Ihalainen tarjoaa ”nyhräämispolitiikkaa” harjoittavalle hallitukselle kaksi uutta kärkihanketta

Kuva: Jari Soini

– SDP ei ole vain jakopuolue, vaan myös kakunkasvattajien puolue. Hallituksen budjettiesitys on sisällöllisesti epäoikeudenmukainen ja sen kasvua ja työllisyyttä tukevat vaikutukset vaatimattomia, kansanedustaja Lauri Ihalainen (sd.) sanoo.

Hän avaa Demokraatille SDP:n laatimaa elinkeinopakettia, jolla pyritään pitkän, yli vaalikauden mittaiseen kasvun hakemiseen. Paketti sisältyy liitteenä SDP:n vaihtoehtobudjettiin 2017.

Suomessa on tietyllä teollisuuden aloilla orastavan kasvun merkkejä, vaikkakin reilun prosentin kasvuennusteet ovat vielä vaatimattomia.

– Viennin heikko veto on erityisongelma. Korkean teknologian osuus viennissä on pudonnut 10 vuodessa 18 prosentista seitsemään, Ihalainen murehtii.

Viennin edellytyksiä on pyritty parantamaan, joten maamme saattaa olla myös alisuorittaja. Toisaalta maailman kasvava epävakaus lisää viennin haasteita.

– Tarvitaan rytminvaihdos, katseen nostaminen varpaista tulevaisuuteen ja pidemmän aikavälin kasvun tavoittamiseen. Puoliväliriihi tarjoasi hallitukselle nyhräämispolitiikan sijasta uudelleenarvioinnin paikan, Ihalainen haastaa.

Hän murehtii koulutuksen sekä tutkimuksen ja tuotekehityksen (t&k) leikkauksia. SDP:n vaihtoehtobudjetti ehdottaakin Tekesille lisää rahoitusta.

– Viisas valtio satsaisi myös koulutukseen.

Ihalainen painottaa, miten Ruotsissa on pantu lisää paukkuja tulevaisuusinvestointeihin.

Omistajapolitiikallakin voi tehdä paljon.

Ihalaisen mukaan SDP:ssä nähdään elinkeinopolitiikan uudistamisen ja valtion omistamisen uudistamisen liitto tärkeänä.

– Pitäisi pitää huolta siitä, että meillä on vahvaa valtionomistajuutta, ja omistajuuden rakennetta voi uudistaa. Kun budjettirahat ovat vähissä, omistajapolitiikallakin voidaan tehdä paljon.

Ihalainen toteaa, että vaikka Lipposen (sd.) hallituksia on moitittu valtion omaisuuden myynnistä, rahaa käytettiin tulevaisuusinvestointeihin ja t&k:hon.

Ihalainen ehdottaakin hallitukselle omissa nimissään, että puoliväliarviossa valtion omaisuuden myynnin voisi yhdistää t&k:n ja koulutuksen leikkauksien osittaiseen perumiseen. Myynnistä saatava raha käytettäisiin pitkän aikavälin investointeihin.

SDP:n vaihtoehtobudjettiin sisältyvä elinkeinopaketti nivoo yhteen useiden ministeriöiden, Tekesin, Team Finlandin ja Sitran hankkeet 120 miljoonan euron kokonaisuudeksi. Paketin kohteet ovat seuraavat:

• Uusiutuvan teollisuuden edistäminen: 20 miljoonaa euroa

• Sähköisen liikenteen strategia: 12 miljoonaa euroa

• Kiertotalouden ja jakamistalouden edistäminen: 20 miljoonaa euroa

• Viennin veturit ja pk-yritysten jalustayhtiö: 20 miljoonaa euroa

• Arktiset mahdollisuudet – Pohjoinen Silkkitie: 15 miljoonaa euroa

• Brand Finland: markkinoinnin ja kaupallistamisen vahvistaminen: 13 miljoonaa euroa

• Palveluiden arvonlisän ohjelma: 20 miljoonaa euroa

Huolestuttava suhdeluku.

Ihalainen muistuttaa uudestaan ja uudestaan tutkimuksen ja tuotekehityksen rahoituksen vähentämisen tuhoisuudesta. Hän toteaa nyrkkisääntönä, että euro julkista investointia poikisi 2 euroa yksityisen sektorin investointeja.

Yrityksillä on Ihalaisen mielestä myös peiliin katsomisen paikka. T&k -panoksista enää reilut 10 prosenttia kohdistuu uusiin tuotannonaloihin tai globaaleihin innovaatioihin. Puolet käytetään pelkästään olemassa olevien tuotteiden paranteluun.

– Onko jämähdetty vanhan rakenteen kehittämiseen? Tämä on huolestuttava suhdeluku, Ihalainen pohtii.

Hän painottaa myös yritystukien perkaamisen tärkeyttä. Niille olisi luotava uusi, kasvua tukeva kriteeristö.

Uusiutuvan teollisuuden edistäminen kätkee SDP:n elinkeinopaketissa sisälleen väliaikaisen 20 miljoonan euron lisäyksen energiaintensiivisen teollisuuden energiaveron palautukseen. Energiaveron palautuksen ehdoksi asetettaisiin kuitenkin yrityksen sitova strategia energiatehokkuuden parantamiseksi ja uusiutuvan energian osuuden lisäämiseksi. Tämän toteutumista valvottaisiin.

– Teollisuuden toimintaedellytyksiä ei pidä tärvellä. Meillä on etäisyyksien takia kuljetuskustannuksissa noin 10 prosentin takamatka suhteessa Euroopassa oleviin yrityksiin. Perusteoliisuutta ja sen vientiä tarvitaan tulevaisuudessakin, Ihalainen perustelee.

Elinkeinopaketin sähköisen liikenteen strategiaan kuuluu aurinkoenergian edistäminen, autojen romutuspalkkion palauttaminen sekä täyssähköautojen hankinnan tukeminen. Ihalaisen mukaan Sipilän hallitus on laiminlyönyt aurinkoenergian ja sähköisen liikenteen kehittämisen.

– Emme saisi bioltalouden nosteessa unohtaa, että ne ovat isoja maailman trendejä.

Ainakin demareitten iso kärkihanke.

Kiertotalouden kehittäminen on Ihalaisen lempilapsi. Maailmanlaajuisesti kyse on 1 500 miljardin markkinoista. Suomessa kiertotalous voisi kasvattaa kansantuotetta jopa 2,5 miljardilla eurolla ja tuoda parhaimmillaan 75 000 työpaikkaa 15 vuodessa.

Erilaiset jätevesien puhdistukseen, ympäristön hoitoon ja energiatehokkuuden parantamiseen liittyvät innovaatiot voivat olla tulevaisuudessa iso bisnes.

– Meillä on Sitran tukemana valmisteltu aivan uniikki kiertotalouden toimintaohjelma. Se pitäisi ehdottomasti nostaa uudeksi hallituksen kärkihankkeeksi. Ainakin se on demareitten politiikan iso kärkihanke.

SDP panostaisi myös pk-yritysten viennin parantamiseen yhteisin kumppanuuksin isojen yritysten kanssa, sekä perustamalla vientiä tukevan jalustayhtiön. Muissa Pohjoismaissa pk-yritysten vienti on paljon Suomea vahvempaa.

Tavoitteena on kaksinkertaistaa pk-yritysten osuus Suomen viennistä 15 prosentista 30 prosenttiin. Ruotsissa ja Tanskassa vastaavat luvut ovat 25 prosenttia ja 35 prosenttia.

”En tiedä, onko hallituksella eväitä tällaiseen.”

SDP satsaisi myös arktisen alueen liikenne- ja tietoliikenneyhteyksiin.

Markkinoinnista on jo pitkään puhuttu suomalaisen viennin heikkona lenkkinä. Suomalaiset yritykset käyttävät markkinointiin vain 3-4 prosenttia liikevaihdostaan. Muissa pohjoismaissa luku on kaksinkertainen.

SDP satsaisi markkinointiin, kaupallistamiseen ja palveluviennin kehittämiseen yhteensä 33 miljoonaa euroa. Ihalainen tarjoaa jo toista kärkihanketta hallitukselle.

– Palvelujalojen strategia sekä kasvun ja työlliyyden ohjelma matkailu mukaan lukien puuttuu kiertotalouden tapaan hallituksen kärkihankkeista.

– Jos emme saa aikaan kasvun lähteitä ja vientiä liikkeelle, keskustelemme täällä vuosi toisensa jälkeen palkkojen alentamisesta, hintakilpailukyvystä ja yleissitovuudesta, Ihalainen varoittaa ja vaatii hallituksen puoliväliriiheen kunnollista investointiohjelmaa.

– En tiedä, onko hallituksella eväitä tällaiseen. En ole nähnyt vielä mitään valmista, johon voisi ottaa kantaa. Sen sijaan, että hallitus miettisi lisäleikkauksia, pitäisi suuntautua uudistuksiin, jotka välttäisivät lisäleikkausten paineet. Katsottaisiin tulevaisuuteen.

Kiinalaisten tulo ei sattumaa.

Ihalainen toteaa SDP:n 120 miljoonan elinkeinopaketista, että uskottavuussyistä miljardikaupalla ei voi lähteä liikkeelle. Hän uskoo, että julkinen raha voisi tuoda mukanaan myös yksityistä rahaa. Myös eläkeyhtiöt voivat olla kiinnostuneita pidemmän aikavälin hankkeista.

– Monet rahoittajat etsivät hyviä ja turvallisia kohteita. Kiinalaisten tulo Suomeen ei ole sattumaa. He haluavat tulla raaka-ainetten lähteelle ja maahan, jossa on paljon osaamista. Samaan hengenvetoon pitää sanoa, että valtio-omistajalla ei saa olla kaikki kaupan. Tarvitaan kansallista omistajuutta ja aktiivista elinkeinopolitiikkaa.

Suomeen tarvitaan pääomaa nimenomaan tuotannollisia investointeja varten. Ihalaisen mukaan Suomessa osataan hyödyntää aivan liian heikosti esimerkiksi Euroopan strategisten investointien rahastoa ESIRiä. Tässä myös komissaari Jyrki Katainen on pyrkinyt herättelemään suomalaisia aktiivisuuteen.

USA:n kauppapolitiikka Donald Trumpin aikakaudella on vielä iso arvoitus. Se on varmaa, että kaupankäynnin esteiden pystyttäminen ei ole maamme kannalta hyvä asia. Lauri Ihalainen muistuttaa, että Suomi on ollut globalisaation voittajamaita.

Tuottavuuden nostaminen ei ole pihalle heittämistä

Kiertotaloudessa ja sen konseptien kehittämisessä Suomella on Ihalaisen mukaan mahdollisuus nousta Euroopan kärkeen. Ihalaisen mukaan kunnissa ja yrityksissä on jo nyt tällä saralla paljon hyvää toimintaa.

– On oivallettu, että kyseessä on isot globaalit markkinat. Jokaisella firmalla pitäisi olla oma kiertotalouden strategia tai ohjelma ja kunnissa voisi miettiä, mikä niiden osuus kiertotalouden eteen on. Toivoisin, että demarit olisivat erittäin aloitteellisia kierto- ja jakamistalouden teemoissa, joissa demareilla onkin jo hyvä maine.

Ihalainen summaa tärkeimmäksi kasvun edellytykseksi tuottavuuden nostamisen, toisena tulee työpanoksen ja osaamisen taso ja, kolmantena investoinnit.

– Tuottavuuden nostaminen on tärkeintä, mutta sitä ei pidä ymmärtää ihmisten pihalle heittämisen politiikkana. Hyvä tuottavuus on hyvää johtamista, uuden teknologian fiksua soveltamista ja osaamiseen panostamista. Etlan (Elinkeinoelämän tutkimuslaitos) mukaan tuottavuuden tärkeimmät ajurit ovat työyhteisön sisällä.

Tuottavuuden nostamisen pitäisi olla Ihalaisen mielestä keskeinen kysymys myös paikallisessa sopimisessa.

– Työhyvinvointi ja tuottavuus eivät ole vastakkaisia, vaan ne voisivat tukea toisiaan.  Olisi tosi tärkeätä, että saataisiin tällainen liike aikaan suomalaisille työpaikoille.

Antti Lindtmanin poliittinen ura alkoi yllättävästi – ”Luokan pisimpänä poikana minut lähetettiin rehtorin kansliaan”

Kuva: Jukka-Pekka Flander

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Antti Lindtman kirjoittaa Vantaan Sanomissa ensimmäisestä poliittisesta teostaan.

Hän kertoo, miten yläasteen kahdeksannella luokalla koulupäivän päätteeksi järjestettiin vierailu taidenäyttelyyn Helsingissä. Vierailu kesti iltaan asti, jolloin oppilaat kysyivät opettajalta, järjestääkö koulu heille eväitä. Vastaus oli kielteinen.

– Luokan pisimpänä poikana minut lähetettiin rehtorin kansliaan vääryyttä oikaisemaan.

– Rehtori hoiti asian oikealle tolalle ja saimme eväät mukaan retkelle. Eikä siinä vielä kaikki: luokkamme aktiivisuuden seurauksena koulu lupasi järjestää pysyvän välipalan kaikille, joiden koulu jatkui pitkälle iltapäivään, hän jatkaa.

– Se oli ensimmäinen poliittinen tekoni, vaikka en sitä silloin täysin ymmärtänytkään, Antti Lindtman kertoo.

Lindtmanin mukaan evästarina opetti hänele jotain merkityksellistä.

– Itselle tärkeät asiat koetaan usein omassa arjessa sekä omassa lähiympäristössä ja niihin on mahdollista vaikuttaa omalla aktiivisuudella. Siitä syntyi myös ajatukseni, että yhteiskunnan on tarjottava kaikille hyvät eväät elämään. Mausteet voi sitten jokainen valita itse.

Lue Lindtmanin kirjoitus kokonaan tästä

Hän on kertonut kirjoituksestaan myös Facebookissa.

Keskustelua aiheesta

”Kuvottavaa” — Ville Niinistö: Konservatiiviset miehet vaarantavat tuhansien naisten hengen

Kuva: AFP PHOTO / Jim Watson

Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö arvostelee rajusti Donald Trumpin ensimmäisten toimien joukossa olevaa päätöstä, jossa Yhdysvallat kieltää avustukset seksuaalivalistuksen osana aborttivalistusta kehitysmaissa antavilta järjestöiltä.

”On kuvottavaa, että joukko etuoikeutettuja miehiä tekee päätöksen kieltää kehitysmaiden naisilta aborttivalistus. Sillä konservatiiviset miehet omien ankeiden arvojensa takia vaarantavat tuhansien heikompiosaisten naisten hengen. Naisten itsemääräämisoikeus on aivan keskeisimpiä tasa-arvokysymyksiä maailmassa.”

Niinistön mukaan George W. Bushin vastaavan päätöksen aikaan aborttien määrät vain lisääntyivät, mutta ne menivät yhä enemmän maan alle, hengenvaarallisiin olosuhteisiin, ja naiset eivät saaneet todellista tietoa abortin turvallisesta tekemisestä.

”Päätös vaikeuttaa monien arvokasta työtä tekevien järjestöjen toimintaa. Seksuaalivalistus, naisten ja tyttöjen koulutus ja tasa-arvon edistäminen ovat tutkitusti aivan keskeisiä yhteiskunnan vakauden ja hyvinvoinnin rakentamisen edellytyksiä.”

Niinistö kirjoitti asiasta Facebook-sivuillaan.

Millä SDP saadaan ykköspuolueeksi eduskuntavaaleissa? – ”ennen oli paremmin” -Hakaniemen demari Miika Nousiainen vastaa

Kuva: Jari Soini

Kirjailija, monien tv-paneelien ”menneisyyteen haikaileva Hakaniemen demari” Miika Nousiainen on pohtinut, millä keinoin SDP säilyttää hienon vireensä ja nousee selkeästi pääministeripuolueeksi seuraavissa eduskuntavaaleissa.

Ensin edessä ovat kuitenkin kuntavaalit. Nousiainen kertoo myös, miten toivoo tulevien Helsingin päättäjien kehittävän hänen omia kotikulmiaan, Hakaniemen ja Kallion seutua.

Miika Nousiainen kertoo lisää ajatuksistaan laajassa henkilöhaastattelussa, joka ilmestyy torstaina Demokraatin viikkolehdessä.

Berner painaa takaiskusta huolimatta kaasua – ”En anna periksi”

Kuva: Lehtikuva
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner ei anna perilksi liikenteen uudistamisesta.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) ei aio antaa periksi liikenteen uudistamisessa. Berner toivoo edelleen, että päätöksiä Suomen liikenneverkon kehittämisestä saataisiin aikaiseksi tämän vuoden aikana.

Liikenneverkon kehittäminen ja rahoituksen uudistaminen ottivat eilisiltana takapakkia, kun Berner ilmoitti liikenne- ja viestintäministeriön keskeyttävän paljon kritiikkiä saaneen liikenneverkkoyhtiön valmistelun.

Syynä pelin viheltämiselle poikki oli se, ettei muista hallituspuolueista löytynyt tukea liikenneverkon yhtiöittämisaikeille. Samalla kaavailtu autoveron poisto viskattiin romukoppaan.

– Autoveroon ei kosketa tällä hallituskaudella, Berner painotti tiistaina puhelimitse STT:lle.
Päätös valmistelun keskeyttämisestä syntyi pääministeri Juha Sipilän (kesk.) ja autoalan yrittäjien sekä etujärjestöjen kanssa käytyjen keskustelujen jälkeen. Ajatus autoveron poistosta hyydytti heti autokaupan selvityksen tultua julki viime viikolla.

Liikenne- ja viestintäministeri Berner sanoo nyt pohtivansa uutta mallia, millä liikenteen uudistamisessa voidaan mennä eteenpäin. Berner kertoo miettivänsä esimerkiksi sitä, pitäisikö liikenteen rahoituksen uudistamista varten asettaa kaikista eduskuntapuolueista koostuva parlamentaarinen komitea.

Berner pohtisi, voiko kehysmenettelyä muuttaa niin, että infraan investoimiseen sitoudutaan pitkäjänteisemmin yli hallituskausien.
– Ovatko hallitus ja oppositiopuolueet valmiita sellaiseen yhteistyöhön, jossa infraan sitoudutaan pitkäjänteisemmin?

”Selvitys ei hyödytön”

Bernerin mukaan liikenteessä on edelleen isoja kysymyksiä, joihin pitää hakea ratkaisuja. Liikenneverkossa on noin 2,5 miljardin korjausvelka, joka kasvaa koko ajan. Lisäksi väyläinvestointeja tehdään lyhytjänteisesti ja autokanta on vanha. Liikenteen päästöjen pitäisi puolittua vuoteen 2030 mennessä.

– Ainoa ratkaisu, mitä ei ole olemassa, on se, että me emme tee mitään, Berner sanoo.
Bernerin mukaan selvitystyö liikenneverkkoyhtiön perustamiseksi ei ole mennyt hukkaan, vaikka yhtiömalli sekä autoveron poisto sen mukana kuopattiin.

– Selvitys ei ole missään tapauksessa hyödytön. Siinä on kerätty valtavasti tietoa ja tehty erilaisia skenaariolaskelmia. Nyt tätä tietoa hyödyntäen pitää hakea uusia ratkaisuja.
Berner ei osaa vielä sanoa, milloin hallitus voisi kokoontua pohtimaan sitä, miten liikenteen uudistamista voitaisiin lähteä nyt viemään eteenpäin.

– Minun täytyy ensin saada käytyä itseni kanssa läpi, mitkä ovat ne seuraavat vaihtoehtoiset näkökulmat asiaan ja muodostaa näkemys siitä, millaista tietä olen valmis kulkemaan eteenpäin.

Mia Peltola

 

Keskustelua aiheesta

Kirkkohallitus: Uusi alkoholilaki lisäisi eriarvoistumista

Kirkkohallituksen virastokollegio on antanut sosiaali- ja terveysministeriölle lausunnon ministeriön esitysluonnoksesta alkoholilainsäädännön uudistamiseksi. Kirkkohallituksen mukaan esitykseen liittyy vakavia yhteiskuntaeettisiä ongelmia.

Kirkkohallituksen näkemys on, että uusi alkoholilaki lisäisi toteutuessaan todennäköisesti terveyshaittoja sekä sosiaalisia ongelmia ja yhteiskunnallista eriarvoistumista eri väestöryhmien välillä. Vaikka alkoholin kokonaiskulutuksen aiheuttamat terveyshaitat ja sosiaaliset haitat koskevat koko väestöä, ne kasautuvat heikoimmassa asemassa oleville väestöryhmille.

Vähittäismyynnissä alkoholijuomien enimmäisvahvuutta ei kirkkohallituksen mukaan tule korottaa nykyisestä 4,7 prosentista 5,5 prosenttiin.

Virastokollegion lausunnossa otetaan kantaa myös ehdotettuun alkoholi- ja alkoholijuomaverolain muuttamiseen. Esitysluonnoksessa ehdotetaan ehtoollisviinien verottomuuden poistamista. Kirkkohallitus katsoo, että ehtoollisviinien perinteinen verovapaus tulee säilyttää.

Ehtoollisviiniä käytetään osana uskonnollista sakramenttia, jolloin viiniä ei kyseisessä käytössä voida pitää nautintoaineena eikä kyse ole myöskään alkoholijuoman anniskelusta.

Virastokollegion lausunto merkittiin tiedoksi kirkkohallituksen täysistunnolle.Kirkkohallituksen täysistunto kokoontui Helsingissä tänään.