Politiikka

Jopa 1 km/h ylinopeudesta virhemaksu? – ”Tämä on autoilijoiden kiusaamista”

Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto
Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto
Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto

SDP:n kansanedustaja Mika Kari hämmästelee julkisuuteen tulleita tietoja tieliikennelain uudistuksesta. Niiden mukaan hallitus olisi madaltamassa ylinopeuksien puuttumiskynnystä. Kari pitää esitystä autoilijoiden kiusaamisena.

– Lehtitietojen mukaan valmisteilla olevassa uudessa tieliikennelaissa ylinopeuksien puuttumiskynnyksiä madallettaisiin merkittävästi nykyisestä. Poliisin liikennevalvonnassa voisi antaa jopa 1 km/h ylinopeuksista virhemaksun.

Tällä hetkellä alle 7 km/h ylinopeudesta ei ole rangaistu virhemaksulla vaan on selvinnyt huomautuksella.

Kari pitää ”järjetöntä ajatusta” puuttumiskynnysten madaltamiseen taas yhtenä esimerkkinä siitä, miten hallitus pyrkii muuttamaan liikennevalvontaa pelkäksi valtion tulonlähteeksi.

– Päämääränä vaikuttaisi olevan, että kaikki kivet käännetään valtion sakkotulojen kasvattamiseksi.

Kaupunkipyörälläkö nämäkin matkat tulisi kaikkialla Suomessa taittaa?

Lakivalmistelussa on Karin mukaan myös periaate, jossa esimerkiksi 30 km/h ylinopeudesta voisi saada saman suuruisen sakon – oli rike tehty moottoritiellä tai päiväkodin edessä pihakadulla. Hänestä ajatuksessa ei ole mitään suhteellisuudentajua liikenneturvallisuuden parantamisen kannalta.

– Vetoan hallitukseen, että se lopettaisi kunniallisten autoilijoiden kukkarolla roikkumisen, millä ei ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa.

Hän painottaa, että asiantuntijoiden mielestä puuttumiskynnysten madalluksilla ei paranneta liikenneturvallisuutta vaan liikenteen joustamattomuus, ruuhkautuminen sekä pienet kolarit lisääntyisivät.

– Nopeusvalvonnan tulisi aina perustua ensisijaisesti turvallisuuden edistämiseen, eikä valtion tulovirtojen kasvattamiseen.

Kari hämmästelee käsitystä, että joukkoliikenteellä voitaisiin hoitaa kaikki suomalaisten liikkumistarpeet. Hänen mukaansa tähän ei pystyttäisi edes Helsingissä, jossa julkisen liikenteen kehittämisessä ollaan pisimmällä. Kari puolustaa siksi autoilijoiden erityistarpeita.

– Suomi on pitkien etäisyyksien maa. Joukkoliikenteellä ei koskaan voida vastata kaikkiin suomalaisten liikkumistarpeisiin. Tätä tosiasiaa ei voida koskaan unohtaa. Yksityisautoa tarvitaan esimerkiksi työmatkoihin ja muuhun arjen liikkkumiseen. Kaupunkipyörilläkö nämäkin matkat tulisi vastaisuudessa kaikkialla Suomessa taittaa, Kari kysyy.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat