Politiikka

Isot panimot pärjäsivät nelosolutrallissa – vahvempia juomia tilattu kauppoihin melko varovaisesti

Isot panimot ovat pystyneet sammuttamaan kauppojen ja kuluttajien nelosolutjanon hyvin. Sekä Hartwallilta että Sinebrychoffilta kerrotaan kuitenkin, että kaupat ovat tilanneet uusia, entistä vahvempia juomia vielä melko maltillisesti.

Uusi alkoholilaki tuli voimaan vuodenvaihteessa nopealla aikataululla, sillä eduskunta ratkaisi sen kohtalon vasta ennen joulua. Uudet, maksimissaan 5,5 prosenttia alkoholia sisältävät juomat tulivat myyntiin eilen. Ostajaryntäystä ei maanantaina nähty.

– Saimme aika hyvin vastattua asiakkaiden tilauksiin ja tarpeisiin. Ja nyt kun aloitimme hommat, niin on tullut aika paljon jo uusintatilauksia, sanoo Hartwallin kauppakanavan myyntijohtaja Marko Airamaa.

Isoilta panimoilta löytyi tiukkaan paikkaan kelpo määriä Alkon myymälöistä ja ravintoloista tuttuja juomia, joita kaupat pystyivät myymään vuoden vaihduttua. Nyt panimot tarkkailevat, mitä kuluttajat kaupasta halajavat ja pyrkivät vastaamaan kysyntään.

– Tuntuisi siltä, että kauppa odottaa, miten kuluttajat kiinnostuvat näistä tuotteista. Kysyntä on ollut kiinnostuneen maltillista, kuvailee Sinebrychoffin viestintäpäällikkö Timo Mikkola.

Sekä Hartwall että Sinebrychoff lupailevat uusia vahvempia tuotteita kauppoihin kevään aikana. Jos kysyntää näyttäisi olevan, tarjolle voi tulla myös isoja olutlaatikoita. Nyt esimerkiksi Sinebrychoffin tarjoamista neloskaljan monipakkauksista isoimmassa on kahdeksan tölkkiä A-olutta.

Olli Vesala, STT

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat