Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Teatteri ja Tanssi

Helsingin juhlaviikot, tanssiarvio: Näyttävä visuaalinen kaleidoskooppi täynnä loputonta liikettä

Joel Chester Fildes

Tanssin talon syyskausi ja Helsingin Juhlaviikot alkoivat viikonloppuna komeasti koreografi Wayne McGregorin, kuvataiteilija Olafur Eliassonin ja muusikko Jamie xx:n monitaiteellisella teoksella Tree of Codes.

Tosin minä nostaisin näiden kolmen tekijän rinnalle yhtä tasaveroiseksi valosuunnittelija Robert Hallidayn ja ennen kaikkea kaksitoistajäsenisen tanssiryhmän. Ilman näiden kaikkien huippuosaamista ja saumatonta yhteistyötä ei esitys olisi ollut niin vaikuttava kuin se oli.

Jättikokoisilla peileillä ja valoilla aikaansaatuja upeita visuaalisia illuusioita ja näyttämön rajojen katoamista. Loputtomiin jatkuvia tanssijoiden ja liikkeen heijastuksia, joista välillä oli vaikea hahmottaa, kuka oli oikea fyysinen tanssija ja mikä oli hänen peilikuvaansa. Elektroninen musiikki, joka sekä pauhasi että muutaman kerran vain kuiskasi ja joka vaihteli diskosta muokattuun ihmisääneen. Katkeamattoman vauhdikasta ja jatkuvasti muuntuvaa akrobaattista liikkeen virtaa, jonka teknisistä haasteista tanssijat selvisivät leikiten.

FESTIVAALIT
Helsingin Juhlaviikot, Tanssin talo
Tree of Codes
Koreografia Wayne McGregor – Visuaalinen suunnittelu Olafur Eliasson – Musiikki Jamie xx – Valot Robert Halliday – Tanssi Studio Wayne McGregorin tanssijat

Siis täydellinen ja mahtava kokonaistaideteos, johon yleisökin ”pääsi” osallistumaan peilien heijastuksina.

Ja silti jokin jäi kaihertamaan. Tuli tunne, että kaikki oli vain pintaa. Tärkeintä oli, kuin somemaailmassa konsanaan, miltä kaikki näytti ja vaikutti. Mikä oli sisältö tai merkitys, ei ollut tärkeää. Esitys oikeastaan muuntui vain erilaisten visuaalisten ja äänellisten keksintöjen mahtipontiseksi vau-efektiksi, jonka yhtenä elementtinä olivat huipputrimmatut liikekoneet.

Siltä koreografia ainakin pitemmän päälle vaikutti. Baletti- ja nykytanssitekniikkaan pohjautunut liikekieli oli eloisaa, useimmiten hengästyttävän nopeaa liikettä liikkeen vuoksi. Tätä kokonaisvaikutelmaa eivät poistaneet muutamat duetot, joissa saattoi ajatella toteutuvan parisuhteen kaaren pikakelauksella.

Yhden naistanssijan varvastossut vaikuttivat hiukan osoittelevilta, kun kaikki muut tanssivat paljain jaloin, eikä kärkkäreiden käytölle ollut mitään varsinaista syytä. Tanssijat sinänsä olivat upeita. Äärimmäisen taitavia ja monipuolisia, joille mikä tahansa liike oli yhtä helppoa kuin hengitys.

Tree of Codes:n lähtökohtana oli Jonathan Safran Foen samanniminen taidekirja, jonka materiaalina puolestaan oli Bruno Schulzin romaani. Tämä monikerroksisuus oli läsnä myös esityksessä.

Jos esityksen päämääränä oli olla visuaalisesti huikea monikerroksinen kaleidoskooppi ilman sen syvällisempää sisältöä, se saavutti tavoitteensa moninkertaisesti. Sellaisena se myös omalla tavallaan kuvasi hyvin osuvasti nykymaailmaa.

Annikki Alku

 

 

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE