Roman Eremenko kärähti kokaiinista — Uefalta 2 vuoden pelikielto

Jalkapalloilija Roman Eremenko on saanut Euroopan jalkapalloliitolta Uefalta kahden vuoden pelikiellon kokaiinin takia.

Eremenko antoi kokaiinia sisältäneen testinäytteen 14. syyskuuta pelatun Mestarien liigan ottelun jälkeen.

Uefa määräsi Moskovan TsSKA:ssa ja Suomen maajoukkueessa pelaavan Eremenkon väliaikaiseen pelikieltoon 6. lokakuuta.

Pelikieltoa jatkettiin 15 päivällä 8. marraskuuta. Viime viikon torstaina Eremenko oli Uefan kuultavana..

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta

valittu_artikkeli02

”Julmettu urakka” – rallilegenda joutui taas vääntämään rautalangasta – toivottavasti viimeisen kerran

Kuva: Lehtikuva / Vesa Moilanen
Jari-Matti Latvala kuuluu Toyotan kärkikuljettajiin.

Rallilegenda, Toyotan tiimipäällikkö Tommi Mäkinen avautui Monacon lehdistötilaisuudessa tiiminsä saamista erivapauksista eli ”waivereista”, jotka Toyta oli saanut kansainväliseltä autourheiluliitolta FIA:lta.

Hän väänsi rautalangasta – toivottavasti viimeisen kerran – asiasta. Mäkisen mukaan erivapaudet koskevat iskunvaimentimia ja imuventtiilejä.

– On totta, että niitä on kaksi – täysin merkityksettömiä. Eri insinööreillä on eri näkemys pohjatasosta. Meidän pojat ottivat mitan toisesta kohdasta kuin FIA. Haluttiin, että muutetaan ja nippa nappa ehdittiin tehdä se tänne, Mäkinen kertoi torstaina.

Hän vakuutti, että Ruotsin ralliin mennessä asiat ovat kunnossa.

– Itse asiassa muutos parantaa autoamme, koska se laskee sen painopistettä. FIA ei halunnut kuitenkaan turvallisuusriskiä, koska lujuuslaskelmat on tehtävä uusiksi. FIA sanoi, ettei hosuta 12 millimetrin tai sentin takia, Mäkinen kertoi.

Muutos koski siis pohjantason mittaa iskunvaimentimen ylimpään kohtaan mitattuna. Toinen koski imuventtiliin valmistusmenetelmää, jossa oli venttiiliin valmistajalle tullut virhe.

– Venttiilit saa valmistaa kolmesta palasta, meidän imuventtiilit on tehty neljästä. Nyt jatkossa ne tehdään oikein, mutta sitä ei ehtinyt muuttaa tähän kilpailuun mennessä, Mäkinen selventää.

Ei ole pelkoa, että Toyotan autot kilpailun jälkeen hylättäisiin protestilla.

Hänen mukaansa FIA on antanut Toyotalle luvan tähän.

– Tämän ovat myös muut tallit allekirjoittaneet ja asia on sovittu, Mäkinen vahvisti.

Tallilla ei siis ole Mäkisen mukaan pelkoa, että Toyotan autot kilpailun jälkeen hylättäisiin protestilla.

– Kaiken kaikkiaan Toyota haluaa, että teemme hyvää yhteistyötä FIA:n kanssa päämääräämme pääsemiseksi. Se on aivan selvä juttu.

Kumpikin osapuoli kiitteli vielä eilen erikseen hyvästä yhteistyöstä.

– Mutta kyllä minä sanon, että on tämä ollut julmettu urakka. Ja vielä sääntöjäkin muutettiin viime tipassa. Sitä ei arvaa, paljonko yksi pieni muutos pöydän ääressä maksaa ja teettää työtä, ennen kuin uusi osa on valmis ja paikallaan autossa. Näitä muutoksia tuli aero-puolelle, Mäkinen avautui.

MM-rallikauden avaava Monte Carlon ralli alkaa myöhään tänään Suomen aikaa.

Monte-skandaali kuivui kokoon: Molemmat Toyotat viivalle

Kuva: Lehtikuva

Eilen illalla klo 23.00 Suomen aikaan Monte Carlo rallin tuomaristo julkaisi kilpailuun hyväksyttyjen luettelon. Huolimatta eilisistä esikatsastuksen aikana tulleista tiedoista, tiimin molemmat autot ovat siis mukana.

Kilpailijatallien päälliköt puhuvat kuitenkin ristiriitaisesti mahdollisiin Toyotan luokitteluun liittyvistä ongelmista tai muutostarpeista sääntöjen edellyttämään, tasapuoliseen kilpailun mahdollistavaan kuntoon.

Ranskalaisen Citroenin tallipäällikkö Yves Matton ei tiennyt mitään katsastusongelmista, mutta kertoi jo aiemmin muillekin talleille tiedotetuista poikkeavuuksista.

– Olemme hyväksyneet kaksi Toyotan ”waiveria” (eli erivapautta). Ne heidän pitää muuttaa ennen seuraavaa MM-rallia. Menettely on meidän puolelta ok, sanoi Matton.

Korealaisen Hyundain tallipäällikkö Michel Nandan puolestaan ihmetteli eivätkö säännöt ole kaikille samat.

– Kyllä me olemme aina tehneet kaikki FIA:n vaatimat muutokset. Painotan, me emme ole hyväksyneet mitään poikkeuksia kenellekään. Asia on FIA:n ja kyseisen tallin välinen asia. Olen tietoinen erivapauksista, mutta en tiedä, mitä osia ne koskevat, kommentoi ranskalainen Nandan.

M-Sportin Fordeja ajattavaa, tiimijohtajaa ja omistajaa Malcolm Wilsonia ei tavoitettu kommentteja varten. Myöskään FIA;n WRC-johtaja Jarmo Mahosta ei vielä tavoitettu kommentteja varten.

Tapauksella on yhtäläisyyksiä vuoden 1999 Ford Focuksen ensiesiintymiseen rallin MM-sarjassa. Tuolloin autojen annettiin niin ikään startata kisaan, vaikka jo shakedownissa tiedettiin, ettei auton vesipumppu ole luokitusten mukainen. Kohtuutonta olisi ollut tuolloinkin evätä starttilupa, katsottiin urheilullinen ratkaisu ensin. Kun skotti Colin McRae kuitenkin ajoi kisassa kolmanneksi, odotti maalissa häntä lopulta kilpailun tuomariston tyly hylkäys. Saman kohtuuden toimeenpanemisesta saattaa nytkin siis olla kysymys.

Kansainvälisen autourheilun, maailman kattojärjestön FIA:n lehdistödelegaatti Hayley Gallagher oli eilen tietämätön menettelystä. Toyota Gazoo Racing ei antanut aiheesta tiedotetta, vaikka lehdistön epäilyt olivat heidän tiedossaan.

Luokituksista eli teknisistä säännöistä päättävä FIA on ennenkin paininut saman ongelman kanssa. Syy siihen on ymmärrettävä. Viimeisten luokitusten, autojen valmistumisen ja ensimmäisen osakilpailun välinen aika liian lyhyt. Muutosten tekeminen on vaikeaa, esimerkiksi Fordille, Hyundaille ja Toyotalle vaihdelaatikoiden toimittavan X-Trackin toimitusaika muutoksille on kuusi viikkoa.

Selvää on etteivät erivapaudet ja urheilu mahdu välttämättä edes samaan virkkeeseen. Se johtuu urheilun luonteesta, jonka kiveen hakattu lähtökohta on tasapuoliset lähtökohdat rehdille kilpailulle. Erivapaudet vievät pois urheiluotsikon alta, kohti leikin määritelmää. Alati muuttuvat säännöt ovatkin urheilun ja spontaanin leikin suurin ero. Päiväkodin säännöilläkin voi toki kilvoitella, mutta juuri tällä erotuksella. Eikä sen viihdearvoa tai markkinointiarvoa voi kukaan kiistää.

Kaikesta huolimatta loistava ja jännittävä MM-rallikausi on edessä. Todella mahdollista on, että maailmanmestaruus ratkeaa vasta kauden viimeisessä osakilpailussa marraskuussa Australiassa.

Monten H-hetki lähestyy: Puuppolastako kajahtaa?

Kuva: Lehtikuva
Jari-Matti Latvala ja Miikka Anttila ajoivat keskiviikon "Shakedownilla" neljänneksi nopeimman ajan.

– Kyllä Puuppolassa voidaan valmistaa maailman nopein ralliauto, vastaa Jari-Matti Latvala kysymykseen.

Tosin ensin vastattuaan johdatukseen siitä, kun viime vuoden huhtikuussa nelinkertainen ex-maailmanmestari ilmoitti rakentavansa tuolla hetkellä maailman suurimmalle autonvalmistajalle Toyotalle rallitykin Puuppolassa.

JM:lla oli näkemys siihen:

– Kyllä silloin moni epäili, saadaanko maailman parhaita rakentajia Puuppolaan ja ylipäätään Suomeen. Nyt tosiasia on se, että heitä on saatu. Ja he sanovat, että hieno olla Suomessa. Heitä on tullut vielä mekaanikoiksi M-Sportilta ja Volkswagenilta, Latvala kaartaa varsinaiseen vastaukseen.

Siis nopeimman auton voi tehdä Suomessa, sanoo rallin MM-sarjan kokenein kuljettaja, joka oli valmistautumassa 170. WRC, MM-starttiinsa. Kyseessä on Monte Carlo-rallin torstai-illan prologi, kaksi pimeässä ajettavaa erikoiskoetta. Sitä ennen on tapahtunut outoja asioita. Ja taisipa Latvalakin olla vielä vuosi sitten näiden epäilevien tuomaiden joukossa. Rallia työkseen tekevänkin mieli nöyrtyy, kun työttömyyden peikko on selässä.

Demokraatti julkaisi ensimmäisenä uutisen heinäkuussa 2015 Tommi Mäkisen mahdollisesta diilistä Toyotan kanssa pienen rupattelun jälkeen Hietalahden, Salven edessä ajetun Neste-rallin eli ”Jyskälän” markkinointipyörityksen yhteydessä. Silloin oli taattua, että nyt ovat edessä historialliset ajat rallikansalle. Ja vielä kun työmiehet Mäkinen ja pääjohtaja Akido Toyoda tepastelivat muina miehinä vastaan Jyväskylän Paviljongin huoltoparkissa haistelemassa ”ilmapiiriä”, oli paketti niin sanotusti kasassa.

Toyoda on antanut Mäkiselle massiivisen selkänojan. Kun tarkasti lukee hänen virallisen lausuntonsa, hän on antanut mahdollisuuden uuteen tapaan rakentaa – jopa Puuppolassa – voittaja-auto. Hän vannoo kilpailemisen olevan osa Toyotan DNA:ta, siksi että voidaan valmistaa koskaan parempia autoja kuluttajille. Siksi ei ollut yllätys nähdä kansainvälisen autourheilun toimittajakerman edessä Finlandia-talossa ”tykin” paljastuksessa vapautunut ja rento Tommi Mäkinen.

Miksi tämän hetken tiedon mukaan toiseksi suurin autonvalmistaja luottaa Mäkiseen? On selvää, että Volkswagenin neljän vuoden ilmaherruus rallissa – yhdistettynä Citroenin yhdeksän vuoden voittoputkeen sekä korealaisen Hyuandain mallikas toinen tuleminen –sai japanilaiset heräämään. Lisäksi Mäkinen omalla urallaan on työskennellyt osana kaikkia muita japsimerkkejä: Nissan, Mitsubishi ja Subaru. Niin Suomi–Japani- ystävyysseurasta on nyt sitten myös rengastettu Toyota.

Kilpailuasetelman piti olla haastava – oli olemassa mahdollisuus ilman paineita rakentamiseen, hengessä ”Mitäs tässä nyt Puuppolassa puuhastellaan?” Asiaan puuttuivat huopaajat: VW:n päästövilppi muutti marssijärjestyksen. Ei ollut enää WRC-johtaja Jarmo Mahosen vuosi sitten manaamaa kuskipulaa. Hän epäili, että Toyotalle ei riitä uuden WRC:n rattiin riittävän kokeneita ja nopeita kuljettajia.

Toyoda on antanut Mäkiselle massiivisen selkänojan.

Päästövilpeistä kiinni jääneen Volkswagenin miljarditappiot alkoivat realisoitua. Yhtiön moottoriurheiluosastokin joutui jo suurennuslasin alle, eikä sen asema ollut yhtä vahva, koska tiedossa oli rautaisen tallipäällikön siirtyminen Formula ykkösiin. Hänen tehtävänsä peri Sven Smeets.

Jyväskylän MM-rallin alla tuli Euroopan komission päätös 3 miljardin euron sakoista eurooppalaisten rekkavalmistajien kartellista, jonka oli tuonut julki VW-ryhmään kuuluva MAN välttääkseen sakot omalta osaltaan.

Huolimatta konsernin mega-huolista, olivat saksalaistiimin väki ja media yksimielisiä: Ei vaikutusta ralli-toimintoihin. Ja olihan mestari Sebastien Ogierin, Latvalan ja Andreas Mikkelsenin sopimukset uusittu vielä alkukesästä vuodelle 2017.

Lumipallo oli kuitenkin jo liikkeellä. VW:n johtokunta päätti lopettaa rallitoiminnan ja samalla Audin LeMans-sarjaan osallistumisen. Tämä huolimatta siitä, että vuoden 2017 uutta Poloa testattiin edelleen. Ja vielä päätöksen jälkeenkin muun muassa Marcus Grönholmin toimesta. Ensimmäinen aavistus syntyi, kun kilpailuhaluinen Ogier ei ilmaantunut lokakuun Suomen testeihin. Testistä vastasivat Latvala kaksi päivää ja Mikkelsen yhden.

Nyt aukesi Mäkisen johtamalle Toyota Gazoo Racingin Puuppolan ralliosastolle työvoimaa. Tiimin oli kiinnitetty vasta Juho Hänninen. Ogier kävi testaamassa sateessa 20 kilometriä Yarista, mutta valitsi ensi kauden autokseen M-Sportin Fordin.

Latvala nappasi kuskipaikan ja tuuppasi viime vuoden WRC2:n maailmanmestarin ja vuoden autourheilijan, pieksämäkeläisen Esapekka Lapin kolmoskuskin paikalle odottamaan starttivuoroaan ja kolmannen auton valmistumista kisakuntoiseksi. Lapin on siis tyytyminen nyt Montessa vain nuotitukseen ja mahdollisen säämiehen rooliin kartturinsa Janne Fermin kanssa.

Mielenkiintoiseksi ison kuvan tapahtumista tekee vahvistamaton tieto, että hallitseva mestari Ogier oli yhteydessä Mäkiseen jo ennen heinä-elokuun vaihteen Jyväskylää. Tiesikö, aavistiko ranskalainen jo VW:n kohtalon? Vai oliko mies vain pilkillä? Hinnoittelemassa palvelujensa hintaa rallin uudelle aikakaudelle, kaudelle 2017?

Mäkisen paketti saattaa yllättää kilpailijat – tosin rallihistoria tuntee tapauksia, joissa 20 sentin osan nyrjähtäminen on torpannut haaveet hienosta maailman ensi-illasta. Yksi on Skoda WRC:n kytkimen antaminen periksi jo ennen Monten lähtöramppia. Mäkinen on todennut julkisuuteen useaan kertaan, että Yariksen aero-paketti ja tuulitunnelityöt on tehty Englannissa.

Tommi Mäkinen aloittaa toiveikkaana vuoden 2017 MM-rallivuoden.

– Sen voin sanoa, että yhtiö on ollut aiemmin mukana myös Mersun F1-auton kehittämisessä. Moottori on saksalaisen Toyotaan kuuluvan TMG:n käsialaa, mutta kaikki softat on meidän tekemää, Mäkinen vahvisti.

