Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Teatteri ja Tanssi

Helsingin balettikilvan palkintosade liikkui odotettuun ilmansuuntaan

Helsingin kansainvälisen balettikilpailun pääpalkinnon, Jane Erkko Grand Prix'n sai eteläkorealainen Heesun Kim, jonka partnerina duetoissa nähtiin maanmies Hojin Jeon.

Eilen päättynyt Helsingin kansainvälinen balettikilpailu ratkesi lähes täysin ennakoidusti. Jo välierien jälkeen oli aika varmaa, että korkeimmille palkinnoille nousisivat kiinalaiset ja eteläkorealaiset tanssijat. Odotetusti myös useimmat niistä tanssijoista, joihin huomio oli kiinnittynyt heidän nykytanssiesityksissään, olivat myös palkinnon saajia.

Tällä kertaa finaaliin yltäneistä muutamasta länsimaisesta tanssijasta ei oikeastaan ollut mitään vastusta aasialaisille kollegoilleen sen enempää teknisesti kuin tulkinnallisestikaan.

Ainoa poikkeus oli juniorimiesten sarjassa kolmannen palkinnon saanut portugalilainen, 16 vuotta kilpailun aikana täyttänyt Frederico Loureiro. Toivottavasti tämä teknisesti taitava nuori mies saa tulevaisuudessa tutustua myös kunnollisiin nykytanssikoreografioihin. Nykytanssia kun ei edelleenkään ole klassinen baletti höystettynä akrobatialla.

Se mikä hieman yllätti, oli, ettei kummassakaan seniorisarjassa jaettu kaikkia palkintoja. Tai tilanne tavallaan kierrettiin. Miesten seniorisarjassa ei jaettu ensimmäistä palkintoa, mutta sen sijaan kaksi kolmatta palkintoa. Naisten seniorisarjassa jaettiin kaksi ensimmäistä palkintoa, mutta ei toista palkintoa.

Kertooko tämä sitten enemmän kilpailun todella korkeasta tasosta ja äärimmäisestä tasaväkisyydestä vai siitä, ettei kansainvälinen tuomaristo ollut kaikissa päätöksissään täysin yksimielinen ja asia ratkaistiin eräänlaisella kompromissilla.

Joka tapauksessa balettikilpailu oli ennen kaikkea aasialaisten tanssijoiden juhlaa, jossa voi sanoa Etelä-Korean hiuksenhienosti peitonneen Kiinan. Koko kilpailun pääpalkinnon, Jane Erkko Grand Prix’n sai korealainen Heesun Kim. Korean kansallisbaletissa tanssivalla 24-vuotiaalla ballerinalla on kevyt ja täydellinen tekniikka. Hänen tulkinnallinen skaalansa ulottuu vaivatta leikkisän flirttailevasta baletin maalaistytöstä nykytanssiteosten vahvoihin ja traagisiin naishahmoihin.

Seniorinaisten sarjassa jaetun ensimmäisen palkinnon saivat kiinalaiset Xinlu Zhan ja Suomen kansallisbaletissa jo viidettä vuotta tanssiva Yimeng Sun. Molemmat olivat teknisesti huipputaitavia ja osasivat myös heittäytyä tulkinnan vietäväksi.

palettikisa Sun

Yimeng Sun.

Kolmannen palkinnon sai aasialaistaustainen Kanadaa edustanut Yoshiko Kamikusa. Hän on huipputekninen klassinen tanssija, jonka nykytanssiesityksetkin olivat taidokkaasti tanssittuja nykybalettiteoksia.

Seniorimiesten kakkospalkinnon sai korealainen Buyl Yun. Korean taideyliopistossa vielä opiskeleva 21-vuotias tanssija on salskea nuori mies, joka oli sekä osaava klassinen partneri että lähes pateettisen kiihkeä tulkitsija.

Kolmannen palkinnon jakoivat japanilaiset Takatoshi Machiyama ja Kengo Nishioka. Heistä Kengo oli aavistuksen verran teknisesti taitavampi, kun taas Machiyama varsinkin nykytanssisooloissaan rennompi ja monipuolisempi tulkitsija.

Myös junioreiden joukossa kiinalaiset ja korealaiset olivat aivan omaa luokkaansa. Poikien ensimmäinen ja toinen palkinto menivät kiinalaisille Zhuming Chenille ja Yuedong Sunille. Heistä varsinkin Sun oli aikamoisen vallaton tulkitsija, joka voitti charmillaan yleisön puolelleen.

Tytöissä puolestaan juhlivat korealaiset. Ensimmäinen ja kolmas palkinto jaettiin So Ung Shinille ja Yeojin Shimille. Herkkä ja taitava Shin jäi mieleen jo välierien nykytanssinumerostaan ja kisan nuorimpiin osallistujiin kuulunut 15-vuotias Shim taas oli ikäänsä nähden hämmästyttävän taitava ja osaava tulkitsija. Toisen palkinnon saanut Kiinan Fanqi Li oli teknisesti varma ja voimakas tulkitsija.

Suomen ainoa finaaliedustaja Suvi Honkanen sai Attitydi ry:n kannustuspalkinnon.

Balettikilpailussa jaettiin myös palkinto kilpailun parhaasta koreografiasta. Sen sai korealainen Jae Deok Kim teoksestaan Aria (2016). Välierissä nähty Heesun Kimin ja Hojin Jeonin esittämä teos oli liikekieleltään monipuolinen, kuulas ja abstrakti kahden henkilön välisen suhteen kuvaus.

Helsingin balettikilpailun perusteella näyttää kiistattomalta, että tällä hetkellä klassisen tanssin huiput tulevat Aasiasta. Tämä trendi on ollut nähtävissä jo jonkin aikaa. Se ei tarkoita, etteikö vanhoissa eurooppalaisissa balettimaissa tai Amerikassa olisi loistavia huipputanssijoita, mutta he eivät ilmeisesti joko halua tai muiden töidensä vuoksi ehdi osallistua kilpailuihin.

Annikki Alku

 

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE