Politiikka
18.9.2018 10:43 ・ Päivitetty: 18.9.2018 10:43
”Hämmennys oli suuri huomatessamme, että tähän tarkoitukseen osoitetaan pyöreä 0 euroa!” – Ojala-Niemelä: ”Jään kysymään ministeri Orpo, miksi näin?”
SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Johanna Ojala-Niemelä nosti eduskunnan täysistuntosalissa pitämässään ryhmäpuheenvuorossaan esiin tie- ja rataverkon korjausvelan vähentämisen lisärahoituksen, johon hallitus ei ole varaamassa varoja ensi vuoden budjettiesityksessään.
– Parlamentaarinen työryhmä, kokoomus mukaan lukien, esitti yksimielisesti, että tie- ja rataverkon korjausvelan vähentämisen lisärahoitusta jatketaan. Hämmennys oli suuri huomatessamme, että tähän tarkoitukseen osoitetaan pyöreä nolla euroa!
Ojala-Niemelä kysyikin suoraan valtiovarainministeri Petteri Orpolta (kok.) vastausta päätöksestä. Hän korosti, miten SDP haluaa tehdä Suomesta maailman kilpailukykyisimmän maan, jossa liikenneyhteyksiin panostamalla luodaan edellytyksiä elinkeinoelämälle ja ihmisten liikkuvuudelle.
– Jään kysymään ministeri Orpo, miksi näin? Korjausvelan hoitamiseen tarvittava pysyvä rahoitustason korotus jää nyt seuraavan hallituksen kontolle.
Myös kristillisdemokraattien puheenjohtaja Sari Essayah ihmetteli samaa asiaa omassa ryhmäpuheenvuorossaan.
– Yksi hallituksen talousarvioesityksen näennäisistä panostuksista liittyy 40 miljoonan euron liikennepakettiin. Vaikka lisävarat liikenneturvallisuuden ylläpitämiseen ja talvikunnossapitoon ovat kannatettavia, on tosiasia kuitenkin se, että samalla hallitus pienentää perusväylänpidosta yhteensä 370 miljoonaa euroa, Essayah ihmetteli.
– Hyvin käyntiin saatu väyläverkon korjausvelan pienentäminen pysähtyy kuin seinään ja tiestön kunto jatkaa rapautumistaan. Vaalit eivät saa olla esteenä väyläverkon kunnossa pidolle. Olemme parlamentaarisesti sopineet, että korjausvelkaa pienennetään pitkäjänteisesti ja yli vaalikausien.
Lisää aiheesta
Valtiovarainministeri Orpo kommentoi esitettyä kysymystä vastauspuheenvuorossaan. Hän korosti, että hallituksella oli noin 600 miljoonan euron ylimääräinen rahoitus korjausvelan purkamiseen.
– Se loppuu nyt tähän vuoteen, Orpo tunnusti.
Hän painotti tämän jälkeen, miten kokonaisuudessaan Sipilän hallitus tulee käyttämään yhteensä 4,8 miljardia euroa perustienpitoon. Orpon mukaan edellinen Kataisen (kok.) ja sittemmin Stubbin (kok.) hallitus käytti miljardin vähemmän.
– Jatkot korjausvelan isommasta purusta kuuluu ehdottomasti seuraavalle hallitukselle, koska se vaatii erillisrahoitusratkaisun.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.