On se suuri etu, kun voi kommunikoida omalla äidinkielellä.

M-Sportin syömähammas on vahva: Ogier ja Viron Ott Tänak. Tänak teki testityötä paljon ja hartaasti muun muassa syksyllä Keski-Suomen ralliteillä. Ei ole ihme, jos Ogier juhlii viidettä mestaruutta kauden päätteeksi. Tosin vaikeuskerroin on kova verrattuna aikaan VW:lla.

– Ensin puolitoista vuotta autonrakentamista käteen sopivaksi ja ajamista tuntumaton pitämiseksi reitteihin Skodalla. Ja sitten heti mestariksi. Minulla oli tuolloin vaikeuksia heti alussa päästä sinuiksi sen kanssa, Latvala muisteli aikaa neljä vuotta sitten.

– Jarrutuntuma on parempi nyt Yariksessa kuin pääsin koskaan sinuiksi Volkkarilla, hän jatkaa.

Latvalan kakkoskuski ja 181. MM-starttiinsa valmistautuva Miikka Anttila pitää varauksettomasti etuna japanilaisessa Suomi-tiimissä ajamista.

– On se suuri etu, kun voi kommunikoida omalla äidinkielellä. Ja vielä kun tietää, että mitä suomalainen sanoo, se pitää paikkansa. Ja mitä suomalainen sanoo, hän myös tarkoittaa sitä, Anttila kommentoi työympäristön parasta muutosta. Tässä voi olla myös yksi vahvuus Mäkiselle ja suomalaisen rallimafian paluulle.

Jos ja kun Toyota ottaa seuraavan maailmanmestaruutensa, on Mäkisen suomalaisrosterissa käytössä myös tiimin sisäisen kilpailun hyödyntäminen. Nuori Lappi odottaa näytönpaikkaa nälkäisenä, jos kokeneemmat tiimitoverit töpeksivät tai tekevät junnumokia. Unohtaa ei pidä myöskään sitä, että Kalle Rovanperä voisi ajaa tällä kaudella jo Walesin rallissa. Kuskeissa tie ei nouse pystyyn, joten unettomia öitä ei tarvitse enää viettää sen takia, ettei rallin maailmanmestaria saada enää koskaan takaisin Suomeen.

18.1.2017 Monte Carlo ralli, Gap, Shakedown 3,35 km
1. Sebastien Ogier 2.18,1
2. Mikkelsen (R5) +4,2
3. Tänak +4,3
4. Latvala +5,3
5. Paddon +5,8
6. Sordo +6,0
7. Hänninen +6,6
8. Neuville +6,9
9. Camilli +9,4
10. Kopecky (R5) +9,9

Keskiviikkoillan shakedownin eli ”mutteritestin” Toyota selvitti kunnialla ennen torstain myöhäisillan pimeydessä ajettavaa kahta kisaerikoiskoetta. Taakse jäivät toistaiseksi Citroenin Kris Meeke ja Graig Breen, jonka jäänuotteja etuautossa tekee Mikko Hirvonen. Myös Thierry Neuville, Daniel Sordo ja Hayden Paddon Hyundailta jäivät Toyota-kaksikolle, vaikka olivat ainoat nastoilla liikkeellä olleet.

– Näyttää siltä, että ainoat tosissaan jo vetäneet olivat Ogier ja Mikkelsen, kommentoi Mäkinen tuloksia kahden vedon jälkeen.

– Meidän autot olivat renkaita säästellen liikkeellä. Nyt varmasti helpottaa kuskeja, joita varmasti on eniten jännittänyt. Nyt ei voi vielä vetää johtopäätöksiä. Huomenna tiedetään, missä kohtaa mennään, Mäkinen summasi.

– Sikaliukasta. Mentiin myöhään ja siellä oli leikattu lunta linjalle. Nyt helpottaa, auto on nopea. Mutta ralli voi olla vaikea, Latvala ennusti ennen toista vetoaan Gapin hämärtyvässä illassa lisävalot jo nokalle asennettuna.

Meillä on valmis taktiikka. Jos jossain, niin täällä on kokemuksesta apua.

Neljännes vuosisadan Montea nähneestä Mäkisen tallin testi- ja rengaspäällikön tittelillä työskentelevästä Timo Kankkusesta huokuu ylpeys Yaristen palattua huoltopilttuseen.

– Kyllä se mieltä lämmitti, kun autot lähtivät ensimmäisen kerran tästä, sanoi Kankkunen. Hänen katkeamatonta kokemustaan Montesta ei monella ole. Ensin 24 kertaa etuautomiehenä tekemässä jäänuotteja ensin veli Juhalle, 11 vuotta Mikko Hirvoselle ja kaksi viimeistä Tänakille ja nyt uudessa tehtävässä.

– Kyllä tämä kisa on rengaspäällikön painajainen. Sää ja keli tiellä ovat täällä aina suuressa roolissa, jota pyrimme ennakoimaan parhaalla mahdollisella tavalla ja reagoimaan siihen. Kyllä nyt olisi pitänyt olla nastat alla, mutta säästämme niitä kisaan, niiden pitäisi laskujemme mukaan riittää. Ja aina voi käytettyjä ottaa alle uudelleen, jos tilanne vaatii, kuvasi Kankkunen rengastilannetta.

– Meillä on valmis taktiikka. Jos jossain, niin täällä on kokemuksesta apua.

– Tunnelma on nyt hieno. Tiimimme henki on hieno, kansallisuuksia on kaikkiaan 13. Kysyin urheilujohtaja Jarmo Lehtiseltä viime huhtikuussa, onko töitä. Ja sieltä soitettiin sitten takaisin. Testausohjelman käytännön järjestelyissä on tullut 150 matkapäivää, vaikka kotinaapurissa on pääpaikka, laukaalainen Kankkunen selvitti.

Skandaali muhii MM-rallin avauksessa

Kuva: Lehtikuva

Ranskan Gapin huoltoparkissa käynnissä olevan rallin MM-sarjan avauskilpailun, Monte Carlo-rallin esikatsastus on käynnissä.

Tietolähteet kertovat, että luokituksen hyväksymättömien osien lista on yllättävän pitkä. Outo tilanne saattaa johtaa Tommi Mäkisen luotsaaman Toyotan starttiluvan hylkäämiseen rallista.

Yksi vaihtoehto tosin on, että muut kilpailijat antavat uudelle tulokastallille ensimmäiseen kisaansa poikkeuksen.

Keskustelua aiheesta

Tähdelle sataa hehkutusta — Heinäluoma: ”Olit kiistatta paras!”

Kuva: Lehtikuva

Myös SDP:n kansanedustajat ovat kommentoineet ratakelaaja Leo-Pekka Tähden valintaa Vuoden urheilijaksi tiistaina. Erkki Tuomioja kirjoittaa Facebookissa, että Tähden eilinen palkitseminen on yksiselitteisen hieno asia sen jälkeen, kun ymmärretään, että kyse on Vuoden urheilijasta.

”Eikä mahdottomasta yrityksestä asettaa yhteismitattomia asioita järjestykseen vuoden ”paras” urheilija nimikkeellä”, hän sanoo.

Eero Heinäluoma onnittelee moninkertaista olympiavoittajaa Twitterissä.

”Viimeinkin. Onnittelut Leo-Pekka Tähdelle. Olit kiistatta paras! Tasa-arvon tiellä yksi askel eteenpäin.”

Joona Räsänen yhdistää twiitissään Urheilugaalan tapahtumat eilisen toiseen puheenaiheeseen.

”Urheilutoimittajat tekivät loistavan valinnan vuoden urheilijaksi. Mepit taas huonomman valinnan EU-parlamentin uudeksi puhemieheksi.”

Kristiina Salonenkin onnitteli Tähteä.

”Hienoa! Vuoden urheilija on paraurheilija. Vihdoinkin ansaitun voiton sai Leo-Pekka Tähti. Onnea Tähti ja moniarvoisempi Suomi!”

AVAINSANAT