Politiikka
23.5.2018 12:02 ・ Päivitetty: 23.5.2018 12:02
Hallitus, aikalisän paikka! – TP: “Varoituksista huolimatta VR:n pilkkomista viedään härkäpäisesti eteenpäin”
Teollisuuden palkansaajat TP ry vaatii, että valtion omistuksien hoitamiseen otetaan strategisempi ote. Se varoittaa, että poliittinen epävarmuus valtion omistajapolitiikassa on merkittävä haittatekijä yritysten investointihalukkuudelle.
Erityisesti TP kritisoi liikenne- ja viestintäministeriön suunnitelmia pilkkoa VR:n nykyrakenne kolmeen uuteen valtionyhtiöön.
Valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosaston laskelmat ovat TP:n mukaan osoittaneet, että VR:n pilkkominen johtaa kustannusten kasvuun sekä henkilöliikenteessä että teollisuudessa. Lisäksi valtion osinkotulot uhkaavat pudota huomattavasti.
– Miksi omistajaohjauksen varoituksista huolimatta pilkkomista viedään härkäpäisesti eteenpäin, Teollisuuden palkansaajat ihmettelee.
“Valtion omaisuuden hoitamiseen on suhtauduttava vakavasti.”
Se ottaisi VR:n tapauksessa mallia valtion kaivostoimialan sijoitusten keskittämisestä. Terrafame Groupin pohjalle luotavassa järjestelyssä valtion uuteen omistus- ja kehitysyhtiöön Suomen Malminjalostus Oy:öön kootaan kaivostoimialan paras osaaminen vauhdittamaan kaivos- ja akkuklusterin kilpailukykyä.
– Kaivostoimialan järjestely on erinomainen esimerkki aktiivisesta omistajapolitiikasta. Valtiovalta on kaivostoimialalla ymmärtänyt hyvin synergioiden ja strategisten kokonaisuuksien merkityksen, TP:n puheenjohtaja Samu Salo huomauttaa.
Lisää aiheesta
Teollisuuden kannalta pitkäjänteinen valtion omistuksen kehittäminen on äärimmäisen tärkeää. TP varoittaa, että raideliikenteessä nähty poukkoileva ja ristiriitainen omistajapolitiikka sen sijaan vaikeuttaa yritysten ja viennin toimintaympäristöä.
– Valtion omaisuuden hoitamiseen on suhtauduttava vakavasti. On hämmentävää, että samaan aikaan joudumme todistamaan kahta toisilleen täysin vastakkaista prosessia teollisuudelle tärkeillä toimialoilla, Salo sanoo.
TP kehottaa maan hallitusta ottamaan aikalisän VR:ää koskevissa suunnitelmissaan. Se vaatii, että raideliikenteen kokonaisuuteen on haettava strategista omistajuuden ratkaisua, joka turvaa raideliikenteen toimintaedellytykset koko maassa, hyvän palvelun sekä teollisuuden kuljetusten kustannustason.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.