Musiikki

Harvinaista herkkua

Pietari Purovaara
Kristian Lindroos on "El Tiempo" (Aika) ja Angelika Klas "El Ayre" (Ilma) vahvatunnelmaisessa barokkioopperassa Los Elementos.
Pietari Purovaara
Kristian Lindroos on "El Tiempo" (Aika) ja Angelika Klas "El Ayre" (Ilma) vahvatunnelmaisessa barokkioopperassa Los Elementos.
Pietari Purovaara
Kristian Lindroos on "El Tiempo" (Aika) ja Angelika Klas "El Ayre" (Ilma) vahvatunnelmaisessa barokkioopperassa Los Elementos.

Tyyliltään meille harvinaisen espanjalaisen barokkioopperan tarinaa hallitsee neljä luonnonelementtiä: Ilma, Maa, Vesi ja Tuli. Kyse on luonnon tilasta, ilmastonmuutoksesta ja ihmisen ratkaisevista valinnoista, aikalaisilmaisua käyttäen ihmisen ja luonnon kilpajuoksusta.

Espanjalainen barokkiooppera, Savoy, Helsinki

Antonio de Literes: Los Elementos (Luonnonvoimat)

Libretto Anonymous – Ohjaus Ville Saukkonen – Musiikinjohto Matias Häkkinen – Koreografia Kirsi Kannas – Puvut Tyra Therman – Valot Anna Rouhu – Videot Emil Sallinen – Maskit Sini Silfvenius-Bart –

Rooleissa Kristian Lindroos, Angelika Klas, Annaliisa Pillak, Marion Melnik, Essi Luttinen, Tuuli Lindberg; tanssijat Kirsi Kannas, Nora Mekkid, Roosa Suutari; orkesteri Ensemble Nylandia

Linnut ja kasvit, onnen ja uuden aamun airuet edustavat perinteistä asennetta. Kun aamurusko herää, se jää usein meiltä huomaamatta. Mutta kun säteet värjäävät taivaan, uusi päivä saa, valo voittaa. Tähdet, lintujen laulu ja kukkien aromi, kokonaiset kukkamatot valtaavat tilan. Äänet ja värit ovat pääosassa, niin myös oopperassa, äänenväreinä.

Tarina on varsin pelkistetty, tanssi on siksi perusteltu lisäelementti kohtauksissa. Kyse ei ole flamencon perinteisestä tyylistä, vaan tarinaan sopivasta asenteesta, Iberian niemimaalle tyypillisestä astunnasta.

Näyttämön takaseinän täyttävä suuri skriini ohjaa tarinan kulkua vahvoin tunnelmin ja viittauksin. Valo- sekä videosuunnittelija saavat toteuttaa näkemyksiään. Nykypäivä muoviparatiiseineen ja ilmastokokouksineen sekä maapallon tuhoutumisen vaaroineen rinnastuvat antiikista tuttuihin luonnon elementteihin. Kontrasti tulee selväksi, kulkemamme tie ilkeästi valaistuksi. Luonnon omat tarjoomukset ovat jäädä nerokkaan ihmisen jalkoihin, mutta kuinkas sitten käykään! Aamunkoi, uusi valo astuu näyttämölle.

Esitys tuo hyvin esiin de Literesin ajan (1673-1747) espanjalaisen oopperatyylin. Esitteen mukaan nähty osuus on kuin prologi varsinaiselle, pitkästi polveilevalle oopperalle, aineksia alkupaloiksi. Antonio de Literesin nuottikuva on virkeä ja omaperäinen, soitinosuudet jaetaan käyttöön tarjoutuville soittimille. Rikkaita rytmejä riittää, puheosuudet puuttuvat, laulu hallitsee.

Ohjaaja Ville Saukkonen saa esityskompleksin toimimaan ilmeikkäästi, kasassa pysyen. Elementtien luonteille on tilaa, korostetut liikkeet ja toiminnat avaavat kulloistakin tilannetta. Video tarjoaa oman näkökulmansa, mikä ohjauksen rinnalla paitsi vahvistaa solistien kertomaa on myös koristelemassa hauskasti ja kirpeästi tarinan yleistä polkua.

Tanssijat olivat korvaamattomat tarinan sisältöä muotoiltaessa. Läsnäolo on riittävä ja sopiva, pieteetillä valittu. Hallittu osuus.

Solistit on vahva ja tiiviisti yhteen hitsautunut ryhmä. Säväyttävät Tuuli Lindeberg (Auringonnousu) ja Essi Luttinen (Tuli) siivittävät esitystä kohti voittoisaa päätöstä. Vahvasti laulavat Angelika Klas (Ilma), Marion Melnik (Vesi) ja Annaliisa Pillak (Maa) sekä verevä Kristian Lindroos (Aika) varmistavat onnistuneen illan.

Ensemble Nylandia soi lämpimästi ja pehmeästi, hienostuneen ja elävän rytmikkäästi. Täysiverinen suoritus kielii niin kapellimestari Matias Häkkisen kuin jokaisen soittajan myötäsyntyisestä muusikkoudesta.

Matti Saurama

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat