Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

“Hämmennys oli suuri huomatessamme, että tähän tarkoitukseen osoitetaan pyöreä 0 euroa!” – Ojala-Niemelä: “Jään kysymään ministeri Orpo, miksi näin?”

Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) puhuu eduskunnan täysistunnossa Helsingissä. Istunnossa käytiin lähetekeskustelu vuoden 2019 talousarvioesityksestä ja siihen liittyvistä hallituksenesityksistä.

SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Johanna Ojala-Niemelä nosti eduskunnan täysistuntosalissa pitämässään ryhmäpuheenvuorossaan esiin tie- ja rataverkon korjausvelan vähentämisen lisärahoituksen, johon hallitus ei ole varaamassa varoja ensi vuoden budjettiesityksessään.

TOPI JUGA

Demokraatti

– Parlamentaarinen työryhmä, kokoomus mukaan lukien, esitti yksimielisesti, että tie- ja rataverkon korjausvelan vähentämisen lisärahoitusta jatketaan. Hämmennys oli suuri huomatessamme, että tähän tarkoitukseen osoitetaan pyöreä nolla euroa!

Ojala-Niemelä kysyikin suoraan valtiovarainministeri Petteri Orpolta (kok.) vastausta päätöksestä. Hän korosti, miten SDP haluaa tehdä Suomesta maailman kilpailukykyisimmän maan, jossa liikenneyhteyksiin panostamalla luodaan edellytyksiä elinkeinoelämälle ja ihmisten liikkuvuudelle.

– Jään kysymään ministeri Orpo, miksi näin? Korjausvelan hoitamiseen tarvittava pysyvä rahoitustason korotus jää nyt seuraavan hallituksen kontolle.

Myös kristillisdemokraattien puheenjohtaja Sari Essayah ihmetteli samaa asiaa omassa ryhmäpuheenvuorossaan.

– Yksi hallituksen talousarvioesityksen näennäisistä panostuksista liittyy 40 miljoonan euron liikennepakettiin. Vaikka lisävarat liikenneturvallisuuden ylläpitämiseen ja talvikunnossapitoon ovat kannatettavia, on tosiasia kuitenkin se, että samalla hallitus pienentää perusväylänpidosta yhteensä 370 miljoonaa euroa, Essayah ihmetteli.

– Hyvin käyntiin saatu väyläverkon korjausvelan pienentäminen pysähtyy kuin seinään ja tiestön kunto jatkaa rapautumistaan. Vaalit eivät saa olla esteenä väyläverkon kunnossa pidolle. Olemme parlamentaarisesti sopineet, että korjausvelkaa pienennetään pitkäjänteisesti ja yli vaalikausien.

Lisää aiheesta

Valtiovarainministeri Orpo kommentoi esitettyä kysymystä vastauspuheenvuorossaan. Hän korosti, että hallituksella oli noin 600 miljoonan euron ylimääräinen rahoitus korjausvelan purkamiseen.

– Se loppuu nyt tähän vuoteen, Orpo tunnusti.

Hän painotti tämän jälkeen, miten kokonaisuudessaan Sipilän hallitus tulee käyttämään yhteensä 4,8 miljardia euroa perustienpitoon. Orpon mukaan edellinen Kataisen (kok.) ja sittemmin Stubbin (kok.) hallitus käytti miljardin vähemmän.

– Jatkot korjausvelan isommasta purusta kuuluu ehdottomasti seuraavalle hallitukselle, koska se vaatii erillisrahoitusratkaisun.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE