”Järjen ääntä, ei yllytystä” – presidentti Niinistö vetosi, ettei kukaan julistaudu ehdottoman totuuden haltijaksi

Kuva: Lehtikuva / Roni Rekomaa
Presidentti Sauli Niinistö avasi vuoden 2018 valtiopäivät. Kuvassa myös uusi eduskunnan puhemies Paula Risikko.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö muistutti valtiopäiviä avatessaan, että vaikka vaalikausi lähestyy loppuaan, tekemisen lista on loppumaton. Hän otti puheessaan esille erityisesti paljon keskustelua herättäneet asiat, sote-uudistuksen ja tiedustelulait.

– Toivoisin, että sekin tulisi, puolelta ja toiselta esiin, ettei kukaan julistaudu ehdottoman totuuden haltijaksi. Kansanvalta tuppaa toimimaan niin, että viime kädessä terve järki voittaa, kansa ymmärtää argumentit, ei agitaatiota. Siis järjen äänen, ei yllytystä, Niinistö vetosi.

Niinistö painotti, että hänellä on vain hyviä kokemuksia yhteistyöstä eduskunnan kanssa. Hän piti vuonna 2011 hyväksyttyä perustuslainmuutosta merkittävänä.

– Eduskunta korotettiin siinä ylimmäksi päättäjäksi, jos hallituksen ja presidentin kesken syntyisi eripuraa.

Niinistö totesi, että silloin puhemiehenä piti tätä ajatusta hyvänä – ja nyt presidenttinä olevansa yhä samaa mieltä.

– Tämä kaikki ihan selkokielellä: Presidentin pitää tarkkaan tietää ja ymmärtää, mitä kansanvalta miettii. Teiltä sen kuulen ja olen kuulolla ollut, hän viestitti kansanedustajille.

Hän haluaisi edelleen kehittää yhteydenpitoa eduskuntapuolueiden puheenjohtajien kanssa. Keskusteluja on käyty pitkälti turvallisuudesta. Niinistö ottaisi asialistalle muitakin, kuten esimerkiksi ilmastonmuutoksen, yhteiskunnan rakenteiden jatkuvan liikkeen tai EU-politiikan suunnan.

– Niistäkin olisi hyvä keskustella päivänpolitiikan ulkopuolella. Jos foorumia siihen tarvitaan, tarjoan mielelläni sellaisen. Ellei aihe kuulu presidentin rooteliin, niin hiljaisena isäntänä voin silti luoda puitteet keskustelulle, hän lupasi.

Niinistö uskoi, että tällaisten keskustelujen myötä voisi löytyä pidempi ja vahvempi punainen lanka, sellainen joka ei katkeaisi hallitusvastuun vaihtuessa.

Tähän harhaan ei nyt ole varaa.

Presidentti Niinistö arvioi puheessaan myös talouskasvun enteitä varoituksen sanoin.

– Jos puheet nyt nopeasti kääntyvätkin muotoon ”nyt kun on varaa lisätä menoja”, niin jää se velkaantuminen kyllä jälleen hoitamatta. Samalla yhä lähemmäksi tulee se päivä, jolloin koronnousujen myötä velkaantumisen todelliset rasitteet alkavat tuntua.

Hänen mukaansa monet kerrat on koettu, kuinka talouden käänne parempaan nopeasti tuudittaa pitämään sitä uutena normaalina, ”annettuna asiana tulevaisuuteen, ja elämään sen mukaisen leveästi”.

– Tähän harhaan ei nyt ole varaa. Olemme vasta kohtaamassa ikärakenteen muutoksen kovimmat paineet ja vieläpä valmiiksi velkaisina. On helppo julistaa malttia, mutta erityisesti talouden toimijoiden ja päättäjien kannattaa muistaa, että parhaiten puhuu itse annettu esimerkki.

Suomen on syytä olla tässäkin prosessissa hereillä ja toimijana.

Niinistö on huomioinut, että myös Euroopan unioni on palannut kasvu-uralle ja paraneva talous heijastuu laajemminkin myönteisenä ilmapiirinä unionin liepeillä. Hän arvioi, ettäa lkanut vuosi on ratkaisevan tärkeä osoittamaan unionin tulevaisuuden suuntaa.

– Ensi askeleet kohti turvallisuusyhteisöä on jo otettu. Siinä työssä Suomi on ollut eturintamassa.

Niinistön mielestä paras keino hillitä Eurooppaan kohdistuvaa väestöliikettä erityisesti Afrikasta on paikan päällä tehtävä työ elinolosuhteiden parantamiseksi.

– EU:n jäsenmaat ja unioni itse harjoittavat kukin kehitysyhteistyötä, sitä olisi syytä paremmin koordinoida. Unionin tulisi kehittää yhteiset käytännöt rajavalvontaan, turvapaikkahakemusten käsittelyyn ja palautuksiin. Sekä Schengenin että Dublinin sopimusten sisältöä ja tulkintaa on selkeytettävä.

Niinistö painotti, ettei EU:sta ole tulossa liittovaltiota, mutta hänen mielestään paikoin hiipien syvenevä integraatio voi luoda Suomelle myös visaisia pulmia. Tällä hän viittasi yhteisvaluutta euron kehittämissuunnitelmiin.

– On selvää, että euroon liittyy ongelmia. Mutta yhtä selvää on, että yhteisvaluutan perusteiden muuttaminen vaatii yksimielisyyden. Suomen on syytä olla tässäkin prosessissa hereillä ja toimijana.

Presidentti Niinistö vetosi myös turvallisuuden tunteen ja luottamuksen puolesta.

– Luottamus syntyy toistemme kunnioittamisesta ja kanssaihmisistä huolehtimisesta. Se vaatii rahaa, viranomaisia, palveluita, kalustoa, mutta se vaatii ennen kaikkea meitä jokaista ylläpitämään eheyttä, Sauli Niinistö korosti puheessaan.

Kansalaisaloite sai kd-Laukkasen yrittämään viimeistä temppua: ei onnistunut

Kuva: Lehtikuva / Markku Ulander

Äitiyslakia koskevan kansalaisaloitteen käsittelyyn eduskunnassa syntyi pientä draamaa alkumetreillä, kun kansanedustaja Antero Laukkanen (kd.) (kuvassa) esitti kansalaisaloitteen lähettämistä perustuslakivaliokuntaan.

Ehdotusta kannatti keskustan Markus Lohi, joten asiasta äänestettiin. Eduskunta kuitenkin päätti äänin 86–29 jatkaa kansalaisaloitetta koskevan mietinnön käsittelyä tänään, eikä lähetä sitä perustuslakivaliokunnan arvioitavaksi. Äänestyksestä oli poissa 84 kansanedustajaa.

Kansalaisaloitteessa esitetään, että naisparin lapsen tunnustaminen tapahtuisi isyyden tunnustamista vastaavalla tavalla ennen lapsen syntymää. Tavoitteena on turvata naisparien lasten oikeudet siten, että parin ei tarvitsisi enää tehdä perheen sisäistä adoptiota, jotta toinenkin äiti olisi virallisesti lapsen vanhempi.

Eduskunnan lakivaliokunta puoltaa kansalaisaloitteen hyväksymistä. Valiokunta ei kuitenkaan ollut yksimielinen, aloitteen hylkäämistä ehdottaa mietinnössä Laukkanen.

Mietinnön eduskunnalle esitellyt lakivaliokunnan puheenjohtaja Kari Tolvanen (kok.) sanoi valiokunnan käsitelleen aloitetta huolella. Se on kuullut kymmeniä asiantuntijoita ja muun muassa lapsivaikutukset on arvioitu laajasti.

Tolvasen mukaan kansalaisaloite on poikkeuksellinen, sillä se pohjautuu sanasta sanaan oikeusministeriön lakiluonnokseen vuodelta 2015.

”Yhteiskuntamme häpeätahroja” – SDP:n Salonen kuuluttaa tekojen perään Suomen lapsipolitiikassa

Kansanedustaja Kristiina Salonen (sd.) kannattaa lämpimästi lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttilan esityksiä lapsi- ja perhepolitiikan parantamiseksi Suomessa.

– Suomen tulee aloittaa lasten oikeuksia koskevan kansallisen strategian laatiminen, jossa huomioidaan kaikkien lasten tilanne ja YK:n sopimusten mukaiset lasten oikeudet. Strategia on tehtävä parlamentaarisena työnä, johon sitoutuvat kaikki eduskuntapuolueet, totesi Salonen puheessaan.

Salonen toimi keskiviikkona sosialidemokraattien edustajana lapsiasiavaltuutetun eduskunnalle antaman kertomuksen julkistamistilaisuudessa Säätytalolla. Kurttilan mukaan lapsi- ja perhepolitiikka sekavaa, sirpaleista ja lyhytnäköistä. Ongelmat kyllä nähdään, mutta ratkaisuyritykset jäävät lyhytjänteisiksi. Kokonaiskuva puuttuu ja isot rakenneuudistukset jäävät tekemättä.

Esimerkiksi perhevapaauudistus karahti Kurttilan arvion mukaan lopulta siihen, mihin päätöksenteko on kompastunut usein aiemminkin: huonoon valmisteluun. Lapsiasiavaltuutetun mielestä uudistuksessa keskityttiin liikaa työllisyyteen ja lasten ja perheiden näkökulma jäi turhan vähälle huomiolle.

Lapsipolitiikka on hajautunut eri hallinnonaloille.

Salonen kiittää lapsiasiavaltuutettua ja kaikkia kertomukseen valmisteluun osallistuneita työstään. Hän kuitenkin toteaa samalla, ettei eduskunta voi ylpeillä sillä, että päätösten vaikutukset lapsiin olisi otettu kiitettävällä tavalla huomioon päätöksiä tehdessä.

Salonen huomauttaa, etteivät eduskunnan huolet lasten eriarvoistumisesta ja nuorten osattomuudesta konkretisoidu kaikkia politiikkalohkoja lävistävänä päätöksentekona tällä hetkellä. Salonen peräänkuuluttaa tekojen perään.

– Päättäjinä meidän on nyt otettava kollektiivinen vastuu kaikista maamme lapsista. Seuraamme nyt vierestä sitä, miten kaikkien ylistämä hyvinvointivaltiomme alisuoriutuu lasten tasa-arvoisen hyvinvoinnin turvaamisessa. Esimerkiksi lapsiperheiden köyhyys, poikien lukutaidon heikkeneminen, lasten mielenterveyden kasvavat ongelmat tai nuorten ulkopuolisuus yhteiskunnassa ovat häpeätahrojamme, Kristiina Salonen sanoo.

– Valintoja korostavassa maailmassa nämä eivät ole perheiden tai lasten valintoja. Ne ovat meidän päättäjien tekemiä tai tekemättä jättämiä valintoja.

Strategian pitäisi muuttaa tapaamme ajatella.

Lapsiasiavaltuutetun kertomus eduskunnalle osoittaa, että lapsipolitiikka on hajautunut eri hallinnonaloille ja niiden sisällä useisiin itsenäisiin palvelukokonaisuuksiin. Lapsipolitiikan kokonaisuudesta vastaavaa rakennetta ei ole valtionhallintoon muodostunut. Kertomukseen tehty analyysi hallitusohjelmista osoittaa, että hallitusohjelmien laajentuessa lapsipolitiikan strategiset valinnat kätkeytyvät yksityiskohtien taakse.

– Pidemmän aikavälin strategian vaikuttavuus on parempi kuin hallitusohjelmien yksittäiset kirjaukset, joita toki niitäkin lisäksi tarvitaan. Oikeastaan strategian pitäisi muuttaa tapaamme ajatella, Salonen pohtii.

– Lapsi ei ole vain yksi hallinnon muistilistalla oleva näkökulma, vaan tapa ajatella ja hahmottaa maailmaa. Johdonmukaisuutta ja kokonaisvaltaisuutta tarvitaankin päätöksenteossa lisää, jotta lasten asema tulisi paremmin olennaiseksi osaksi päätöksentekoprosesseja, Salonen muistuttaa.

”Tämä ei ole kansalaisten etu” – Kansanedustaja vaatii sote-järjestöjen asemaan selkiyttämistä

Kuva: Lehtikuva / Roni Rekomaa
SDP:n kansanedustajat Eero Heinäluoma ja Susanna Huovinen kyselytunnilla eduskunnassa.

Sosiaali- ja terveysalan järjestöjen asema vaatii sote-uudistuksen pyörteissä selkeyttämistä, kansanedustaja, Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto Vallin puheenjohtaja Susanna Huovisen katsoo.

–  Monet järjestöt ja kolmannen sektorin toimijat ovat kansalaistoiminnan ohella tällä hetkellä myös palveluntuottajina mukana järjestämässä suomalaisille laadukkaita sote-palveluja, Huovinen toteaa.

– Näyttää siltä, että juuri näiden järjestöjen asemasta tulevassa sotessa ei ole vielä riittävästi keskusteltu, eikä siitä ole riittävästi tietoa. Ei ole kenenkään etu, että vuosikymmeniä järjestöihin kerätty osaaminen tässä uudistuksessa vahingossa hukataan.

Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto Valli järjesti tänään eduskunnassa sote-seminaarin, jossa pohdittiin järjestöjen huolia koskien tulevaa sote-ratkaisua. Järjestöjen tulisi Huovisen mukaan tietää, millaisissa palveluissa, missä laajuudessa ja millä reunaehdoilla ne voivat palveluntuottajina toimia. Lisäksi pitäisi tietää, miten suuria eroja maakuntien välille voi tässä suhteessa syntyä.

– Maakunnilla tulee olla oman toimintansa suunnittelussa ja toteuttamisessa tiettyä joustavuutta, koska alueetkin ovat erilaisia. Tämä ei saa kuitenkaan johtaa siihen, että järjestöjen asema maakuntien välillä eriytyy, Huovinen sanoo.

Monet haluavat tehdä periaatteellisen valinnan, jossa yleishyödyllinen palvelujentuottaja voi olla luonteva vaihtoehto.

– Tämä ei ole varsinkaan kansalaisten etu. Monet haluavat tehdä periaatteellisen valinnan, jossa yleishyödyllinen palvelujentuottaja voi olla luonteva vaihtoehto. Tämä mahdollisuus tulee olla olemassa riippumatta siitä, minkä maakunnan alueella kansalainen asuu.

Järjestöt ovat sote-kentän vanhimpia toimijoita, ja työtä tehdään usein sekä paikallisesti kuntien kumppaneina että valtakunnallisesti. Varsinkin paikallisessa työssä on vuosien varrella – usein valtion ja kuntien tuella – rakennettu palvelutuotannon ohella erilaista vapaaehtoistyön ja vertaistuen toimintaa. Tällä osaamisella on käyttöä tulevaisuudessakin, eikä sitä hetkessä rakenneta joko maakunnan oman toiminnan tai yksityisten yritysten toimintaan.

– Nyt on oleellista se, että järjestöt ovat tiiviisti mukana maakuntien sote-valmistelutyössä ja että heidän näkemyksensä myös huomioidaan. Järjestöjen aseman selkiyttämiseen tässä työssä näyttäisi olevan nyt tarvetta tiiviimmälle valtakunnalliselle ohjeistukselle.

Puhemiesneuvosto ei päässyt sopuun suposta – SDP toivoo laajaa parlamentaarista valvontaa

Kuva: Lehtikuva / Jussi Nukari

Eduskunnan puhemiesneuvosto ei saanut kokouksessaan keskiviikkona ratkaistua kysymystä työjärjestyksen suojelupoliisia koskevasta kirjauksesta. Demokraatin tietojen mukaan asia jätettiin pöydälle.

Suojelupoliisia koskeva kirjaus liittyy tiedustelulakien myötä eduskuntaan perustettavaan tiedusteluvalvontavaliokuntaan, jonka tehtäväksi olisi tulossa suojelupoliisin tiedustelutoiminnan parlamentaarinen valvonta.

Työjärjestykseen on nyt ehdotettu kirjausta, jonka mukaan tiedusteluvalvontavaliokunta valvoisi tiedustelutoimintaa ilman, että tiedustelutiedon käyttöä olisi tarkasti määritelty.

SDP haluaisi puheenjohtaja Antti Rinteen mukaan työjärjestykseen kirjauksen, jonka mukaan parlamentaarinen valvonta koskisi supoa laajasti.

– SDP esittää, että työjärjestykseen kirjataan selkeästi, että koko supon toiminta kaikkinensa on valvonnan alla. Siihen liittyy nyt jännitteitä. Näkemysero on edelleen siitä, onko supo käsittelyssä olevan tekstin mukaan kaikkinensa eduskunnan valvottavana vai ei, Rinne sanoo.

Demokraatin tietojen mukaan taustalla on pelko tiedustelutiedon käytöstä poliittisiin tarkoituksiin.

Keskustelua aiheesta

Kuntalehti Slovakia-ratkaisun vaikutuksesta: Soten valinnanvapauslain perusteluja muutettava

Kuva: lehtikuva / panu pohjola

Soten valinnanvapauslain perusteluja on muutettava EU-tuomioistuimen ratkaisun vuoksi, kertoo Kuntalehti. Lehden mukaan hallitus ei silti edelleenkään näe EU-notifikaatiota tarpeelliseksi.

Kuntalehden mukaan EU-tuomioistuin on kumonnut EU:n komission tulkinnan, jonka mukaan Slovakian terveydenhoitojärjestelmään ei sisälly taloudellista toimintaa Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen tarkoittamalla tavalla. Lehden mukaan Slovakian sote-mallissa sairausvakuutusten tarjoaminen myös yksityisten yrittäjien taholta on keskeisessä osassa.

Suomeen ratkaisu liittyy Kuntalehden mukaan siten, että viilattavana olevan soten valinnanvapauslain yleisperusteluissa Slovakiaa käsitellään kolmen sivun verran viittaamalla muun muassa sen järjestelmän ei-taloudelliseen luonteeseen.

Näitä perusteluja joudutaan Kuntalehden mukaan nyt muuttamaan tuomioistuimen kannan mukaiseksi.

Hallitusneuvos Pekka Järvinen sosiaali- ja terveysministeriöstä sanoo Kuntalehdelle hallituksen keskustelleen siitä, miten EU-tuomioistuimen ratkaisu vaikuttaa mahdollisen EU-notifikaation tarpeen kannalta.

Päätelmänä on, että ratkaisu ei muuta aiempaa arviota.

Korkein hallinto-oikeus on esittänyt, että EU-notifikaatio on ainoa keino varmistua järjestelmän oikeudellisuudesta, koska maakuntien liikelaitosten asema on niin epäselvä. Hallitus päätti kuitenkin jo tammikuussa, että sote-lakeja ei lähetetä EU:n notifioitaviksi.