Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kotimaa

Helsingissä kokeillaan pulpetitonta, oppikirjatonta ja koulutonta koulua

Opetus ja oppiminen mullistuvat Helsingin kaupungin kouluissa, Helsingin kaupungin opetusvirasto tiedottaa. Uusissa koulutiloissa ei ole erillisiä luokkahuoneita. Oppimiseen otetaan käyttöön koulun kaikki tilat, ja koko kaupunkia hyödynnetään oppimisessa.

Kaupungin peruskoulujen ja lukioiden opettajista on koottu asiantuntijaopettajaverkosto viemään muutosta eteenpäin yhdessä oppilaiden ja opiskelijoiden kanssa. Kuuteen tiimin on koottu yhteensä 39 opettajaa kehittämään ja jakamaan käytäntöjä.

Uudenlaisia tapoja oppia kehitetään myös 61 kokeilukoulun verkostossa. Yli 70 hankkeessa kokeillaan ilmiöpohjaista koulua, pulpetitonta koulua, oppikirjatonta koulua, ePortfoliokoulua sekä koulutonta koulua.

– Verkostojen kautta viedään systemaattisesti eteenpäin uudenlaista pedagogista ajattelua. Tavoitteena on taata jokaiselle helsinkiläiselle mahdollisimman hyvät tulevaisuuden taidot, sanoo opetustoimen johtaja Liisa Pohjolainen.

Yksi asiantuntijaopettajien tiimeistä kehittää ilmiöpohjaista opetusta. Kaikki helsinkiläiset peruskoululaiset opiskelevat tänä lukuvuonna kaksi ilmiötä.

– Uuden opetussuunnitelman myötä opiskeltavia kokonaisuuksia käsitellään useamman kuin yhden oppiaineen tunnilla, jolloin oppilaalle muodostuu selkeämpi kuva aihepiiristä, kertoo tiimissä mukana oleva teknisen työn lehtori Jesse Jarva Vuosaaren peruskoulusta.

Asiantuntijaopettajien tiimeissä kehitetään myös portfolio-oppimista, erilaisia oppimisympäristöjä ja oppimateriaaleja, teknologiakasvatusta ja algoritmista ajattelua sekä kielen, vuorovaikutuksen ja kriittisen ajattelun opetusta ja oppimista.

Lisää aiheesta

Helsingissä opetuksen muutosta vauhdittaa nelivuotinen opetuksen digitalisaatio-ohjelma, johon kaupunginhallitus myönsi kesäkuussa rahoitusta. Se tuo kouluihin nopeammat tietoliikenneverkot, uutta tietotekniikkaa ja uudenlaisia sähköisiä oppimisympäristöjä.

– Tietoteknologia on apuna muutoksessa. Tärkeintä on se, miten oppiminen ja opiskelu muuttuvat, ja miten asioita jatkossa tehdään, painottaa vs. linjanjohtaja Marjo Kyllönen Helsingin opetusviraston perusopetuslinjalta.

Myös kodit ovat tärkeä yhteistyökumppani muutoksessa.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE