Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Hallitusohjelmaneuvottelujen sisäpiiriläinen: “Suomessa, pitkien etäisyyksien maassa, tarvitaan väistämättä yksityisautoilua myös tulevaisuudessa”

Kymäläinen sanoo, että siirtymä vähäpäästöiseen liikenteeseen tehdään ketään syyllistämättä. 

Hallitusohjelmaa tehtäessä liikennepöydän neuvotteluista SDP:n puolesta vastannut kansanedustaja Suna Kymäläinen vakuuttaa, että sekä hänelle että SDP:lle puolueena oli koko ajana selvää, että Suomessa, pitkien etäisyyksien maassa, tarvitaan väistämättä yksityisautoilua myös tulevaisuudessa.

Demokraatti

Demokraatti

Liikenne aiheuttaa viidenneksen Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Aiemmin Rinteen ja nyt Marinin hallituksen ohjelmassa sitoudutaan puolittamaan liikenteestä aiheutuvat päästöt vuoteen 2030 mennessä.

Tarvitaan siis politiikkatoimia. Kymäläisen mukaan tämä tehdään niin, että kansalaiset pysyvät muutoksessa mukana.

“Siksi pidin ehdottomasti kiinni siitä, että hallitusohjelmaan kirjattiin, että tämä tehdään alueellisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti oikeudenmukaisesti. Hallitusohjelmassa todetaan myös, että liikenteen päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi on oltava avoin kaikille mahdollisille keinoille, sillä siirtyminen vähäpäästöisempään ja pidemmällä aikavälillä päästöttömään liikenteeseen on monimutkainen kokonaisuus. Muutos kohti vähäpäästöistä liikennettä tapahtuu asteittain, ilman pakkoa.”

Suna Kymäläinen.

Kymäläinen kirjoittaa blogissaan, että autoja tarvitaan vielä pitkään, mutta oman auton ei pitäisi olla ainoa vaihtoehto.

“Siksi tavoitteena pitää olla, että joka puolella maata olisi tarjolla vaihtoehtoisia ja entistä helpompia tapoja päästä paikasta toiseen. Toimivat taksikyydit ja monenlaiset uudet liikkumispalvelut mahdollistavat ihmisille vapauden valita liikkumistapansa. Tämä edellyttää, että joukkoliikenne on kansalaiselle saavutettavuudeltaan järkevää ja kustannuksiltaan kohtuullista. Lisäksi esimerkiksi teknologisen kehityksen ansiosta kansalaisen mahdollisuudet etätyöhön voivat vähentää liikkumistarvetta.”

Lisää aiheesta

SDP:n johtama hallitus pyrkii vähentämään päästöjä usein eri keinoin.

“Liikenteen muutostarpeet edellyttävät liikenteen kokonaisverouudistusta, jota tällä hetkellä valmistellaan valtiovarainministeriössä ministeri Katri Kulmunin (kesk.) johdolla useiden ministeriöiden yhteistyönä. Verouudistus tulee olemaan laaja kokonaisuus, joka sisältää useita erilaisia keinoja. Keskustelu verouudistuksen yksityiskohdista on ajankohtainen vasta silloin kun esitys on tehty, nyt arvioiden se valmistunee syksyyn mennessä.”

Kymäläisen mukaan fakta on, että uuden vähäpäästöisen tai päästöttömän auton ostaminen ei välttämättä ole kaikille taloudellisesti mahdollista.

“Sähköautojen hinta niiden koko elinkaaren ajalta tulee kannan yleistyessä laskemaan arvioiden mukaan jo lähivuosina alle bensiinikäyttöisten autojen kustannusten. Ennen pitkää syntyy myös käytettyjen sähköautojen markkinat. Valtio myös tukee autojen muuntamista esimerkiksi kaasukäyttöiseksi, mikä on hyvinkin edullinen vaihtoehto omien hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen.”

Kymäläinen sanoo, että siirtymä vähäpäästöiseen liikenteeseen tehdään ketään syyllistämättä.

“Uhkien sijaan voisimmekin välillä keskittyä näkemään asioissa niiden positiivisia puolia, niiden tuomia mahdollisuuksia.”

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE