tuntematonsotilas
kaisaniemi
Juhannustupla

Joko tärppää, Huuhkajat? MM-jalkapallo muuttuu ehkä radikaalisti — ”Tämä on idea, josta tulemme keskustelemaan”

Kuva: Lehtikuva

Kansainvälisen jalkapalloliiton Fifan puheenjohtaja Gianni Infantino haluaisi nähdä tulevaisuudessa 48 maan MM-turnauksen.

Varsinaisessa lohkovaiheessa olisi kuitenkin edelleen mukana 32 maata. Infantinon ehdotuksessa lohkopelejä edeltäisi pudotuspelikierros, joka pelattaisiin kisojen isäntämaassa.

Puheenjohtajan visiossa vuoden 2026 MM-kisojen karsinnoissa 16 parhaiten sijoittunutta maata pääsisi suoraan MM-lohkovaiheeseen. Kolme päivää ennen lohko-otteluiden alkua 32 maata pelaisi pudotuspelikierroksen, josta tulisi 16 maata lohkovaiheeseen.

– Tämä on idea, josta tulemme keskustelemaan, Infantino sanoi vieraillessaan Kolumbiassa.

Infantino valittiin Fifan puheenjohtajaksi helmikuussa. Hän on aiemmin ehdottanut 40 maan MM-lopputurnausta.

Keskustelua aiheesta

Urheiluhistoriaa tulee penkoa – jäisi koheltaminen vähemmälle

Opetusministeriö on joutunut valtiontalouden tarkastusviraston valvonnan vuoksi perimään Valolta ja myös olympiakomitealta avustusrahoja takaisin lähes 2 miljoonaa euroa.

Puhtaat eivät ole jauhot pussissa perijälläkään. Ministeriössä ei ole noudatettu omia eikä valtion liikuntaneuvoston päätöksiä.  Esimerkiksi ylitarkastaja Hannu Tolonen ei ole piitannut näistä päätöksistä vaan on esitellyt ja myöntänyt avustuksia ohi sääntöjen. Eikä hän ole ministeriössä ollut ainoa koheltaja. Valvonta on ollut lähes olematon ministeriössä. Jopa niin, että vuonna 2015 ministeriön oma entinen virkamies Timo Haukilahti joutui kääntymään oikeuskanslerin puoleen saadakseen muutoksen ministeriössä vallitsevaan epäkohtaan.

Nyt Valo, jonka toimintaan esimerkiksi Työväen urheiluliitto (TUL) ei lähtenyt mukaan,  on fuusioitunut olympiakomiteaan ja Valon entinen pääsihteeri Teemu Japisson on jättänyt virkansa.

Vaikka puolustus kertookin varojen tulleen käytetyksi lasten urheiluun, niin kyllä sieltä OK:n tileiltä löytyy ylimitoitettu muutaman tonnin synttärilahja ruhtinaallista palkkaa nauttivalle ja huippu-urheilun kehittämisessä epäonnistuneelle sekä Norjan mäkivalmennuksesta potkut saaneelle Mika Kojonkoskelle.

Vaikka esimerkiksi Kalervo Kummola on ehdottanut Kojonkoskelle eropaperia, niin mieshän istuu pallillaan kuin tatti.

Nyt olympiakomitealla on uusi johtokaksikko Timo RitakallioMikko Salonen. Heillä on puhdas pöytä ja suhteet kunnossa moniin suuntiin. Nähtäväksi jää miten Timo Ritakallio tulee kunnioittamaan opetusministeriön suositusta, ettei joillekin makseta pääministerin suuruista palkkaa toimistossa.

Äänekkäitä vastustajiakin löytyi sinivalkovärien pettämisen vuoksi.

Suomen urheilu mataa syvällä kansainvälisessä unholassa. Kun meillä on ollut kosolti ilonkin päiviä, niin halusin palata tunnetun urheilujohtajan, nyt 94-vuotiaan Jukka Uunilan aikoihin. Hän antoi pitkän haastattelun Urheilumuseon Pekka Honkaselle ja Jouko Kokkoselle maaliskuussa 2010. Kuuntelin jutustelun alusta loppuun.

Kun Uunila palasi 1966 Budapestin yleisurheilun penkin alle menneistä EM-kisoista, hän havahtui ja päätti muutoksen hetken koittaneen. Yleisurheilumme valmennusta oli siihen asti johdettu laaja-alaisesti Armas Valsteen tiedoin ja taidoin. Ne olivat maailmalla arvostettuja.

SUL:n puheenjohtaja Uunila oli kuullut Arthur Lydiardin luennon valmennuksesta. Pitkien neuvottelujen jälkeen tämä uusseelantilainen mies tuli tuplaamaan suomalaisjuoksijoiden harjoittelut ja vakuutti metodeistaan myös suomalaiset valmentajat.

Äänekkäitä vastustajiakin löytyi muun muassa Pekka Tiilikaisesta ja Paavo Noposesta sinivalkovärien pettämisen vuoksi.

Samalla urheiluliitto toteutti amerikkalaisen liike-elämämallin mukaan ja konsultti Nyströmin avulla 5 vuoden tavoiteohjelman. Jokaisen urheilijan ja hänen valmentajansa kanssa keskusteltiin realistiset mahdollisuudet. Urheilijoita kohdeltiin yksilöinä.

Nykyäänhän olympiakomitealla ei ollut vaikkapa Riossa muita tavoitteita kuin olla mukana kivassa olympiafiilingissä.

Muutoksiin Uunilan olympiakomitean puheenjohtajakaudella kuului myös valmennuspäällikön palkkaaminen olympiakomitealle. Uunilalla oli varsin hyvin tiedossa Tokion 1964 olympiakisojen koripallovalmentaja Kallu Tuominen, joka oli johdattanut Suomen noissa kisoissa 11. tilalle.

Paikka julistettiin pelisääntöjen mukaan hakuun. Kallu kysyi Uunilalta, että pitääkö hänenkin hakea kyseessä olevaa paikkaa erikseen, ja mitä hän kirjoittaa hakemukseen. Uunila vastasi, että tottakai sinunkin pitää hakea sitä: ”Hakupaperiin kirjoitat, että haet ja nimi alle. Ansiolistaa ei tarvita.” Se riitti ja Kallu Tuominen valittiin yksimielisesti.

Eikä tarvinnut katua. Suomen urheilussa alkoi tapahtua. Kallu kokosi yhteen eri urheilulajien valmentajat yhteistyöhön. Hän tiesi, että jokaisella huipulla on lajista riippumatta oltava sama peruskestävyysvalmennus.Valmennustiedon jakaminen yli rajojen oli tärkeää.

Oli tuossa monituntisessa Urheilumuseolle annetussa haastattelussa useita muitakin näkökohtia. Nykyäänhän olympiakomitealla ei ollut vaikkapa Riossa muita tavoitteita kuin olla mukana kivassa olympiafiilingissä, kuten Kojonkoski luonnehti.

Historiaan kannattaa tutustua huolellisesti, sillä niiden vaiheista voi löytää jyviä urheilumme kehittämisen suhteen.

Keskustelua aiheesta

Urheilun johtotehtävät on rajattu oikeiston käsiin

Suomen jalkapalloilu on saatettu naurunalaiseen tilaan.

Näin luonnehti  valmentaja Juha Malinen. Hän on ihan oikeassa. Oli meillä kuka tahansa valmentaja, niin pelaajat eivät kerta kaikkiaan osaa tehdä maaleja ja keskuspuolustus vuotaa kuin seula. Teemu Pukin tulisi kärkipelaajana maalata, mutta hänen saaliinsa on viimeisissä 28 maaottelussa ollut vaivainen 1 osuma. Kuvaava pettymys.

Kotikentällämme pelasimme piskuisen Lichtensteinin kanssa 1-1 ja heti perään otimme köniin Ukrainalta 2-1.Voi itku ja surku! Ketkähän osaisivat muuttaa suunnan.

Formuloissa menee sentään mallikkaasti. Valtteri Bottas sekä Kimi Räikkönen pitävät sinivalkoista lippua korkealla. Valtteri on korvannut Mersun tallissa mainiosti Nico Rosbergin. Myös Kimi on hurmioitunut Ferraria sompaillessaan. Molemmat ovat kyllä talliensa kakkoskuskeja Hamiltonin ja Vettelin ollessa ykkösiä.

Nyt Montrealin jälkeen Mersu on Ferraria edellä, mutta Vettel johtaa Hamiltonia pistein 141-129. Bottas on kolmas 93 ja Kimi neljäs 73 pisteellä.

Pahaksi kilpailijaksi koettu työväen urheilu ajettiin alas poliittisin rahapäätöksin.

Politiikka on pidettävä erossa urheilusta. Tällä populistisella mietteellä maamme oikeisto on pitänyt poliittista urheiluvaltaa Suomen itsenäisyyden ajan. Johtotehtävät on rajattu oikeiston käsiin.

Itsenäisyytemme alkuvuosina yhteisistä riveistä erotettiin ja lakkautettiin vasemmistolaisia urheiluseuroja, joista parhaat urheilijat houkuteltiin rahalla porvarien leiriin. Sodan jälkeen valtaa ylläpidettiin kv-erikoisliittojäsenyyteen vedoten. Estettiin jopa Euroopan mestari Olli Mäen olympiamatka Rooman olympialaisiin 1960. Vasemmistolaisia urheilujohtajia on kaiken aikaa karsastettu. Pahaksi kilpailijaksi koettu työväen urheilu ajettiin alas poliittisin rahapäätöksin.

Oikeisto on kaiken aikaa hamunnut yksinvaltaa, eikä ole sallinut mukaan suurta osaa urheilevasta kansastamme.

Sekin mainittakoon, että Suomen urheilun maailman kartalle juossut Hannes Kolehmainen oli työläisurheilija, mutta ostettiin rahalla porvarien piiriin.

Tämä diktatuuritie on johtanut maamme urheilun totaaliseen alennustilaan ja maineen menetykseen. Valtion apurahoja on väärinkäytetty ja nyt niitä peritään takaisin. Kiitos valtiontalouden tarkastusviraston ja opetusministeriön valppauden..

Jalkapallon rankingissa emme koskaan aiemmin ole olleet näin alhaalla.

Nyt yritetään jälleen nousua suosta. Useiden epäonnistumisten jälkeen maamme huippu-urheilu ja koko kansan liikunta on veivattu Suomen Olympiakomitean siipien suojaan. Hoidettava kenttä on laaja ja epäonnistuminen aika todennäköinen.

On valittu uusi olympiakomitea varsin poliittisin perustein kokoomuksen Kalervo Kummolan esittämänä. Kokoomus pitää edelleen tiukasti nyörejä halllussan. Esimerkiksi syrjäytyspolitiikka jatkuu, eikä Antti Kalliomäkeä, Arto Bryggarea, Kari Ormoa eikä Valentin Konosta eikä Jani Sievistä eikä monen monta muuta ansioitunutta ole kelpuutettu mukaan, koska eivät tunnusta kokoomuslaista väriä.

Kuitenkin edessä on kirjoittamaton käänne, kun olympiakomitean johtoon on valittu suunnistajakaksikko Timo Ritakallio ja Mikko Salonen. En tunne kummankaan  urheilusaavutuksia, mutta on hyvä kokea puskista tulleiden nimien taidot kansamme urheilun yhdistäjinä.

Olympiakomitean tulisi tulla pontevasti julkisuuten kertomalla, miten ja millä toimenpiteillä Suomi saadaan jälleen huippu-urheilun kukoistusvaltioksi.

Vain formuloissa Suomi näkyy ja siihen ei olympiakomitealla ole mitään ansiota. Jääkiekko on meidän suosikkilajimme  kuten pesäpallokin. Jälkimmäinen on vain kansallislaji ja lätkä maailmalla pieniharrasteinen. Jalkapallon rankingissa emme koskaan aiemmin ole olleet vasta 108:s.

Eli paljon on työkenttää mieliessämme näkyvyyttä.

Vetoomus myös urheiluun: Yhdessä.

Yhdessä on 100-vuotiaan Suomen tulevaisuuden lupaus.

Mitenkähän olisi jos tätä yhdessä tekemistä ryhdyttäisiin soveltamaan myös urheiluun? Karsittaisiin monopoli ja otettaisiin kaikki kansalaispiirit mukaan yhteiseksi koettuun toimintaan.

Keskustelua aiheesta

Sardinian kliimaksi: Latvalan MM-jahti jatkuu – Lapille huima kuudes pohja-aika

Kuva: LEHTIKUVA / AFP PHOTO
Sardinian MM-rallissa toiseksi ajoi Jari-Matti Latvala kartturinsa Miikka Anttilan kanssa.

Sardiniassa järjestetty MM-rallin seitsemäs osakilpailu sai arvoisensa huipennuksen.

Tekninen, karkea ja kuuma Sardinia on erilainen ralli. Erilainen oli myös lopputulos.

Viron Ott Tänak ajoi uransa ensimmäisen WRC-rallin voiton. Voitto on ehtinyt livetä hänen näpeistään jo kilpakumppaneidenkin mielestä liian monta kertaa.

– Siitä olen varma, ettei seuraavatkaan voitot tule yhtään tätä helpommalla, kuittasi 29-vuotias Tänak voittonsa.

Happamalta ei maistunut Tänakin voitto kisan kakkoselle Jari-Matti Latvalallekaan.

– Harmittaa huono ajoni ja ehkä liiallinen renkaiden säästö perjantaina neljännellä erikoiskokeella. Ilman sitä, olisin päässyt Tänakin edelle ja parempaan lähtöpaikkaan lauantaille, harmitteli Latvala.

Toiseksi ajanut Latvala jäi kartturinsa Miikka Anttilan kanssa voitosta lopulta vain 12,3 sekuntia.

Ei voi olla tällaista tilannetta, että joissain kisoissa saa hyvityksen ja joissain ei.

– Illalla sain tietää, ettei aikahyvitystä tule pölyssä hävitystä ajasta. Keskustelimme FIA:n turvallisuusdelegaatin Michele Moutonin ja Sebastien Ogierin kanssa tästä. Tähän säännöttämään tilaan pitää saada muutos, sanoi Latvala.

Myös käytännössä kuljettajien puhemiehen tehtäviä hoitava Ogier näki, että Latvala kärsi vääryyttä.

– Ei voi olla tällaista tilannetta, että joissain kisoissa saa hyvityksen ja joissain ei, Ogier kommentoi.

Latvala oli kisaansa ja tulokseensa kuitenkin tyytyväinen.

– Taktiikka piti ja toimi. Ajettiin nätisti ja pidettiin auto ehjänä. Minulla kuluvat renkaat enemmän kuin Thierry Neuvillellä ja Tänakilla. Sitä täytyy miettiä. Täällä muutettiin keskilukon ohjelmaa ja saatiin auto kääntymään paremmin, selvitti Latvala.

Latvala näytti kisassa tunteitaan jälleen voimakkaasti.

– Käynnistyksessä painoin vahingossa kaksi kertaa stop-nappia. Sen paikka on kyllä siirrettävä, Latvala harmitteli auton sammumiseen päättynyttä takaa-ajoa.

Latvala näytti kisassa tunteitaan jälleen voimakkaasti.

Latvala uskoo, että kauden jälkimmäinen puolisko tulee olemaan tiukkaa taistelua ja täten erityisen jännittävä.

Latvalan toiveet MM-tittelistä heräsivät jälleen eloon, vaikka pistetaulukossa hän putosi yhden sijan ja yhden pisteen päähän Tänakista. Latvala on nyt 108 pisteellään MM-sarjan neljäs. Ero sarjaa johtavaan M-Sportin Sebastien Ogieriin (141 pistettä) ja toisena olevaan Hyundain Thierry Neuvilleen (123 pistettä) supistui Sardiniassa.

– Seitsemässä kisassa on saatu tällä kaudella viisi eri voittajaa, huomautti Latvalan kartanlukija Miikka Anttila.

Ott Tänak oli kukkulan kuningas Sardiniassa ennen viimeistä erikoiskoetta, jonne kärkiautot lähtivät käänteisessä järjestyksessä. Kuva: Pertti Knuuttila.

Huomion keskipisteeksi Sardiniassa nousi Tänäkin voitosta huolimatta pieksämäkeläinen Esapekka Lappi. Lappi ajoi toisessa WRC-startissaan jopa kuusi pohja-aikaa. Tuskin kukaan on nykyisten WRC-autojen aikakaudella pystynyt vastaavaan.

Lappi otti myös käytöksellään tiukan otteen kilpailijoistaan ja osoitti kylmäverisyytensä kilpailijana.

– Kun Puolaan ja Jyväskylään mennään, niin vaatii vielä enemmän kanttia vetää. Tämä oli teknisempää, Lappi sanoi.

Lappi ei uransa parhaasta sijoituksesta huolimatta pitänyt Sardiniaa uransa parhaana suorituksena.

– Ei voi sanoa niin. Olen tehnyt virheitä. Ei tämä huono ralli ollut. Nyt pystyy näkemään, että pystyy ajamaan kärkivauhtia ja pohjia. Eikä varmaan kukaan uskonut, että pärjään, Lappi totesi.

Huomion keskipisteeksi Sardiniassa nousi Esapekka Lappi.

Lapin suoritus yllätti Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkisenkin.

– Ei tätä kukaan osannut odottaa. Ilman perjantain voimansiirto-ongelmaa hän olisi ajanut paikasta podiumilla, kiteytti Mäkinen.

– Kyllä täytyy sanoa, että nyt tiedetään auton olevan kestävä ja nopea. Kyllä pojat osaavat ajaa, ei siinä minun ohjeita tarvita. Ja nopea on Esapekka oppimaan, yksi päivä omaa testiä uraisella tiellä Jyväskylässä ja asetukset tänne olivat noin onnistuneet, paljasti Mäkinen

Sardinian kakkonen Jari-Matti Latvala sekä Tommi Mäkinen pitivät maalissa heti työpalaverin. Kuva: Pertti Knuuttila.

Toyotan esitys Sardiniassa oli kokonaisuudessaan väkevä.

– Tässä tiimissä on yksi valtava etu. Kaikki kuljettajat kommunikoivat keskenään ja puhuvat. Koko tiimi tekee yhteistyötä, Toyotan tallissa taustahenkilönä vaikuttava Lasse Lampi kuvaili.

– Kun olemme kohdanneet ongelman, olemme ratkaisseet sen. Nyt täällä kävi niin, että Juho (Hänninen) joutui kärsimään kaksi kertaa ohjaustehostimen ongelmasta. Se on varma, ettei se tule enää toistumaan tämän jälkeen, kertoi Lampi.

Hänninen ja kartturi Kaj Lindström hävisivät vielä viidennen tilan viimeisellä erikoiskokeella juuri ohjaustehostimen rikkoutumisen takia.

Toyotan suomalaiskolmikko on aiemmin tiedotettu ajavan yksivuotisilla sopimuksilla. Tallipäällikkö Mäkinen ei vaikuttanut huolestuneelta vielä ensikauden sopimustilanteesta.

– Eiköhän vielä katsella. Ja etsitään kyniä sopimuspapereihin vasta tuossa Jyväskylän jälkeen, naurahti syystäkin tyytyväinen ja hyväntuulinen Mäkinen.

Kolme rengasrikkoa muuttivat pelin Sardiniassa: Kaikki sijaiskärsijät Puuppolan poikia

Kuva: Lehtikuva
Jari-Matti Latvala lähti viimeiselle kisapäivälle toisena.

Sardinian MM-rallin kolmaspäivä oli koitua Puuppolan poikien painajaiseksi. Lauantain toisella erikoiskokeella, 28,1 kilometrin Monte Lernolla ensiksi Norjan Andreas Mikkelsen kärsi rengasrikon, vaihtoi renkaan ja nostatti pölypilven kolme minuttia myöhemmin lähteneen Esapekka Lapin näköverhoksi.

– Jep, se vaikutti ajamiseeni. Se on osa peliä. Turhauttavaa, kun ei näe. Mutta se on näin, Lappi kuittasi pätkän maalissa.

Seuraavana reitillä ollut kärsi myös rengasrikosta ja sama juttu.

– Pätkän loppuosalla kärsimme pölystä – muuten se oli hyvä, kertoi puolestaan Juho Hänninen maalissa.

Käännetyssä järjestyksessä päivään neljäntenä lähtenyt Jari-Matti Latvala oli seuraava pölytettävä. Hänen edellään ajanut Norjan Mads Östberg rikkoi myös renkaansa, vaihtoi sen ja lähti perässä tulleen Latvalan eteen.

– Nyt, jos en saa aikahyvitystä ajamisesta Östbergin pölyssä, lopetan rallin ajamisen. Thierry (Neuville) sai hyvityksen Portugalissa, minä tarvitsen sen täällä samalla lailla, Latvala vaati erikoiskokeen 12 maalissa.

Toyotan talli teki oikaisupyynnön kaikkien kolmen puolesta kilpailun johtajalle, mutta aikoja ei ollut korjattu tuloksiin ainakaan lauantain vaihtuessa sunnuntain puolelle.

Päivä oli kuitenkin muutenkin dramaattinen ja varsin oikukas. Kilpailua selvästi johtanut Hyundain Hayden Paddon teki virheen ja keskeytti iltapäivälenkin ensimmäiselle, 13. ek:lle, rikottuaan takaripustuksen edellisellä pikataipaleella.

– Absoluuttisen tyhmä virhe. Leikkasin sisään liian aikaisin ja osuin sisäpenkkaan ja rikoin tukivarren tai jotain, Paddon tunnusti.

Viron Ott Tänak on lähellä ensimmäistä MM-rallin voittoaan.

Kun Hyundain huonoon päivään osui vielä Belgian Thierry Neuvillen jarrusylinterin pettäminen, oli tallin kaksoisjohto enää historiaa. Johtoon nousi Viron ja M-Sportin Ott Tänak, Latvala toiseksi ja Neuville putosi kolmanneksi. Tämä oli myös päivän kärki ennen yötaukoa.

Esapekka Lappi oli uskomattomasti neljäs ja tallitoveri Hänninen viides kärsittyään päivän viimeisellä ek:lla ohjaustehostimen hajoamisesta.

– Taitaa olla niin, että ykkönen ja kakkonen ovat ainoat, jotka eivät ole kärsineet ongelmista, summasi lauantain Latvalan kartturi, hymyilevä Miikka Anttila.

– Minä en tiedä, onko päätöstä aikahyvityksestä vielä tehty, hän sanoi ennen siirtymää iltahuoltoon.

Portugalin ennakkotapaus pölystä johtuvasta aikahyvityksestä on kova ennakkotapaus. Vielä eriskummallisemmaksi tapauksen tekee se, että perjantaina Sardinian kilpailunjohtaja hyvitti WRC2-luokan kuljettajaa vastaavanlaisesta pölytapauksesta. Urheiluhengen mukaisesti pitäisi sääntöjen luonnollisesti olla kaikille samat.

Sunnuntaina ajetaan neljä erikoiskoetta, 42 erikoiskoekilometriä. Tänakilla on lähes 24,3 sekunnin johto ennen Latvalaa, ilman aikahyvitystä, mikä voisi olla kohtuullisesti noin 10 sekuntia.

– Minulla ei ole ongelmia pitää Latvalaa takana. Rannikolla ajettavat pätkät ovat pehmeitä, joten lähden viidellä pehmeällä renkaalla, joista varapyörä on jo käytetty, suunnitteli Tänak tulevaa matkaa kohti ensimmäistä MM-rallin voittoaan, ensimmäistä virolaista sitten Markko Märtinin aikakauden.

Päivä paistoi Puuppolaan: Suomalaiskolmikon huima työnäyte

Kuva: Lehtikuva
Esapekka Lapin ja kartturi Janne Fermin vauhtia Sardiniassa perjantaina.

Perjantaina Sardinian MM-rallin kahdeksan, yhteensä 125 erikoiskoekilometriä oli unohtumatonta suomalaistykitystä. Puuppolan Toyotat kehräsivät erittäin vakuuttavasti Jari-Matti Latvalan, Juho Hännisen ja Esapekka Lapin käsissä. Tosin ei virheittä.

Kolmantena autona reitille startannut Latvala kärsi lähtöpaikasta ennakoidusti, mutta oli päivän päätteeksi kuitenkin hyvin iskuetäisyydellä, kun lähtöjärjestys muutetaan käänteiseksi WRC-autojen osalta.

– Ei aivan suunnitellusti, Latvala tunnusti päivän puolessa välissä 21 sekunnin päässä kärjestä ja kisan kuudentena.

– Iltapäivään olen tyytyväinen. Meillä on iskupaikka lauantaille, hän summasi päivän neljäntenä, vain 9,8 sekunnin päässä kärjestä.

Päivän parasta vauhtia piti punkaharjulainen Hänninen aivan viimeiselle ek:lle asti, jossa pyörähdys ja keulan osuma kaiteeseen vaurioitti keulaa ja aiheutti jäähdyttimen letkun halkeamisen. Jäähdytin säilyi ehjänä.

Silmänräpäyksessä kisa muuttui 48 kilometrin selviytymistaisteluksi huoltoon Algheroon. Hänninen ajoi päivänsä tasaisesti, yhden pohja-ajan ollen toisena, mutta pudoten 38 sekunnin häviöllä kuudenneksi.

Hän ei hyökännyt ja yrittänyt ohittaa iskunvaimentajaongelmista kahdeksannella ek:lla kärsinyttä uusiseelantilaista, Hyundain Hayden Paddonia, vaan tyytyi ajamaan varman päälle.

– Ei mitään erikoista. Karkeimmalla osuudella varoin, olin vähän hermostunut siellä,  Hänninen summasi toiseksi viimeisen pätkän maalissa, kun auto oli vielä ehjä.

– En tiedä vielä tuliko vaurioita moottoriin, hän sanoi mennessään huoltoon.

Juho Hännisen viimeisen pätkän pyörähdys ja nokan kolautus kaiteeseen muotoili Toyotaa uudelleen.

Päivän kovimman suorituksen paukutti Lappi. Hän ajoi uransa ensimmäisen pohja-ajan juuri ennen puolen päivän huoltoa, viidennellä Targun ek:lla.

– Kaiken kaikkiaan tämä tuli hyvin ja ilman kakkosvaihdetta.

– Aamun muilla pätkillä kärsin enemmän kakkosen puutteesta, mutta tällä pätkällä ei ollut kuin neljä kakkosen paikkaa, niin se tuli hyvin, Lappi myhäili.

Hän jatkoi huollon jälkeen lentoaan ajaen kaksi pohja-aikaa lisää.

– Aamulla ajoimme kehitysiskunvaimentimilla, ja nyt vaihdoimme normaaleihin. Tämä toimii paremmin, Lappi selvitti vauhtiaan.

Tosin hän kärsi vasemman etuiskunvaimentimen juuttumisesta toiseksi viimeisellä Tulan ek:lla, ja painotti huolellista ajoa ja auton saamista illan pitkään huoltoon.

– Kyllä se ensimmäinen pohja tuli yllätyksenä. Ei mitään reuhattu, eikä yritetty – päinvastoin yritettiin säästää renkaita, Lappi sanaili.

– Sitten jatkettiin samalla lailla. Tässä on niin hyvä tuo poikittaispito siivillä, että sitä täytyy näköjään vain tuoda suoraan, eikä yhtään sladissa.

Kauhea. Painajainen.

Päivän viides ek oli juuri niin dramaattinen kuin ennakoitiin. Kisaa johtanut Citroenin Kris Meeke ajoi ulos, putosi tuloslistalla lähes kahdeksan minuutin päähän. Keskeytys tuli sitten huoltoon, jossa turvakaarien todettiin vaurioituneen liikaa, jotta jatko olisi ollut mahdollista. Tallin alakuloa lisäsi vielä Craig Breenin keskeytys.

Sardinian rallin kärki on huipputasainen. Viiden kärki mahtui perjantai-iltana alle 15 sekunnin sisään. Seitsemäs, Sebastien Ogier oli 41 sekunnin päässä kärjestä.

– Kauhea. Painajainen. Minulla ei ole pitoa. Melko tylsää, Ogier kiteytti ajonsa ensimmäisenä irtosoralla.

– Eikä huominen ole paljoa parempi, koska ei edessäni ole montaa autoa ennen minua. Tällaista on WRC, MM-sarjaa johtava Ogier pohti perjantain päätteeksi. Tosin iltapäivällä ajettiin kaikki ek:t toiseen kertaan, eli olosuhteet olivat kaikille lähempänä samaa.

Lauantaina teiden luonne muuttuu jouheammiksi ja nopeammaksi. Tänään ajetaan 143 ek-kilometriä. Sekuntikilpailu voitosta on käytännössä täysin auki.

AVAINSANAT