Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Työmarkkinat

8.4.2019 12:08 ・ Päivitetty: 8.4.2019 12:08

HS:n vastaava päätoimittaja Kaius Niemi vastaa PAU:n sensuurisyytöksiin: Ilmoitus rikkoi mainonnan ohjeistuksia

Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja Kaius Niemi.

Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja Kaius Niemi on ottanut Twitterissä kantaa Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU:n väitteisiin siitä, että HS olisi sensuroinut PAU:n HS:ssä 7.4. julkaistua mainosta.

Johannes Ijäs

Demokraatti

Omistajaohjaus by Perkele – Palkat –30% -otsikoidusta mainoksesta poistettiin PAU:n mukaan kohta, joka viittasi mainosjakelualan ”keltaiseen työehtosopimukseen”. Kohta kuului seuraavasti:

”Räikeimmillään työnantajat ovat myös perustaneet ”ammatti­liiton” (esim. SME ry) ja neuvotelleet sen kanssa alan palkat sekä työehdot. ”Sovitut” palkat ovat olleet pienet ja työehdot surkeat. Esimerkiksi Keskisuomalainen Oyj noudattaa mai­nosjakelussa SME ry:n ”työehtosopimusta”.

Demokraatti on tänään haastatellut asiasta sekä PAU:n että SEM:n edustajat:

Lue lisää: PAU syyttää Helsingin Sanomia sensuurista – ”Tämä on hyvin omituista”

Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja Kaius Niemi on ottanut kantaa PAU:n tiedotteeseen Twitterin keskusteluketjussa. Niemi käsittelee aihetta useassa tviitissä, joita Demokraatti seuraavassa siteeraa:

– Mainonnan eettinen neuvosto soveltaa kv-kauppakamarin ICC:n markkinointisääntöjä. Sääntöjen 12 artikla toteaa, että ”markkinoinnissa ei saa halventaa tai väheksyä tiettyä henkilöä, ihmisryhmää, yritystä, organisaatiota, elinkeinotoimintaa, ammattia tai tuotetta.”, Niemi kirjoittaa.

Lisää aiheesta

– Mainoksen alkuperäinen teksti osoitti yksittäistä nimettyä yritystä tavalla, joka oli näkemyksemme mukaan edellä mainitun artiklan kanssa ristiriidassa. Julkaisija osaltaan vastaa siitä, että sen julkaisemat mainokset ovat markkinointisääntöjen mukaisia, Niemi jatkaa ja perustelee.

Niemen mukaan kohta ”’Sovitut” palkat ovat olleet pienet ja työehdot surkeat” osoittaen yhteen nimettyyn yritykseen ei kestä tarkastelua markkinointisääntöjä vasten – täysin riippumatta siitä, mitä mieltä lehti itse asiasta on.

Niemen mukaan PAU näyttää spinnaavan eli markkinoivan onnistuneesti omaa tiedotustilaisuuttaan, jonka kutsuviesti on piilotettu ”HS sensuroi” -klikkiotsikon alle.

Niemen mukaan HS lähtee siitä, että niin journalismia kuin mainontaakin koskee aina mahdollisimman laaja sananvapaus.

– Ehdotamme ilmoittajille ajoittain korjauksia, jos mainonta ylittää alan yhteisiä sääntöjä. Siihen tarkasteluun eivät liity omat mielipiteemme itse mainostettavista asioista.

– Yhteiskunnallinen mainonta on parhaimmillaan erittäin raikasta ja reipastakin – herättäen arvokasta keskustelua. Sen sijaan on ikävystyttävämpää laatia ilmoitus niin, että se rikkoo mainonnan ohjeistuksia ja sitten alkaa syyttää tiedotusvälinettä ”sensuurista”.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU