Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kotimaa

Jonotus ja alle minuutin palvelu toivat 70 euron puhelinlaskun – kuluttajariitalautakunta ohjeistaa kertomaan hinnan heti puhelun alkuun

Kuluttajariitalautakunta katsoo, että puhelinpalveluiden täsmälliset hinnat on ilmoitettava heti. Pelkkä nauhoite, jossa viitataan verkosta löytyvään hinnastoon, ei riitä.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Mikäli hintaa ei kerrota, voidaan kuluttajalta periä vain kohtuullinen, tapauskohtaisesti arvioitava maksu.

– Silloin kun sopimusta ei tehdä internetin välityksellä, vaan suoraan puhelinnumeroon soittamalla, pitää hintatieto antaa puhelimessa. Se voidaan antaa vaivatta ja nopeasti, toteaa kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg tiedotteessa.

Lautakunta otti kantaa tapaukseen, jossa kuluttajalta oli peritty alle minuutin kestäneestä löytötavaratoimiston palvelusta ja jonottamisesta yli 70 euroa. Lasku kohtuullistettiin viiteen euroon.

Löytötavaratoimiston mukaan puhelun alussa ilmoitetaan minuuttihinta ja jonotuksen maksullisuus. Lautakunnalle toimitetussa tallenteessa kerrottiin kuitenkin vain, että jonottaminen maksaa ja että hinnat löytyvät verkosta. Puhelun alussa ei myöskään esitetty mitään arviota jonotuksen pituudesta. Tässä tapauksessa jonotus oli kestänyt parikymmentä minuuttia.

Niinpä lautakunnan mielestä puhelun kustannukset ovat voineet tulla kuluttajalle yllätyksenä.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE