Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Jopa 30% alhaisemmat palkat eivät käy – saaristoliikenteen lakko yhä lähempänä

Saariston maantielautoille ja yhteysaluksille ei ole vieläkään saatu työehtosopimusta, vaikka työkiistaan on haettu ratkaisua valtakunnansovittelijan Minna Helteen johdolla.

Neuvottelut jatkuvat tänään. Jos sovintoon ei päästä perjantaihin mennessä, Merimies-Unioni, Laivanpäällystöliitto ja Konepäällystöliitto aloittavat lakon perjantaina aamulla.

Työntekijäjärjestöt kuvailevat osapuolten näkemyksiä hyvin erilaisiksi maantielautoilla noudatettavista uusista palkkaus- ja työaikajärjestelyistä. Työnantaja tahtoo palkkataulukoita, joiden mukaan maantielauttojen uusien työntekijöiden ansiot olisivat 20–30 prosenttia alhaisemmat kuin nykyisten työntekijöiden.

Laivanpäällystöliitto, Konepäällystöliitto ja Merimies-Unioni ovat valmiita maltillisiin, asteittain toteutettaviin kustannussäästöihin ja yrittävät edistää sopimukseen pääsyä. Järjestöille ei kuitenkaan käy se, että työntekijöiden palkkoja leikataan kymmenillä prosenteilla.

Ammattiliitot ovat takavuosina hyväksyneet säästöjä yhteysalusten henkilöstömenoihin, koska silloin kilpailutilanne oli vaikea. Nyt työnantaja ajaa liittojen mukaan vastaavia säästöjä maantielautoille, vaikka varustamon toiminta on ollut jo usean vuoden kannattavaa.

Työnantajan sekava edustautuminen on hankaloittanut neuvotteluja.

Näkemysero on myös yhteysaluksilla tehtävän ylityön laskentaperusteista. Työntekijöiden edustajat lähtevät siitä, että ylityöt laskettaisiin samalla tavoin kuin alalla yleensä. Työnantaja puolestaan haluaa, että ylityön hinta yhteysaluksilla olisi huomattavasti alhaisempi kuin maantielautoilla ja kilpailijoilla.

Lisää aiheesta

Järjestöjä ihmetyttävät Suomen Lauttaliikenne -konsernin (Finnferries) tylyt palkanalennusvaatimukset, sillä “valtionyhtiön tulos on voitollinen ja se on maksanut johdolle isoja bonuspalkkioita”.

Työntekijäjärjestöt kummeksuvat myös Palvelualojen työnantajat Paltan toimintaa. Palta teki aloitteen neuvotteluista, koska se halusi yhden toimialakohtaisen työehtosopimuksen. Nykyisin saariston yhteysaluksille sekä maantielautoille on kummallekin oma, erillinen työehtosopimus.

– Sittemmin Palta on vetäytynyt neuvotteluista. Työnantajaa edustaa nyt pelkästään Suomen Lauttaliikenne -konserni. Työnantajan sekava edustautuminen on hankaloittanut neuvotteluja, työntekijäliitot arvioivat.

Jos osapuolet eivät pääse neuvottelutulokseen ennen perjantaita 28. huhtikuuta, Suomen Lauttaliikenne Oy:n maantielautoilla sekä sen tytäryhtiön Saaristovarustamo Oy:n yhteysaluksilla alkaa työtaistelu perjantaina aamulla klo 6. Lakkoon menisi noin 170 työntekijää.

Lakko pysäyttäisi maantielautat ja yhteysalukset Turun saaristossa Paraisilta eteenpäin, Kotkan ulkosaaristossa sekä Hailuodossa. Vaijerilossit jäisivät lakon ulkopuolelle. Suomenlinnan lautat liikennöisivät normaaliin tapaan, samoin eräät yksityisten yritysten lautat. Mahdollisen työtaistelun aikana tapahtuvista hätä- ja pelastuskuljetuksista sovitaan erikseen.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE