.) oli varovaisempi pohtiessaan palautuskeskusten tarpeellisuutta.

Nykyinen lainsäädäntö antaa jo mahdollisuuden vaarallisena pidetyn henkilön säilöönottoon.

Vartiainen puolestaan huomauttaa kirjoituksessaan, että nykyinen lainsäädäntö antaa jo mahdollisuuden vaarallisena pidetyn henkilön säilöönottoon.

– Siihen riittää osoitus henkilön mahdollisesta vaarallisuudesta tai siitä, että on koettanut välttää lainvoimaista palautusta. Meillä on siis olemassa lainsäädäntö, jolla voidaan estää vaarallisena pidettyä henkilöä liikkumasta vapaasti.

– Jos palautettavien valvonnan tiivistämistä todella pidetään tarpeellisena, voisi periaatteessa ajatella ”palautuskeskuksia” joissa olisi mahdollista jonkin verran nykyistä tiiviimpi valvonta. Sellaiseenkaan ei tietysti liittyisi vapauden riisto. Paula Risikko tarkoitti Mikkelin pohdiskeluillaan selvitettäväksi tällaista mahdollisuutta eikä mitään vankilaa, Vartiainen arvelee.

Myös SDP:n kansanedustaja Tuula Haatainen on samoilla linjoilla. Haatainen korosti eilen, että nykyinen lainsäädäntö mahdollistaa jo turvapaikanhakijoiden sijoittamisen erilliseen vastaanottokeskukseen, jonka asukkaille voidaan määrätä ilmoittautumisvelvollisuus sekä asumisvelvollisuus. Tällöin asukkailla on kuitenkin myös oikeus liikkua keskuksen ulkopuolella.

– Viranomaisten toimintaan pitää voida luottaa, että he arvioivat nykylainsäädännön perusteella, mitä yksittäisissä tapauksissa tehdään.

”Lakeja pitää noudattaa eikä viranomaistoimintaa saa häiritä.”

Risikko on kertonut kuitenkin pohtineensa laittomasti maassaolevien rangaistusten koventamista. Hänen mukaansa harkitaan myös, pitäisikö avunanto ja piilottelu tehdä rangaistavaksi. Myös kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo totesi Kokoomuksen eduskuntaryhmän kesäkokouksessa, että kielteisen lainvoimaisen päätöksen saaneiden eli laittomasti maassa olevien palauttamisen vaikeuttaminen ei ole sopusoinnussa oikeusvaltion periaatteiden kanssa.

Vartiainen yhtyy puoluetovereidensa kantaan.

– Eduskunnan säätämiä lakeja tulee noudattaa ja niihin nojaavaa viranomaistoimintaa ei saa vaikeuttaa. Tämä nostaa joidenkin turvapaikanhakijoiden tapauksessa katkeran vastakkainasettelun, koska moni turvapaikanhakija voi kielteisestä päätöksestä huolimatta pitää kotimaataan vaarallisena, hän kirjoittaa.

– Lakeja pitää noudattaa eikä viranomaistoimintaa saa häiritä. Oikeusjärjestyksemme on suojakilpemme aggressiivista nationalismia, ääriliikkeitä ja fasismia vastaan, ja lakia on noudatettava silloinkin, kun tuntuu pahalta.

Vartiaisen nostaa kirjoituksessaan esiin myös keskustelun siitä, pitäisikö viranomaistoiminnan vaikeuttamiseen, esimerkiksi palautusuhan alla olevien pakolaisten piilotteluun, liittää nykyistä kovempia sanktioita. Tällä hetkellä laiton maassa oleskelu on sakolla rangaistava rikkomus, eikä avunanto tällaisessa tapauksessa Vartiaisen käsityksen mukaan ole yleensä rangaistavaa.

– Voisin nukkua rauhallisemmin, jos tällaista lakimuutosta ei tarvitsisi tehdä, ja haluaisin ainakin tietää, onko tällainen viranomaisten toiminnan vaikeuttaminen edes kovin yleistä. Mitään ”paperittomien auttamisen kriminalisoinnin” esitystä ei ole siis tällä hetkellä olemassa. Auttaa saa, mutta viranomaisia ei saa estää toimeenpanemasta lakiin perustuvia päätöksiä.

Työlupien ja työhön perustuvien oleskelulupien myöntämistä pitäisi nopeuttaa.

Toimintatapa, jolla Vartiaisen mielestä voitaisiin selvästi lievittää esillä olleita ongelmia, olisi helpottaa ja nopeuttaa työlupien ja työhön perustuvien oleskelulupien myöntämistä niille turvapaikanhakijoille, jotka ovat selvästi sopeutuneet ja sopeutumassa suomalaisille työmarkkinoille.

– Olemme saaneet lukea tapauksista, joissa ilmeisesti hyvin Suomeen sopeutuneita ja työhalukkaita nuoria on pakolla poistettu maasta, vaikka työpaikka olisi tarjollakin, koska kuulemma ei ole tällaisen työvoiman ”tarvetta”.

– Täma toimintatapa perustuu vanhentuneeseen talousajatteluun eikä palvele ketään. Yhden työtilaisuus ei ole keneltäkään muulta pois. Ja jos paperiton on vaarassa joutua töihin pimeille työmarkkinoille orjamaisiin oloihin, työ- ja oleskeluluvan saanti tietysti parantaisi ratkaisevasti hänen asemaansa.

Demarinuorten Näkkäläjärvi Tiitisen listasta – ”Julkistamisesta vähemmän vahinkoa kuin salaamisesta”

Kuva: Johan Kvarnström

Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi vaatii niin sanotun Tiitisen listan julkistamista. Näkkäläjärvi totesi Twitterissä, että listan julkistamista puolsi aikanaan myös presidentti Mauno Koivisto, joka totesi vahingon olevan silloin pienempi kuin jos lista pidetään salaisena.

Tiitisen listaa ovat vaatineet tänään julkistettavaksi myös kokoomusnuoret.

Suojelupoliisi linjasi maanantaina, ettei se ei myönnä Tiitisen listaa tutkimuskäyttöön. Supon mukaan ei ole kiistatonta, ettei tiedon antaminen aiheuttaisi vahinkoa tai haittaa valtion turvallisuudelle.

Luovuttaminen voisi lisäksi vaarantaa supon kansainvälisen yhteistyön edellytykset.

Tutkimuslupaa haki Helsingin yliopiston dosentti Kimmo Elo. Hän sai tutkimusluvan entisen Itä-Saksan tiedustelupalvelun Stasin ja Suomen välistä yhteistyötä koskevaan aineistoon, muttei varsinaiseen listaan.

Supon vuonna 1990 haltuunsa saamassa listassa on 18 suomalaista, joilla on epäilty olleen yhteyksiä Stasiin. Ketään heistä ei ole tutkittu tai syytetty vakoilusta epäiltynä.

Aiempaa harvemmat suomalaiset kannattavat Nato-jäsenyyttä

Kuva: Lehtikuva / Vesa Moilanen

Sotilaallisen liittoutumattomuuden kannatus on noussut selvästi, kertoo Reserviläisliiton teettämä tutkimus. 47 prosenttia suomalaisista pitää nyt liittoutumattomuutta parhaana tapana järjestää Suomen puolustus, kun vuosi sitten vastaava lukema oli 39 prosenttia.

Nato-jäsenyyden kannatus on samaan aikaan laskenut. Kahdeksan prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että Suomen kannattaisi järjestää puolustuksensa ensisijaisesti Nato-jäsenyyden varaan.

Laskua viime vuodesta oli kolme prosenttiyksikköä.

Tutkimuksen toteutti Kantar TNS, ja siihen haastateltiin noin tuhatta ihmistä.

Keskustelua aiheesta

”Helvetti! -Oho, pappi joka kiroilee -Ja poliisi, joka valehtelee” – Ensitreffit-kirkkoherra hermostui turvapaikanhakijan säilöönotosta

Paavalin seurakunnan kirkkoherra Kari Kanala.

Paavalin seurakunnan kirkkoherra Kari Kanala julkaisi aikaisemmin maanantaina Twitterissä viestin, jossa hän kirjoitti olevansa poliisiasemalla kirkkoturvan saaneen turvapaikanhakijan kanssa. Rutiininomainen ilmoittautuminen kuitenkin vaihtui yllättävään kiinniottoon.

– Kiinniotto ja karkoitus! Piti olla 3 vk aikaa valittaa. Olemme koko ajan pyrkineet toimimaan yhteistyössä poliisin kanssa. – Helvetti! -Oho, pappi joka kiroilee -Ja poliisi, joka valehtelee, hän kirjoitti.

Demokraatti tavoitti Kanalan myöhemmin puhelimitse. Hän kertoo, että tapauksessa oli kyse noin 30 vuotiaasta Irakilaisesta kurdimiehestä, jota uhkasi palautus kotimaahansa. Miehelle oli myönnetty seurakunnan kirkkoturva tammikuun alussa.

– Katsoimme, että mies on kotimaassaan hengenvaarassa poliittisista syistä. Häntä uhkaa Irakissa myös kunniaväkivalta, mikä on harvinaisempaa miehelle.

Kirkkoturvalla tarkoitetaan tilanteita, joissa kirkko tukee ja auttaa niitä, jotka ovat joutuneet Suomen säädösten kannalta määrittelemättömään ja oikeudettomaan asemaan. Turva on tarkoitettu välittömään avuntarpeeseen, eikä sitä mainosteta julkisesti.

Kun tilanne syntyy, kirkko kertoo haluavansa olla asiassa avoin, ja esimerkiksi poliisille tiedotetaan, että seurakunta on ottanut ihmisen suojiinsa. Kirkkoturva ei suoranaisesti liity julkisuudessa esillä olleisiin turvapaikanhakijoiden piilottelutapauksiin

Kun Kari Kanala oli tehnyt kirkkoturvapäätöksen, myös hän oli lähettänyt tammikuun lopussa Espoon poliisille tiedon. Ilmoituksessa kerrottiin missä mies olisi tavattavissa ja että poliisi voisi jututtaa häntä esimerkiksi kirkon tiloissa. Sitten Kanala itse jäi vanhempainvapaalle.

Vanhempainvapaan aikana Kanala sai tiedon, että kirkkoturvan alainen mies oli otettu säilöön 9.2. hänen mentyä ilmoittautumaan poliisille. Mies vietiin Kanalan kertoman mukaan tuolloin Joutsenoon. Käräjäoikeuden päätöksessä kuitenkin todettiin myöhemmin, ettei säilöönottoa jatketa. Kanala huomauttaa, että käräjäoikeuden päätöksessä on huomioitu myös kirkkoturvaraportti.

– Miehen tultua takaisin Joutsenosta viime viikon tiistaina, teimme uuden turvapaikkahakemuksen, sillä edellistä hakemusta ei oltu tutkittu sisällöllisesti. Uusi hakemus johti kuitenkin nopeaan hylkäämiseen, Kanala kertaa.

Läsnäolijoiden kesken oli yhteisymmärrys, että Migrin päätöksestä oli aikaa valittaa 21 päivää.

Viime torstaina poliisi otti mieheen uudelleen yhteyttä ja pyysi häntä käymään. Perjantaiksi sovitussa tapaamisessa miehelle kerrottiin maahanmuuttoviraston hänen hakemuksestaan tekemä kielteinen päätös. Tapaamisessa oli poliisin edustajan ja asianomaisen miehen lisäksi paikalla muun muassa seurakunnan diakonissa.

– Läsnäolijoiden kesken oli yhteisymmärrys siitä, että Migrin tekemästä päätöksestä oli aikaa valittaa 21 päivää. Lisäksi miehen tuli ilmoittautua poliisille joka maanantai.

– Kuitenkin tänään, kun menimme Helsingin poliisilaitokselle tekemään viikoittaisen ilmoittautumisen, mies otettiin yllättäen samoin tein kiinni. Olin mukana ilmoittautumisessa miehen tukena, Kanala kertaa päivän tapahtumia todeten, että miestä uhannee palautus jo lähipäivien aikana.

Kanala kokee joutuneensa tilanteessa kirkkoturvan kannalta hyvin hankalaan välikäteen. Hän sanoo luulleensa, että kolmen viikon valitusaikaa kunnioitetaan molemmin puolin.

– Tämä on hyvin ikävä juttu kaiken kaikkiaan. Olemme kirkon piirissä pyrkineet toimimaan nimenomaan poliisin kanssa yhteistyössä. Pitäisikö kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneita sitten mieluummin piilotella? Mielestäni ei, Kanala ihmettelee.

– Tässä tapauksessa on pidetty turhan kovaa vauhtia, eikä uuteen käsittelyyn ole annettu mahdollisuutta. Miehen päätöksessä ei ole esimerkiksi otettu lainkaan huomioon kunniaväkivallan mahdollisuutta.

Kanala korostaa haluavansa noudattaa yhteiskunnan prosesseja. Hän kuitenkin tuo selkeästi esiin, että hänen oman näkemyksensä mukaan kirkon tehtävä on auttaa kaikkia ihmisiä kaikissa elämän tilanteissa.

– Pyrimme kirkon toiminnassa avoimuuteen ja yhteistyöhön poliisin kanssa. Ja silti käy näin.

Kun kyse on turvapaikanhakijasta, niin mapeissa on salainen leima.

Komisario Pekka Kallio Helsingin poliisista toteaa Demokraatille, että viranomaiset eivät valitettavasti voi kommentoida säilöönottotapauksien yksittäistapauksia.

– Korostan, että kun kyse on turvapaikanhakijasta, niin mapeissa on salainen leima.

Yleisellä tasolla hän kuitenkin kertoo, että poliisi toteuttaa säilöönoton usein silloin, kun joku henkilö on saanut jo useampaan kertaan kielteisen turvapaikkahakemuksen.

– Jotta säilöönotto voidaan toteuttaa, tulee sekä yleiset että erityiset edellytykset täyttyä. Nämä löytyvät ulkomaalaislain pykälistä 117 ja 121.

Pykälät voit lukea kokonaisuudessaan täältä.

Kallio sanoo, että kun säilöönottopäätös on tehty, se toimitetaan tarkistettavaksi käräjäoikeuteen sekä poliisin toimintaa tarkastavalle yhdenvertaisuusviranomaiselle. Molempien tahojen tulee hyväksyä päätös, ennen kuin se pannaan toimeen.

– Turvapaikka-asioista päätökset tekee Migri ja niistä voi valittaa hallinto-oikeuteen. Poliisi huolehtii vain toimeenpanosta, hän huomauttaa.

Kirkkoturvaa Kallio luonnehtii enemmänkin symboliseksi. Hän kuitenkin toteaa haluavansa itse kunnioittaa kirkon puolueettomuuspyrkimyksiä tässä asiassa.

Juttuun on lisätty poliisin kommentit klo 15:02.

”Valitsin kaupunkeja eri puolilta maata” – 7 pääsi Häkkäsen listalle

Kuva: Lehtikuva / Markku Ulander

Oikeusministeriö esittää, että tuomioistuinviraston sijaintipaikkakuntaselvitykseen otetaan mukaan Helsinki, Espoo, Joensuu, Kouvola, Rovaniemi, Vaasa ja Vantaa.

Sijaintipaikkaselvityksessä arvioidaan, millä paikkakunnalla virastolla olisi parhaat toimintaedellytykset. Oikeusministeriön on määrä päättää tuomioistuinviraston sijaintipaikkakunnasta kevään aikana.

– Tuomioistuinvirastolla on keskeinen rooli oikeusvaltion ydinpilarin, tuomioistuinten, toiminnassa. Viraston tehtävä on vaativa ja edellyttää korkeaa osaamistasoa. Valitsin selvitykseen kaupunkeja eri puolilta maata, jotta saamme tarkasti selville eri alueiden vahvuudet ja mahdollisuudet sijoittaa virasto pääkaupunkiseudun ulkopuolelle, kertoo oikeusministeri Antti Häkkänen (kok.).

Sijaintipaikkaselvityksen valmistuttua oikeusministeriö tuo esityksensä sijaintipaikasta alueellistamisen koordinaatioryhmän käsittelyyn. Päätöksen sijaintipaikasta tekee oikeusministeriö

– Tuomioistuinvirasto ohjaisi, kehittäisi ja tukisi tuomioistuimia niiden ydintehtävän toteuttamisessa ja huolehtisi tuomioistuinten keskitetyistä hallintotehtävistä, Häkkänen sanoo.

Virasto huolehtisi muun muassa oikeuslaitoksen talousarviovalmistelusta, toimitilahallinnosta ja tietojärjestelmistä.

Tuomioistuinviraston perustamisen valmistelu käynnistyi tammikuussa. Tavoitteena on, että uusi virasto aloittaisi toimintansa vuoden 2020 alussa.

Keskustelua aiheesta

Finanssikriisi romahdutti innovaatiot – Akava vaatii 6 miljardin yritystukiin uutta suuntaa

Kuva: Thinkstock

Parlamentaarinen yritystukityöryhmä laatii parhaillaan tiekarttaa yritystukien uudistamiseksi. Korkeastikoulutettujen työmarkkinakeskusjärjestö Akava vaatii, että yhteensä noin kuuden miljardin euron tukia suunnataan entistä enemmän yritysten uudistumiseen ja tuottavuuden kasvuun.

Suomen elinkeinorakenteen uudistuminen edellyttää Akavan mielestä sitä, että yritykset kehittävät nykyistä voimakkaammin uusia tuotteita ja palveluita maailmanmarkkinoille.

Järjestö on huolissaan siitä, että sekä julkiset että teollisuuden investoinnit innovaatioihin ovat laskeneet voimakkaasti finanssikriisin jälkeen.

– Suurin romahdus on tapahtunut elektroniikkateollisuudessa, mutta muillakaan toimialoilla kehitys ei ole ollut kovin mainittavaa, Tekniikan akateemiset TEK:n toiminnanjohtaja Heikki Kauppi huomauttaa.

Innovaatiotoimintaan on löydettävä Akavan mielestä uutta rahoitusta jo vuoden 2019 budjetissa. Muun muassa Tekesin myöntämien tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) tukien määrä on laskenut yli 30 prosenttia reilussa viidessä vuodessa.

– Talouden uudistuminen edellyttää tuottavuuden kasvua lisääviä toimia, Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder painottaa.

Hänen mukaansa yrityksiä on kannustettava kasvattamaan arvonlisäystä, tuottavuutta ja kansainvälistymään.

Akava laskee, että julkisten TKI-tukien palauttaminen vuoden 2011 tasolle vaatisi lisärahaa noin 200 miljoonaa euroa. Sen mielestä korotus voitaisiin hoitaa ainakin osittin yritystukiuudistuksesta vapautuvilla varoilla.

Innovaatiotukien tasokorotus voitaneen ainakin osittain rahoittaa yritystukiuudistuksesta vapautuvilla varoilla. Jotta julkiset TKI-tuet yrityksille palautuisivat reaalisesti vuoden 2011 tasolle, tarvitaan noin 200 miljoonan euron lisäpanostus.

Akavan mukaan Suomessa on monimuotoista innovaatiotoimintaa erityisesti teknologian, metsän, biotuotteiden, kemian ja palveluiden saralla.

Yritystukityöryhmän työn on määrä valmistua helmikuussa. Kaksivaiheisesti toteutettavan uudistuksen on tarkoitus astua voimaan vaiheittain vuosina 2019–2023.

Keskustelua aiheesta